Raad van Kinderen gaat ziekenhuis adviseren

  • Algemeen
  • 13 apr 2015 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZiekenhuisSamenwerking

Bedrijven, het onderwijs en een ziekenhuis hebben de handen ineen geslagen om kinderen te betrekken bij de zorg. Een van de groepen 6 van de Bossche basisschool Het Palet wordt de Raad van Kinderen van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). Een Raad van Kinderen onderzoekt strategische dilemma’s van organisaties en geeft advies over mogelijke oplossingen. Zo krijgen kinderen een stem in vraagstukken die van invloed zijn op hun toekomst. Ook gaat de Raad in gesprek met prinses Laurentien.

Vorige week presenteerden Peter Langenbach, waarnemend voorzitter Raad van Bestuur en Linda Kemink, internist het dilemma in de klas. Zij legden uit dat het JBZ mensen gezonder wil maken in het ziekenhuis. Als dat niet meer kan, willen de artsen en verpleegkundigen mensen helpen zo prettig mogelijk te leven met hun ziekte. Het JBZ wil ook wat doen om zijn (wijde) omgeving gezonder te maken of bij te dragen aan een prettiger leefomgeving. Het ziekenhuis is een grote organisatie waar dagelijks veel mensen naar toekomen. Daardoor is er veel verkeer, veel afval en wordt er veel energie gebruikt. Het JBZ doet zelf al veel om de impact hiervan op zijn omgeving te verkleinen. De vraag aan de kinderen was: ‘Wat kan het ziekenhuis nog meer doen?’

Prinses Laurentien Basisschool Het Palet en het JBZ zijn enthousiast over de unieke samenwerking die zij de komende tijd aangaan. “Wij doen als school onderzoek naar vernieuwingen in ons onderwijs, naar nieuwe, inspirerende methoden om kinderen zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. De Raad van Kinderen sluit perfect aan bij onze visie”, aldus Marc Cobben, directeur van Het Palet.
De komende acht weken doet de Raad van Kinderen op allerlei manieren onderzoek. Zo brengt ze onder meer een werkbezoek aan het ziekenhuis. Op 2 juli 2015 presenteert de Raad de oplossingen aan de Raad van Bestuur van het JBZ en zij gaan onder leiding van Prinses Laurentien in dialoog. Prinses Laurentien is oprichter van de Missing Chapter Foundation, de organisatie die samen met Unicef Nederland initiatiefnemer is van de Raad van Kinderen.

21 bedrijven Het JBZ kondigde op woensdag 19 november 2014 aan dat het een Raad van Kinderen ging instellen. Het ziekenhuis deed dat samen met 21 vooraanstaande bedrijven en organisaties uit verschillende sectoren. De denkkracht van kinderen is van grote waarde; het internationale Verdrag van de Rechten van het Kind geeft ze het recht om mee te denken. 'Volwassenen denken al snel in onmogelijkheden en binnen kaders en regels, terwijl juist vereenvoudiging, innovatie en samenwerking nodig zijn. Vooral bij grote maatschappelijke vraagstukken die uiteraard ook de zorg aan gaan. Het leuke en waardevolle van kinderen is dat ze totaal anders denken, los van het bestaande. Dat merkte ik al meteen tijdens de presentatie. De kinderen zetten me met hun soms onverwachte vragen direct op een ander spoor. De Raad van Kinderen is erg enthousiast en ik ook. Ik ben benieuwd welke creatieve oplossingen zij ons zal bieden,' aldus Peter Langenbach, waarnemend voorzitter Raad van Bestuur JBZ.




Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken