BrandZ Top 30 Kantar: 'Merken doorstaan met succes uitdagingen en verhogen waarde sneller dan economie'
- Algemeen
- 7 apr 2023 @ 11:32
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MerkenOnderzoek
- 7 apr 2023 @ 11:32
- Nanny Kuilboer
De BrandZ Top 30-merken in Nederland hebben met succes de uitdagingen van de afgelopen twee jaar doorstaan en hun waarde met 10% verhoogd en dat is sneller dan de economie. Action is het snelst stijgende merk in de BrandZ Top 30 van Kantar.
De meest waardevolle Nederlandse merken hebben een totale gezamenlijke waarde van $ 72,7 miljard, volgens de Kantar BrandZ Top 30 en zijn 10% in waarde gestegen. Discountretailer Action is ‘t snelst stijgende merk met 75% groei door expansie. Bovendien breken er vier nieuwkomers door in de top-30: Basic-Fit, Rituals, Wehkamp en Plus. Op 1 staat Heineken, met de disclaimer dat het moment waarop de financiële waarde van de merken is vastgesteld voor deze Nederlandse Top 30 begin november 2022, dus voordat bekend werd dat Heineken zich niet had teruggetrokken uit Rusland.
Bram van Schaik, algemeen directeur Kantar Insights Nederland: ‘Een combinatie van succesvolle prijsstrategieën, internationale expansie en het creëren van waarde door betekenisvolle differentiatie heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse merken in de Top 30 hun totale merkwaarde met 10% hebben zien groeien sinds de laatste ranglijst, die in 2021 werd gepubliceerd.’
Snelste stijger BrandZ Top 30 van Kantar: Action
Van Schaik: ‘Action, nummer 10 en goed voor 2,3 miljard dollar, is met een focus op discountprijzen het snelst stijgende Nederlandse merk in de Top 30, met een stijging van drie plaatsen en een toename van merkwaarde met 75%. De non-food discountretailer heeft de afgelopen jaren gekozen voor internationale expansie en opende in 2022 extra winkels in heel Europa, waaronder in België, Frankrijk en Spanje.
De Top 30-merken in Nederland hebben met succes de uitdagingen van de afgelopen twee jaar doorstaan, hun waarde met 10% verhoogd - sneller dan de economie - en zijn teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie. We weten dat sterke merken veerkrachtiger zijn. Langetermijninvesteringen, vooral in moeilijke tijden, zullen de merkwaarde vergroten en stellen merken in staat zich sneller te herstellen.’
BrandZ Top 30 van Kantar: Booking.com en ING op 2 en 3
Van Schaik: ‘Ondanks enorme uitdagingen voor de sector tijdens de pandemie neemt online reisplatform Booking.com de 2e plaats in met een merkwaarde van 11,4 miljard dollar. Booking.com steeg 21% in waarde en is een bijzonder betekenisvol en onderscheidend merk voor consumenten en het is dit sterke meaningful difference dat het merk helpt te herstellen van twee jaar reischaos.
Op de 3e plaats staat ING (8,5 miljard dollar), het merk met de hoogste merkwaarde in de categorie financiële diensten. Het is ook de eerste keer dat ING in de top-3 staat.
Nieuwkomers in BrandZ Top 30 van Kantar
Vier nieuwkomers komen in 2023 voor het eerst de Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken binnen:
17 Basic-Fit ($ 986 miljoen)
18 Rituals ($ 759 miljoen)
29 Wehkamp (248 miljoen)
30 Plus ($ 223 miljoen)
Van Schaik: ‘Hoewel elk van deze nieuwkomers zijn waarde heeft laten groeien, zijn hun strategieën zeer verschillend
Net als Action heeft Rituals zich gericht op internationale expansie om het snelst groeiende merk voor persoonlijke verzorging in Europa te worden en biedt het consumenten kwaliteit en betaalbare luxe.
Online retailer Wehkamp biedt een breed scala aan kwalitatieve en populaire merken naast hun eigen merkproducten, en biedt klanten een gemakkelijke winkelervaring en scoort hoog op vertrouwen.
Basic-Fit is een waardegedreven merk dat klanten aanspreekt die op zoek zijn naar een goede deal, zeker in economisch uitdagende tijden. Voortbouwend op de missie om fitness voor iedereen toegankelijk te maken, biedt het vrijetijdsmerk flexibele lidmaatschappen om hun klanten te helpen bij het bereiken van hun doelen.
Nieuwkomer Plus biedt een gevarieerd assortiment producten met extra gemak en blijft via zijn onafhankelijke winkelketen dicht bij de klanten.
De Top 30 van de meest waardevolle Nederlandse merken 2023 presteert goed op het gebied van betekenis (op relevante wijze voorzien in behoeften en/of affiniteit opbouwen), onderscheidend (uniek zijn ten opzichte van concurrenten en/of trends zetten) en aanwezigheid (gemakkelijk in gedachten komen), waaronder ook online retailer bol.com (14, 1,2 miljard dollar) als meest betekenisvol merk. Albert Heijn (13, 1,3 miljard dollar) is het oudste merk in de Top 30, maar wel een van de meest vooruitstrevende.
Albert Heijn is het oudste merk in de Top 30, maar wel een van de meest vooruitstrevende
Van de vier nieuwkomers is Basic-Fit bovengemiddeld "anders" vergeleken met de Top 30-merken, waarin "anders" betrekking heeft op "difference"; in hoeverre ben je als merk onderscheidend in de ogen van de consument. We weten dat merken die hoog scoren op "meaningful" en "different" meer potentie hebben om te groeien.'
Heineken
Heineken is het meest waardevolle Nederlandse merk met een merkwaarde van 13,7 miljard dollar en heeft zijn waarde in de Nederlandse ranglijst de afgelopen twee jaar met 18% zien stijgen. Van Schaik: ‘Door zich te concentreren op prijsstrategie heeft het biermerk zich met succes gepositioneerd als een premiumproduct en spreekt het kwaliteitsbewuste consumenten aan.’ Als het hele Rusland-verhaal al impact zou hebben op de Brand Value van Heineken, dan is dat pas zichtbaar in een volgende meting.
Vertrouwen
Van Schaik: ‘Vertrouwen was ook een belangrijke factor in de groei van de ranglijst van dit jaar, waarbij de sterkste Nederlandse merken hun Europese tegenhangers op de Kantar BrandZ Trust Index aanvoeren en hun collega's overtreffen op het gebied van integriteit, inclusie en inspirerend vertrouwen. Merken die laten zien dat ze duurzaam, transparant, doelgericht en zinvol onderscheidend zijn, zullen hun waarde blijven vergroten.’
De Kantar BrandZ Top-10 meest waardevolle Nederlandse merken 2023
- Heineken
- Booking.com
- ING
- Philips
- KPN
- Rabobank
- Ziggo
- Just Eat Takeaway.com
- Spar
- Action
Het rapport en de uitgebreide analyse zijn hier beschikbaar.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- [column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing