Be your own Hollywood
- Online
- 6 jun 2018 @ 09:00
- Link
-
Cansu Dengiz
spraakstrateeg & digital concept creator
Freelance - Geen tag
- 6 jun 2018 @ 09:00
- Cansu Dengiz
Zijn je klanten sceptisch over conversational interfaces? Neem de regie in handen en zorg voor weerstandsvermindering door emoties te triggeren met entertainment en autonomie.
Elke keer als ik een mooie quote tegenkom, schrijf ik het op in mijn quotenboekje. Eén van mijn inspirerendste quotes is die van La Rouchefoucauld: ‘Many people would not have fallen in love had they not heard of it.’ Met rood onderstreept ook nog.
Hij zegt eigenlijk dat je weet dat je vlinders in je buik de eerste tekenen van verliefdheid zijn, omdat ze dat op de buis er in allerlei manieren uitkramen. Net zoals je weet dat een robotinfasie de mensheid kan uitroeien. Althans, dat is mijn ondertiteling voor deze stelling die ik steeds vaker om me heen voorbij hoor komen: ‘We zijn er nog niet klaar voor’.
Maar wat is die ‘er’? En wie is ‘we’?
Laatst sprak ik Ben van der Burg (Commercieel Directeur Triple IT) en Hannes van Raaij (Creatief Directeur Triple IT) over spraakgestuurde technologie en probeerde ik uit te leggen waarom conversational interfaces nog te veel weerstand oproepen. En dat heeft allemaal met mijn rood onderstreepte lievelingsquote te maken.
Ik neem jullie even mee.
Mijn uitleg begon zo: ‘Ik geloof in Aliens’.
Stilte.
‘Als ik over 2 minuten een Alien tegenkom op straat is de kans dat ik schrik aanzienlijk klein. Waarom? Omdat Hollywood mij verteld heeft hoe ze eruit zien, tot op de rimpel na. Daarbij geloof ik dat ze bestaan, dus waarom zou ik schrikken?’ Opeens maak ik een voor mijn gevoel te snel sprongetje: ‘Heb je Lucy gezien?’ Of Frankenstein? Of 2001: A space odyssey? Westworld?
Allemaal voorbeelden van films en series waarin het AI-systeem het overneemt van de mensheid. Al deze voorbeelden hebben een slecht einde. Aangezien je als marketeer Hollywood niet kunt stoppen, is het handig na te denken over oplossingen. Zijn je klanten sceptisch over spraakgestuurde technologie, dan is het interessant hiermee te spelen: hoe zorg je er nou voor dat er weerstandsvermindering plaatsvindt voor een voice assistant? De sleutel hiervan is entertainment met een sprankeltje autonomie. Klanten erin laten geloven dat AI geen gevaar vormt voor verbinding, maar juist in een nieuwe wereld daaraan bijdraagt.
Laat ze zelf de keuze maken om een bepaalde AI-dienst of product af te nemen, maar doe dat met een duidelijk doel. Herinner ze eraan wat de voordelen zijn en kom met een gevoelsbeleving. Ouderen die op dit moment Skype en Whatsapp verslaafd zijn, hebben als voordeel dat ze sneller contact kunnen leggen met familieleden. De emotie die ze daarvan overhouden is vele malen krachtiger.
Kies je er als merk voor om er een entertainment-element aan toe te voegen, dan hoeft dat niet gelijk gamification te zijn. Soms is het creëren van een eigen avatar voldoende.
Kortom, we zijn er klaar voor. Be your own Hollywood en dan denken we, over pakweg 6 jaar, terug aan dit moment in 2018 en gaan we onszelf heel hard uitlachen. Precies zoals we de mensen uit 1999 ook uitlachen.
-
Cansu Dengiz
- Werkt bij: Freelance
- Functie: spraakstrateeg & digital concept creator
- Website:https://www.linkedin.com/in/cansudengiz
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- HomeExchange lanceert "Be My Guest":... 13-11-2024
- Red Bull zet in op gaming met... 12-11-2024
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024
- Senior Intelligence benadrukt waarde... 06-11-2024
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024