Bytedance maakt TikTok-deal met Oracle

  • Online
  • 14 sep 2020 @ 11:23
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DoelgroepVerkoopMedia

Techmerk Bytedance heeft een deal gesloten met softwarebedrijf Oracle over de activiteiten van video-app TikTok in de Verenigde Staten. Aanvankelijk leek Microsoft de nieuwe partner.

Oracle wordt TikToks ‘vertrouwde techpartner’, meldde de Wall Street Journal, onder vermelding van een anonieme bron. Ook The Washington Post en NBC melden dat Oracle is gekozen nadat TikTok het bod van Microsoft had afgewezen. De deal zal niet plaatsvinden in de vorm van een verkoop, maar een herstructurering. Oracle wordt de technologiepartner van Bytedance en zal de gebruikersdata van TikTok in de VS beheren, meldt Het Parool. In de V.S. liep al onderzoek naar de populaire social media app. Het scenario leek toen dat TikTok (vroeger bekend als Musical.ly), eigendom van de Chinese startup ByteDance, informatie van gebruikers door zou spelen aan de Chinese overheid. Ook in Europa wordt hier onderzoek naar gedaan. President Donald Trump dreigde eerder via een speciaal decreet TikTok op zwart te zetten als het niet in andere, lees: Amerikaanse handen overging.

Gegevens delen
In februari 2019 betaalde TikTok een boete van 5,7 miljoen dollar aan de Amerikaanse marktwaakhond FTC omdat het ongevraagd persoonlijke data van kinderen onder de 13 jaar bijhield. Aanvankelijk was Microsoft de meest kansrijke kandidaat. Nu wordt Oracle toch de partner. TikTok is een app waarmee korte muziekvideo's gemaakt en gedeeld kunnen worden. De filmpjes kunnen een lengte hebben van drie tot vijftien seconden. Ook kunnen er video's in loops van maximaal 60 seconden worden gemaakt. TikTok is vooral populair onder kihnderen en vraagt bij gebruik toegang tot je telefoon, contactpersonen, foto's en overige gegevens. Daarmee zou je meteen connected zijn met de Chinese big data machines, die onder overheidscontrole staan. Big brother dus.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken