BAM, Ballast Nedam en Heijmans digitaliseren samen

  • Online
  • 12 mrt 2020 @ 09:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Digital designInnovatieVirtual Reality

Bouwbedrijven BAM, Ballast Nedam en Heijmans hebben de handen ineen geslagen voor het ontwikkelen van applicaties. Applicaties die het ontwerp- en bouwproces digitaliseren, waarmee de snelheid en efficiëntie omhoog gaan en de foutmarges juist naar beneden.

Momenteel lijkt een aantrekkelijk instapmoment voor wie een stukje eigendom van de merken Koninklijke BAM (check hier), Ballast Nedam (sinds 2016 geen notering) en Heijmans (hier) wil verwerven. Door corona-hysterie zijn fondsen als deze solide bouwondernemingen nu zeer ondergewaardeerd. In de loop van het jaar, als de paniek is overgewaaid, een vaccin gevonden en zoals nu al gebeurt de Chinese economie weer gaat draaien, dan blijk je spekkoper geweest te zijn. Infraprojecten in Nederland blijven nodig en zijn redelijk ongevoelig voor virusperikelen. Het is bovendien logisch dat de overheid deze branche binnenkort de hand reikt, om de eigen bouwtargets te realiseren.

Digitaliseren bouwproces
Intussen staan de bedrijven niet stil. BAM Infra Nederland, Ballast Nedam en Heijmans gaan nu samenwerken voor het ontwikkelen van applicaties. 'Applicaties die het ontwerp- en bouwproces digitaliseren, waarmee de snelheid en efficiëntie omhoog gaan en de foutmarges juist naar beneden. De eerste applicatie is al binnen drie maanden gelanceerd. Hierin is het ontwerpproces van grondlichamen  geautomatiseerd. Dit is slechts het begin. Als het aan de bouwers ligt volgen er nog vele applicaties, in samenwerking met nog meer partijen', meldt betrokken partij BAM.

Jos van Rijen, Manager Design Operations bij BAM: ‘Deze stap in collectieve automatisering toont aan dat je samen grensverleggende snelheid kan realiseren, veel van elkaar leert en de trajecten beheersbaar zijn.’

Open samenwerking
De bouwbedrijven hebben gekozen voor een open samenwerking waarbij zij collectief automatiseren op het platform 'Viktor'. Dit platform stelt de bouwers in staat eigen online applicaties gezamenlijk te bouwen. Na het opleveren van de applicatie kan iedere bouwer de ontwikkelde applicatie zelfstandig gebruiken. Hoe meer partijen zich aansluiten bij het collectief, des te krachtiger de samenwerking is. Daarom is de eerste applicatie gepresenteerd aan de hele bouwbranche. Door deze vorm van samenwerken blijven de budgetten realistisch en is de slagkracht vele malen groter.

Leo van der Geest, Programmamanager Digitaal Bouwen bij Dura Vermeer: ‘De markt kan een voorbeeld nemen aan dit initiatief. Binnen veel organisaties wordt het wiel opnieuw uitgevonden. Dit moeten we veranderen in juist samen het wiel uitvinden en vervolgens met elkaar delen.’

Digitaal ontwerpproces
Met de eerste applicatie richten de bouwbedrijven zich op het ontwerpproces van grondlichamen. In de applicatie zijn verschillende databronnen en softwarepakketten aan elkaar gekoppeld.En door gebruik te maken van krachtige algoritmes krijgen de bouwers in een keer veel meer ontwerpoplossingen. Door deze centralisatie heeft iedereen altijd de juiste informatie en kom je sneller tot betere keuzes.

‘Boven verwachting snel is de applicatie tot stand gekomen. Met een compleet nieuw team, waarvan een aantal met beperkte programmeerervaring, is het volgens planning opgeleverd. Ontwikkelingstrajecten zijn hierdoor beheersbaar gebleken’, aldus Leon Tiggelman, voorheen Trekker Digitalisering Ontwerp bij Heijmans. Nu Manager Parametrisch Ontwerpen bij Dura Vermeer.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken