[interview] Marktonderzoek door en over tieners: 'Tof moet je echt niet meer zeggen'
- Algemeen
- 9 apr 2024 @ 09:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Onderzoek
- 9 apr 2024 @ 09:00
- Redactie MarketingTribune
Mooi natuurlijk om ook eens te kijken hoezeer de jongste generaties aan de weg timmeren en aldus kwamen we Alexander Verhagen tegen, een 13-jarige Amsterdamse scholier die eigenhandig het nieuwe youngknowsyoung.com van de grond heeft getrokken. Marktonderzoek door en met betrekking tot tieners.
Allereerst maar even, wat is Young Knows Young?
We testen sportproducten voor kinderen, want kinderen kunnen de beste data geven over zichzelf. Ik ga me nu echt focussen op sportmerken, omdat ik erg van sport houd, en ik denk dat ik daar ook de beste service in kan verlenen. Ik zit op het St Nicolaas Lyceum in de sportklas. Daar krijg je extra veel sporturen en zijn sportmerken en producten dus heel belangrijk.
Wie zijn jullie potentiële opdrachtgevers?
Onze service is voor mensen die bij merken werken en een belangrijke rol spelen in het proces van het produceren van voetbalproducten voor kinderen. We zijn pas net begonnen en bezig naam te maken, en heel enthousiast om met deze service te beginnen!
Wie zijn 'we'?
Ik heb een panel van dertien kinderen samengesteld, ongeveer net zo oud als ik en allemaal sporters, en heel serieus als het om testen gaat. Op de site staat precies wie we zijn, welke kledingmaten we hebben, welke sporten we beoefenen en hoe we het aanpakken. Het idee is dat kinderen een rol krijgen bij de productie van hun eigen producten. Zo hebben kinderen de mogelijkheid om hun eigen producten te verbeteren en dat dit niet vooral in de handen ligt van machines of volwassenen.
Hoe kom je erop zoiets te verzinnen?
Ik leer op school hoe bedrijven werken, waar producten vandaan komen en hoe ze verkocht worden. Dat interesseert me heel erg. Bedrijven en producten zijn overal. En ik heb ook heel vaak gehad dat ik bij mezelf dacht: hoe zou ik deze voetbalschoenen kunnen verbeteren? Dat is ook een soort testen. Ik leer er ook van om dit te doen. Alles wat ik nu meemaak is iets wat ik voor de rest van mijn leven ga meenemen.
Waar bestaat een test uit?
Het gaat om wat de klant wil weten over een product. Wat kan er beter aan het product? Dat is de belangrijkste vraag die wij beantwoorden. Waarom is het ene model populair en het andere niet? Dit is ook een soort vraag die ik later in mijn service wil verwerken. Het idee is zes uur testen, 1,5 uur individueel en 4,5 uur met trainingen en wedstrijden. Iedere tester vult een testrapport in met testcriteria over het product en maakt een kort filmpje van degene die aan het testen is.
Verandert de smaak onder jouw leeftijdgenoten veel? Wat is 'in' en 'uit' op het moment, als je 'in' en 'uit' nog kunt zeggen?
Ja, dat kun je zeker zeggen. Dit wordt heel erg door sociale media beïnvloed. Als bekende mensen op sociale media iets dragen, wordt dat voorbeeld erg vaak gevolgd. Maar om hier echt goed over te beoordelen is lastig, want elke leeftijdscategorie heeft andere trends. Maar wat populair is onder kinderen is heel belangrijk, dat is bij mij altijd al zo geweest.
Heb je wat voorbeelden?
Nike-sportproducten zijn in, om het zo te zeggen. Adidas is gemiddeld. Puma vaak minder. Dat zit 'm vooral in het design. Het springt er minder uit. Bij Nike zie je meteen dat het Nike is, bij Puma moet je naar het logo zoeken. En Nike gebruikt meer beroemde sporters. Dat werkt ook heel goed. Messi drinkt Pepsi in de reclame. Dat slaat eigenlijk nergens op, maar het werkt wel. Dat merk je gewoon.
Noem nog eens wat populaire merken.
Calvin Klein, Moncler, Stone Island, Ferrari, oude rap is terug, Dr Dre, Tupac, 50 Cent.
En wat is niet populair, op welk gebied dan ook?
Fiat denk ik nu meteen aan, Ed Sheeran, Justin Bieber.
Wreed man.
Huh?
Zegt niemand dat meer? Betekent cool, of kan 'cool' ook niet?
Ja, cool kan, hard ook, bij meisjes zijn dingen als ‘echt leuk!’ ook heel populair. Maar tof moet je echt niet meer zeggen.
Dit artikel is geschreven door Gijs de Swarte en verscheen eerder in MarketingTribune 04, 2024.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- Elevation Group zet People centraal in bedrijfscultuur en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events