[branded content] Vince Group over succesvol ondernemen op de internationale markt
- 12 okt 2022 @ 05:50
- Sales
Vince Group is een explosief groeiende en succesvolle speler op de meubelmarkt. Oprichter en eigenaar Vincent Kleine vertelt hoe het verhaal tijdens zijn studietijd is begonnen, hoe de groei vervolgens is verlopen en wat daar allemaal bij kwam kijken. Met als kers op de taart de stap richting consumentenmarkt. “Toen we overgingen op B2C begon ook onze internationalisering. Inmiddels leveren we behalve aan de Benelux ook veel aan Duitsland, Frankrijk en Engeland. Wekelijks verschepen we naar zo’n twaalf landen in heel Europa. We verzenden vrijwel alle internationale bestellingen met PostNL. De leverbetrouwbaarheid is hoog en zeker in de Benelux bieden ze een perfect netwerk.”
Wil je ook over de grens groeien? Download het gratis magazine Meer ruimte voor groei van PostNL voor nog meer praktische tips & tricks.
Start met import gadgets uit China
Vincent Kleine richtte tijdens zijn studie Marketing samen met medestudent Yuechang Wu het bedrijf Vince Design op. Het begon in 2008 met de import van gadgets uit China. Dat werden later stoelen, banken en meer meubels die ze verkochten aan groothandels. Vincent Kleine: “Met een lening van mijn vader kochten we onze eerste container met meubels. De marge daarop bleek behoorlijk goed te zijn. Toen hebben we een aantal winkeliers in het land opgezocht en aangeboden om die importfunctie voor hen te vervullen. Vaak ging het om kleine meubelbedrijven met een eigen webshop. Zo hebben we over de jaren heen een netwerk opgebouwd van resellers.”
Actief op de consumentenmarkt
Op een gegeven moment openden de oprichters van Vince Design een eigen productielocatie in China. Dat bleek een gouden greep, omdat dit ze de mogelijkheid gaf om ook de consumentenmarkt te kunnen bedienen. Vincent: “Op de B2C-markt waren we met afstand de goedkoopste en dat vonden consumenten fantastisch. Ineens hadden we een verhaal. Al snel merkten we dat er veel Duitse bezoekers op onze webshop afkwamen. Daar lag dus potentie. Tot dat moment waren we voornamelijk sterk in Nederland en beginnende in België. Toen we overgingen op B2C begon ook onze internationalisering. Inmiddels leveren we behalve aan de Benelux ook veel aan Duitsland, Frankrijk en Engeland. Wekelijks verschepen we naar zo’n twaalf landen in heel Europa. Het gaat erg hard op dit moment. We hebben met de Vince Group internationaal een explosieve groei doorgemaakt.”
Razendsnelle leveringen gegarandeerd
Met drie eigen productielocaties, een groothandel met acht locaties, meer dan 150 werknemers in Nederland en 85 in China, eigen internationale e-commerce platforms en eigen winkels is de Vince Group een inmiddels een ontzettend succesvolle speler op de meubelmarkt. Vincent Kleine: “De snelle groei wordt grotendeels gerealiseerd door onze eigen B2C-merken; Dimehouse, Livin24 & Furnwise. In onze eigen fabriek in China worden de meubels voor deze en andere merken gemaakt. Vanuit deze fabriek worden razendsnelle leveringen gegarandeerd en is er volledige controle op de kwaliteitsbewaking. Door enorme voorraden in meerdere magazijnen kunnen alle orders dezelfde dag nog op transport.”
Internationaal groeien kost tijd en aandacht
Het kunnen garanderen van snelle leveringen is een must voor de consumentenmarkt. Volgens Vincent is het verstandig éérst je logistieke processen eens goed in kaart te brengen: “Kijk bijvoorbeeld niet alleen naar hoeveel het kost om een pakketje te verzenden naar Frankrijk. Maar onderzoek ook wat je moet doen als het misgaat. Hoe pak je dat aan? En wat kost je dat? Zoek hierin ook de juiste partners die je verder kunnen helpen en de gewenste kwaliteit bieden. Wat het je onderaan de streep kost, kun je vertalen naar de prijs van je product. Zeker in de beginfase moet je daar rekening mee houden. Daarna kun je je logistieke proces per maand langzaam verder verfijnen tot het helemaal klopt. Daar moet je tijd in investeren als je succesvol wilt ondernemen op de internationale markt. Je krijgt niet zomaar voet aan de grond in een ander land.”
Erg tevreden over service van PostNL
De Vince Group verzendt bijna al haar internationale bestellingen met PostNL. Vincent: “De prijs voor het verzenden is natuurlijk heel belangrijk, maar de service van PostNL heeft mij écht over de streep getrokken. En dan vooral de service van PostNL richting onze klanten. Eerder verzonden we via andere postbedrijven die niet met een tijdslot werken en dat is aan consumenten niet uit te leggen. Een klant wil gewoon weten wanneer een bestelling aankomt, vooral bij zo’n groot pakket. Er kwamen extreem veel telefoontjes binnen bij onze klantenservice. Bij PostNL vertellen ze wel gewoon dat ze tussen 10.00 en 12.00 uur langskomen. Dat is een gigantisch voordeel. Qua serviceniveau is er niemand die daarbij in de buurt komt. Ook naar ons toe is de service veel beter. Vince Design heeft bij PostNL een ’dedicated’ serviceteam waarmee we kunnen sparren over diensten en over problemen. Daarnaast is de leverbetrouwbaarheid hoger bij PostNL. Zeker in de Benelux bieden ze een perfect netwerk.”
Dit artikel verschijnt op initiatief van PostNL
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- Sanquin en Gladiator II eren bloeddonors met standbeeld
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events