De top-10 YouTube-advertenties van 2014
- Online
- 6 jan 2015 @ 15:54
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - VideoStorytellingVirale marketing
- 6 jan 2015 @ 15:54
- Nanny Kuilboer
Altijd lekker die lijstjes aan het eind van het oude en het begin van het nieuwe jaar: Marketingweek.com presenteert de top-10 van best bekeken commercials op YouTube. Leuk detail: ondanks dat steeds meer van de populaire commercials met name voor online worden gemaakt, maakte de nummer 1 van het lijstje - de tranentrekkende kerstcommercial voor Sainsbury - zijn debuut op tv. Nike staat maar liefst twee keer in de top-10, maar ook de kerstcommercial van Marks & Spencer, Pepsi en het prachtige #LikeAGirl van Always (zie video onderaan het artikel) behaalden een plekje in de erelijst van YouTube.
De commercial voor Sainsbury werd voor online gemaakt en hergebruikt voor tv. De commercial over Britten en Duitsers tijdens Kerst in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog debuteerde op tv, maar werd een hit van 3 minuut 40 op YouTube.
De populair commercials op YouTube van afgelopen jaar duurden gemiddeld 2,8 minuten, 57 procent langer dan de top-10 in 2013. De online consument kijkt dus graag naar branded content, zolang het maar entertainend en relevant is. De commercials gaan vaak over een groot event of een mooi verhaal, zoals het WK Voetbal of een mooie kerstgedachte. De merken achter de topcommercials raken liever een emotionele snaar dan dat zij direct hun producten verkopen. Storytelling ten top dus.
Graham Bednash, consumer marketing director Google
De top-10 is op basis van paid en non-paid views en hoe lang er gekeken werd. Tevens werden de likes en shares in acht genomen.
De top-10
1. Sainsbury’s Official Christmas 2014 Ad
Views: 16.58 million
Creative Agency: AMV BBDO
Media Agency: PHD
2. John Lewis Christmas Advert 2014 - #MontyThePenguin
Views: 22.13 million
Creative Agency: Adam & Eve DDB
Media Agency: Manning Gottlieb OMD
3. Nike Football: Winner Stays. ft. Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Ibrahimović, Iniesta & more
Views: 101.87 million
Creative Agency: Wieden + Kennedy
Media Agency: Mindshare
4. Nike Football: The Last Game ft. Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Zlatan, Iniesta & more
Views: 74.87 million
Creative Agency: Wieden + Kennedy
Media Agency: Mindshare
5. Always #LikeAGirl
Views: 53.72 million
Creative Agency: Leo Burnett
Media Agency: Starcom Mediavest
6. Three - #SingItKitty
Views: 5.8 million
Creative Agency: Wieden + Kennedy
Media Agency: Mindshare
7. Marks & Spencer Christmas Advert 2014 #FollowTheFairies
Views: 3.16 million
Creative Agency: RKCR/Y&R
Media Agency: Mindshare
8. Save the Children - Most Shocking Second a Day Video
Views: 43.83 million
Creative Agency: Don’t Panic
Media Agency: Steak
9. Sapeurs - New Guinness Advert (2014)
Views: 3.53 million
Creative Agency: AMV BBDO
Media Agency: Carat
10. Human Loop the Loop with Damien Walters - Pepsi Max. Unbelievable #LiveForNow
Views: 10.56 million
Creative Agency: AMV BBDO
Media Agency: OMD
Klik hier voor het hele artikel op Marketingweek.com en natuurlijk alle commercials.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- 2014
- storytelling
- advertising
- video
- YouTube
- Nike
- top-10
- Marks & Spencer
- contentmarketing
- Sainsbury
- Pepsi
- Always
- branded content
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
- Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
- ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards uitgereikt
- Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden...
- Red Bull zet in op gaming met YouTube-serie Xceptional Player
Laatste Nieuws
- Red Bull zet in op gaming met... 12-11-2024
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024
- Senior Intelligence benadrukt waarde... 06-11-2024
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024
- ACM waarschuwt jongeren voor... 31-10-2024