Oogziekenhuizen in Rotterdam en Singapore winnen Winsemius Award
- Algemeen
- 3 apr 2015 @ 14:00
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - AwardZiekenhuisSamenwerking
- 3 apr 2015 @ 14:00
- Redactie Zorgmarketing
Het Oogziekenhuis Rotterdam en het Singapore National Eye Centre hebben de Winsemius Award gewonnen in de categorie ‘samenwerken aan innovaties’. De winst is te danken aan de intensieve samenwerking die al sinds 1997 plaatsvindt. Een voorbeeld van deze samenwerking is de oprichting van de World Association of Eye Hospitals, de wereldwijde vereniging van oogziekenhuizen en oogheelkundige afdelingen van universitair medisch centra, in 2007.
De Winsemius Award wordt uitgereikt door de Nederlandse Kamer van Koophandel in Singapore. De prijs wordt toegekend aan Nederlandse en Singaporese organisaties die door samenwerking zijn gekomen tot de creatie en implementatie van innovatieve concepten.
Kees Sol, bestuurder van Het Oogziekenhuis Rotterdam laat in een persverklaring weten erg blij te zijn met het winnen van deze award. 'Met de toekenning van deze prijs erkent de Nederlandse Kamer van Koophandel in Singapore het positieve effect van de intensieve samenwerking tussen Het Oogziekenhuis Rotterdam en het Singapore National Eye Centre. Een resultaat van de samenwerking is bijvoorbeeld de introductie van de valetparkingservice in Rotterdam, wat heeft geleid tot een significante afname van angst bij patiënten voordat de patiënt met begeleider het ziekenhuis binnenkomt. De service neemt de stress bij patiënten en begeleiders weg die ontstaat bij het zoeken van een parkeerplaats. De valetparking is geïntroduceerd nadat deze eerst in Singapore succesvol is toegepast.'
Voorbeelden van de samenwerking tussen Rotterdam en Singapore
Naast de introductie van de valetparking hebben de ziekenhuizen op diverse andere gebieden samengewerkt aan de creatie en implementatie van innovatieve concepten ter verbetering van de oogheelkundige zorg. Het Oogziekenhuis deelt middels een persbericht een greep uit de resultaten:
- Samen met zes andere oogziekenhuizen hebben Het Oogziekenhuis Rotterdam en het Singapore National Eye Centre in 2007 de World Association of Eye Hospitals opgericht. Inmiddels heeft de vereniging, die uitwisseling van kennis en ervaringen tussen de oogziekenhuizen stimuleert, wereldwijd 27 leden.
- Ontwikkeling van een benchmarksysteem waarin continu resultaten worden gemeten en vergeleken tussen de leden van de WAEH op het gebied van gezondheid van patiënten, volumes, efficiëntie en productiviteit, kwaliteit en trends.
- Uitwisseling van Nederlandse en Singaporese verpleegkundigen tussen de ziekenhuizen met als resultaat verbeteringen op het gebied van proces en zorg. Zo is bijvoorbeeld in Rotterdam patiëntenvoorlichting op het vlak van het goed toedienen van oogdruppels ontwikkeld. Deze is daarna in het Chinees vertaald en in Singapore in gebruik genomen.
- Gezamenlijk onderzoeksproject van Het Oogziekenhuis Rotterdam, het Singapore National Eye Centre en het Tianjin Medical University Eye Hospital (China) wat betreft de mogelijkheden van mobiele oogzorg in Azië. Een samenwerkingsovereenkomst werd op 9 september 2013 getekend in het bijzijn van Minister Schippers van Volksgezondheid.
- Vanaf 2013 werkt Nederlander dr. Dirk de Korne bij het Singapore National Eye Centre als Deputy Director Health Innovation. Zijn eerdere werkervaring binnen Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft Dirk de mogelijkheid gegeven om in Singapore de zorg te verbeteren op basis van nieuwe methoden zoals Design Thinking en benchmarking.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan...
- Wat marketeers van kunstenaars kunnen leren
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Ministerie van VWS en ActiZ: praat over hoe je ouder wil worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing