Redactie MarketingTribune


Ontdek hoe merken hun effect op conversie maximaliseren
Op donderdag 15 mei is het zover: de Retail Media Day 2025, hét event voor marketing- en e-commerceprofessionals die voorop willen lopen in het snelgroeiende domein van retail media. Een dag vol inspiratie, inzichten en praktische tips zoals de sessie van Stefan Heijdra, Lead E-commerce bij OMG Transact en Strategy Lead Tale Meester van OMD.

MarketingTribune en Hibou lanceren AI-versie van hoofdredacteur Imke Walenberg
In samenwerking met Hibou heeft BBP Media, uitgever van onder andere MarketingTribune, tijdens het Branded Content Event een digitale versie van hoofdredacteur Imke Walenberg ontwikkeld. Het project is een eerste stap in het verkennen van de mogelijkheden van zogeheten ‘digital humans’ binnen de marketing- en mediawereld.

Marktonderzoekbranche groeit verder in 2024
In de vorige editie van het Trendrapport schreven we al dat AI de turbo zou zetten op de ontwikkelingen in het vak. Nou, die turbo ging erop. Niet dat iedereen volop aan de gang is met AI, maar het is van buzzword uitgegroeid tot levensechte tool. Met genoeg discussie eromheen, trouwens. De branche draaide ondertussen al dan niet met AI door. De omzet steeg weer verder, met iets meer dan 3%.

Eerste keynote spreker Retail Media Day: retail marketing goeroe Engin Celikbas
Op 15 mei 2025 spreekt Engin Celikbas, Managing Director EMEA bij Future Stores, op de Retail Media Day in Media Plaza, Utrecht. Hij zal ingaan op de rol van Future Stores als fysiek retailplatform voor merken die retailmedia willen inzetten om snel in te spelen op culturele trends.

Samenwerking De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris: giftset voor nieuwe abonnees
De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris werken samen om de decembermaand voor nieuwe abonnees van De Koffiejongens mooier te maken. Zij krijgen een giftset van Marie-Stella-Maris.

“Do Tell” winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024
De PIM Marketingliteratuurprijs van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar Do Tell van Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils. De prijs voor de Bewustmaker 2024 gaat naar Empathie werkt van Bart de Leeuw & Mieke Fonck.

Blokker failliet verklaard door Rechtbank Amsterdam
De bewindvoerders van Blokker hebben bij de Rechtbank in Amsterdam omzetting van de op 4 november 2024 toegekende surseance van betaling naar faillissement gevraagd. De Rechtbank heeft dat faillissement inmiddels uitgesproken.

Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit zijn sleutelwoorden om jongeren te bereiken'
Hoe denken jongeren over actuele topics zoals duurzaamheid, innovatie en employer branding? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Welke media gebruiken jongeren? Wat vinden ze nou eigenlijk van reclame? En waar moet een merk echt aan voldoen? Allemaal vragen die Het Grote Jongerenonderzoek (N = 2.716) van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent royaal beantwoordt. Hier vind je de belangrijkste bevindingen van dit jaar handig op rij.

Mens centraal op 12e Congres Contentmarketing & Webredactie
Het Congres Contentmarketing & Webredactie, georganiseerd door blended agency iO, speelt in op een meer dan relevante vraag: 'Hoe raken we elkaar nog in het hart als alles door AI wordt gedaan?'

‘Mensen maken merken’ uitgangspunt activatie-campagne Rabobank
In de hedendaagse snel veranderende wereld is opvallen een vak apart. Bij Opvallers geloven ze dat de kracht van merken voortkomt uit mensen. Een voorbeeld van die filosofie is de Rabobank-campagne “Met sport win je vrienden”.

Endeavour neemt Surf&turf over
Het Haarlemse digital agency Endeavour neemt het eveneens in Haarlem gevestigde Surf&turf over. Met deze overname verrijkt Endeavour de al aanwezige e-commercediensten met een sterke expertise op Shopify.
![[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.

‘Marketeers hebben een belangrijke taak in het voorkomen van phishing’
In de AI-gedomineerde digitale wereld van nu is security relevanter dan ooit. Ransomwarebedrijven hebben professionele klantenservices en gebruiken geavanceerde phishingmethodes met een sterk staaltje marketing erin. Mede daarom spelen ook marketeers een belangrijke rol bij het voorkomen van beveiligingslekken, aldus Security Experts Menno Hoekstra en Koos Barendrecht van het Haarlemse agency Endeavour.

Winkelstraat.nl: 'In Duitsland is nog een hele markt te winnen'
Ongeveer twaalf jaar na de oprichting is het tijd voor een nieuw hoofdstuk voor online platform voor designkleding Winkelstraat.nl. Onder de vlag van The Platform Group (TPG) ligt Europa aan de voeten van het luxe modeplatform. Eerste halte: Duitsland.
![[column] Mobieltjes de klas uit!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mobieltjes de klas uit!
Begin 2024 trad vrij geruisloos nieuwe regelgeving in werking die het leven van jongeren behoorlijk beïnvloedt: het smartphoneverbod op middelbare scholen, basisscholen en speciaal onderwijs. Wat was de aanleiding en hoe vergaat het de leerlingen en docenten nu, enkele maanden na invoering?

Dentsu Lab stelt nieuw managementteam EMEA aan
In juni 2024 kondigde Dentsu aan dat Dentsu Lab Tokyo uit gaat breiden om een wereldwijd netwerk van creatieve R&D Labs te vormen. Nu onthult Dentsu het managementteam van Dentsu Lab voor de EMEA-regio: Ashley Knight wordt Hoofd Strategie, Pascal Rotteveel Executive Creative Director en Florian Root Business Director.

Inschrijving Grand Prix Content Marketing geopend
De inschrijving voor de Grand Prix Content Marketing, de meest prestigieuze, leukste en meest inhoudsvolle Awards en bekroningen van het marketingjaar, is weer geopend.

OrangeValley naar nieuw kantoor
Digital agency OrangeValley, gespecialiseerd in data gedreven performance marketing, gaat na 15 jaar verhuizen naar een nieuw, modern kantoor in Utrecht: het Secoya gebouw.

Intussen in Japan: Op bromvliegsafari in Tokio
Japan is de derde economie van de wereld en een groot deel daarvan concentreert zich in Groot-Tokio, een metropolis met zo’n 40 miljoen inwoners. Daar kun je als Hollandse marketingprofessional dus ongetwijfeld inspiratie opdoen, dacht MarketingTribune. En dat klopt! Observaties over capibara-cafés, scheve zebrapaden en waarom Japanners een Nederlands boek lezen over ‘bromvliegen’.

ChatGPT voorspelt het EK: Frankrijk wint, Oranje strandt in kwartfinale
Frankrijk wordt Europees Kampioen, Kylian Mbappé wordt topscorer van het toernooi met zeven doelpunten, en Nederland gaat nét geen halve finale spelen tegen Duitsland. Althans, dat voorspelt ChatGPT.

Traffic Today opent nieuwe vestiging in Enschede
Digital marketing agency Traffic Today uit Deventer heeft een nieuwe vestiging geopend in Enschede. Deze uitbreiding ondersteunt de groei van het bureau en past bij de celfilosofie die het bedrijf hanteert.
![[interview] Endeavour: 'Tot ziens third party cookies, hallo merkauthenticiteit'](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Endeavour: 'Tot ziens third party cookies, hallo merkauthenticiteit'
Het initiële bericht van Google over het uitfaseren van third party cookies kwam als een donderslag bij heldere hemel, maar na drieënhalf jaar en verschillende keren uitstel - ook nu weer uitstel tot 2025 - is menig marketeer allang weer overgegaan tot de orde van de dag.

Webinar 30 mei: kijk met Share Of Content mee in de boardroom van jouw concurrent
Share of Content is een methode om alle reclames te coderen zodat je als merk inzicht hebt in de marketingstrategie van je concurrenten. Validators noemt dit zelf ‘de mogelijkheid om in de boardroom van de concurrenten te kijken,’
- AlgemeenNieuws Esther Overmars nieuw hoofdjurylid...Nieuws Vrije Academie opent Wunderkammer...Nieuws [onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van...Nieuws Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekendNieuws Hema ziet grote kansen in...Weblog [column] Slimme merkmanagers hebben...
- B2BNieuws Spotler neemt Lets Get Digital overNieuws Wing Cheung op Nima Marketing Day:...Nieuws Martijn Kleij benoemd tot CCO van...Nieuws Stef de Reeder van ABN Amro:...Nieuws De marketingtransfers van week 16,...Nieuws Van buikgevoel naar breinstrategie...
- BureausNieuws Vinted viert tweedehands met 'New...Nieuws AI brengt James Parkinson tot levenNieuws Ici Paris XL kiest aidem agency als...Nieuws Hoofdrol voor bouwstenen in nieuwe...Nieuws Eurostar en Noma Bar verleiden...Nieuws De Hypotheker omarmt...
- ContentmarketingWeblog [column] All or Nothing - in de OTT...Nieuws Tabloo start speelse...Nieuws Sterk, creatief en vol lef - ANWB...Weblog Vier TikTok-ads die wél werken (en...Nieuws McDonald’s laat lef en...Nieuws Heineken introduceert ‘The Flipper’...
- DesignWeblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan Nieuws Philips lanceert OneUp elektrische...
- Food en RetailNieuws Quest en Ron Blaauw ontwerpen...Nieuws MediaMarkt lanceert eigen mobiel...Weblog [column] Koning TompouceNieuws Hands Off kiest koe als boegbeeld in...Nieuws Fritz-kola en Laser 3.14 vieren...Nieuws Albert Heijn introduceert vernieuwd...
- MediaNieuws Waslijnactie BOAS kaart...Nieuws KPN viert 10e Louis-campagne met...Nieuws Sijthoff Media stopt met Business...Weblog [column] TikTok in april: álle...Nieuws Nieuwe Dumpert-serie volgt...Nieuws 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken...
- Online MarketingNieuws 3D-advertenties brengen...Nieuws Influencers moeten zich opnieuw...Nieuws Nieuwe website MP Motorsport draait...Weblog [column] Marketingfacts Focus #3Nieuws Swapfiets lanceert speelse...Nieuws [digital detox] Rozemarijn Koopmans...
- SponsoringNieuws a.s.r. zet ouders en kinderen aan...Nieuws Total 90-shirt maakt iconische...Nieuws Coca-Cola nieuwe Official Partner...Nieuws KNVB en DPG Media verlengen...Nieuws Van kantine tot klimaatneutraalNieuws Topschaatser Marijke Groenewoud:...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
- NMO breidt luisteronderzoek uit met... 15-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management