Facebook doet earned media in de ban

  • Online
  • 12 jan 2018 @ 11:37
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Media

Facebook past zijn timeline ingrijpend aan en gaat weer terug naar de basis door weer te focussen op postings van bekenden van zijn leden. De maatregel van oprichter en CEO Mark Zuckerberg is volgens hem noodzakelijk vanwege de aanhoudende klachten van zijn meer dan 2 miljard gebruikers over ‘overbevolking van postings van bedrijven, merken en media. Het nieuwe beleid zal vooral een significante daling van earned media inhouden.

Hoe grappig, onderhoudend of informerend berichten van bedrijven en media ook zijn, die halen het sociaal-emotioneel gezien nooit bij de schrijfsels en beelden van echte mensen. Zuckerberg: ‘Daarom geef ik onze productteams vanaf nu een ander doel mee: in plaats van ‘helpen om relevante content te vinden’ wordt dat: ‘helpen bij het aangaan van betekenisvolle sociale interacties’.

De gevolgen zullen ook ingrijpend zijn voor nieuwsuitgevers: Adam Mosseri, hoofd News Feed, zegt: ‘Pagina’s gaan hun bereik, de kijktijd van video’s en verwijzend verkeer zien dalen. De impact zal wisselen per pagina. Degenen met weinig sociale interacties zullen er meer last van hebben dan de meer geëngageerde.’
Hij tekent aan dat gebruikers er in de instellingen voor kunnen kiezen om hun favoriete pagina’s toch voorrang te geven in het nieuwsoverzicht.

De veranderingen zullen binnen enkele maanden worden geïmplementeerd. Lees hier het hele bericht van Mark Zuckerberg. 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken