Marketeer verdiep je in technologie

  • Online
  • 28 sep 2015 @ 06:00
  • Link
  • Jeroen Staehle
    Jeroen Staehle

    Marketing Manager
    Episerver Benelux
  • Technologie

Websites, -shops, e-mailnieuwsbrieven, Facebook, Twitter, LinkedIn, fysieke winkels, online communities. Zomaar een handvol kanalen waardoor bedrijven hun klanten proberen te bereiken. We schrijven er al jaren over: eerst hadden we het over multichannel, toen kwam crosschannel op en nu spreken we vaak over omnichannel. De realiteit is echter dat veel marketeers het belang wel zien, maar achterblijven door kennis en kunde.

Voorjaar 2015 deden we er nog onderzoek naar: hoeveel belang zien marketeers in multichannel. En, als ze dan het belang zien, waarom acteren ze niet naar hun geloof? Samen met Digital Doughnut brachten we daarover het rapport ‘2015 multichannel digital marketing’uit. Het bleek inderdaad zo te zijn dat een multichannel strategie bijna elke marketeer helpt om de juiste klanten te bereiken. Driekwart van de respondenten had ook een dergelijk strategie opgezet.

De ideeën zijn er, nu de uitvoer nog

Alleen wat bleek? Slechts 30 procent zei veel vertrouwen te hebben in hun bekwaamheid om hun multichannel strategie succesvol ten uitvoer te brengen. Dat betekent overigens niet dat ze niets doen of met de handen in het haar zitten, maar met de huidige mensen en kennis kunnen ze de kansen niet volledig benutten. Zoals het bereiken van de juiste klanten met de juiste boodschap op het juiste moment. Slechts 17 procent vindt dat ze daarin slagen.

De belangrijkste bottleneck voor marketeers? Technologie! Het meest schrikbarende cijfer uit het onderzoek is nog wel dat bijna 50 procent van de marketeers naar de IT-afdeling moet om content van de website toe te voegen of te beheren. Snel een nieuwe campagne inclusief landingspagina opzetten, zit er dan niet in. Schrijnend is dat veel marketeers zelf voor deze oplossing hebben gekozen én eindverantwoordelijk zijn.

Zelf beheren geen topprioriteit



Zelf content beheren is dan ook geen topprioriteit voor marketeers, slechts 65 procent wil zijn content zelf kunnen beheren. Wat wil de marketeer dan wel? De belangrijkste behoeften van marketing ligt op het vlak van klantidentificatie (74 procent), integratie van apps van derden (74 procent) en het verbeteren van de conversie (73 procent). Marketeers blijven de druk vanuit het management voelen om meetbare resultaten te boeken.

De grootste zorgen van marketeers liggen echter niet op het vlak van het beheren van content of klantidentificatie. Marketeers zijn vooral bezorgd dat ze niet adequaat kunnen reageren op nieuwe kanalen, apparaten, trends of concurrentie (51 procent). Of neem de slechte klantervaring die ze bieden (46 procent). Zorgwekkend is dat 46 procent zegt niet de juiste skills in huis te hebben om deze problemen het hoofd te bieden.

Naar de IT-afdeling voor kleinste veranderingen

Wil de marketeer wel snel reageren op nieuwe kanalen en trends, dan moet wederom bijna de helft van de marketeers naar de IT-afdeling om de kleinste aanpassingen door te laten voeren. Daarom lijkt het me tijd dat marketeers het heft in eigen hand nemen en zich verdiepen in de technologieën die binnen het bedrijf gebruikt worden. Niet om te gaan programmeren, maar om basiskennis te hebben om kleine aanpassingen te doen en zeker content te beheren.

In een tijd waarin onze klanten hun weg via de verschillenden kanalen eenvoudig weet te vinden, kun je als marketeer niet achterblijven. Natuurlijk blijft de samenwerking met de IT-afdeling bestaan, zeker voor het optimaliseren van kanalen, integratie van applicaties van derden en innovatie. Maar willen we snel kunnen reageren op klanten en hun behoeften, dan zullen we zelf de handen uit de mouwen moeten steken en bijvoorbeeld landingspagina’s durven opzetten en content beheren.

Jeroen Staehle

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken