In het wiel van... Dorkas Koenen (Rabobank)
- Algemeen
- 31 mei 2024 @ 11:17
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 31 mei 2024 @ 11:17
- Sjaak Hoogkamer
Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de vierde aflevering van deze fonkelnieuwe rubriek Dorkas Koenen, Hoofd Marketing (CMO) bij Rabobank.
Waarom racefietsen/wielrennen?
Of misschien zelfs wel fietsen in het algemeen. Ik hou ervan om rondjes te rijden op de racefiets, maar ook om over grindpaden te rijden door de natuur op een gravelbike. Mijn echte passie is echter lange fietstochten, van 1.000 kilometer of meer. Zo ben ik eens alleen naar Italië gefietst, maar bijvoorbeeld ook langs de hele Engelse zuidkust, dwars door het prachtige Cornwall en Devon, over het Isle of Wight en via steden als Brighton en Portsmouth.
Over die solofietstocht naar Italië, met als eindpunt Rome, heb ik dit jaar (2024) mijn eerste boek gepubliceerd: ‘Bergen liegen niet, over een marketeer solo op de fiets naar Rome’. Mooi om te zien hoeveel reacties ik daarop al heb gekregen! Dat bewijst nog maar eens dat fietsen en marketing inderdaad een interessante combinatie is…😉
Fiets je alleen of in een groep?
Ik fiets meestal alleen of met zijn tweeën, in het laatste geval vaak samen met mijn vriendin. Na het lopen van diverse marathons, heeft zij intussen ook de passie voor fietsen ontdekt. Dat is erg leuk.
Luister je onderweg naar muziek, zo ja wat?
Als ik iets luister op de fiets zijn het vaak podcasts over sport, zoals bijvoorbeeld In het Wiel, de Grote Plaat of de NOS Voetbalpodcast. Maar natuurlijk ook CMO Talk en Marketing Report Radio. Sinds ik een Shokz ‘oortelefoon’ heb, durf ik dat wat beter, omdat ik dan ook het verkeer om me heen kan blijven horen.
Hoe lang fiets je al?
Een jaar of vijftien.
Welk merk fiets rij je en waarom dit merk?
Op een Colnago V3, afgemonteerd met Campagnolo, zoals het dan hoort. Op een Italiaanse fiets hoort immers ook een Italiaanse groep. Juist die traditie vind ik mooi. Dat hoort ook bij fietsen. Ook al kost dat wat extra. Mijn gravelbike is een Cannondale. Mijn fietstocht naar Rome heb ik gereden op een Tout Terrain, een hele fijne endurance bike.
Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
In het weekend vaak twee keer als het weer het toelaat, en dan nog 1-2 keer door de week. Afhankelijk van het jaargetijde en natuurlijk van mijn agenda.
Wie is je grootse wierheld(in) momenteel en waarom?
Momenteel, niet zo verrassend, is dat Matthieu van der Poel.
In het verleden was dat Peter Winnen. Als relatief onbekende renner ineens de touretappe winnen naar Alpe d’Huez, in 1981, in dat prachtige blauwe shirt van Capri-Sonne. Ik zat toen als kleine jongen voor de televisie. Dat maakte hem voor mij een held.
Tour de France of Giro? En waarom?
De Giro. Geen twijfel. Ik ben gek van Italië. Spreek de taal een beetje. Heb intussen zelf door veel streken van dat land gefietst.
Door de Dolomieten, Trento, over de ‘strade bianche’ in Toscane, door Marche en door Lazio. Allemaal even mooi. Bovendien heeft de Giro prachtige verhalen en leeft fietsen als sport veel meer in het land Italië dan in Frankrijk. In tegenstelling tot wat velen denken, maar dat wordt een beetje vertekend door de grootte van het ‘event’ Tour de France. Het enige nadeel zijn de Italianen in hun auto’s. Ze rijden als gekken en dat is soms gevaarlijk.
Wat is je devies op de fiets?
Rome is nog ver…😉
Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
In één dag? De Stelvio van beide kanten beklimmen. Met (wijlen) mijn vader als verzorger om onderweg de bidons aan te geven, als in een wielerwedstrijd. Elke gewichtsbesparing omhoog telt immers. En verder natuurlijk mijn solofietstocht naar Rome, waarbij ik van de eerste tien dagen er acht in de stromende regen heb gefietst. Dat was écht serieus afzien.
Wat is nog een uitdaging op wielrengebied?
Allerlei andere ultrafietstochten die nog op mijn wensenlijst staan zoals van Lands’ end naar John o’ Groats. Verder het compleet maken van mijn verzameling aan retro wielershirts (van profploegen tot 1990). Daarbij moeten de shirts of origineel of écht identiek zijn. Veel van de retro-shirts die online verkocht worden zijn namelijk ‘benaderingen’.
Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
Fietsen, en zeker een ultrafietstocht, leert je veel over marketing.
Aan die overeenkomsten besteed ik in mijn boek overigens veel aandacht. Zonder te veel te verklappen is één van die overeenkomsten dat kleine, meetbare veranderingen vaak meer impact hebben dan ‘grote plannen’.
Wat is actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?
Voor mij als professional vooral de invloed die AI gaat hebben op dienstverlenende organisaties, en daarbinnen dan op de toegevoegde waarde van marketing.
Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?
Het afronden van mijn volgende boek. De meest gehoorde feedback na de publicatie van ‘Bergen liegen niet’ tot nu toe is dat met name vakgenoten verwacht hadden dat ik daarin nog meer zou inzoomen op mijn marketingervaring(en) en visie op het vak. Daaraan wordt dus gewerkt. En dat zie ik dus als mijn grootste marketinguitdaging voor dit jaar, en wellicht ook nog de eerste helft van 2025. Want dat volgende boek schrijven blijft voor mij natuurlijk vooral een hobby naast mijn ‘échte baan’ bij Rabobank, waar ik nog steeds met veel plezier werk. Ook daar is meer dan genoeg te doen!
Meer info over het boek van Dorkas zie hier https://www.bergenliegenniet.nl/
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- Sanquin en Gladiator II eren bloeddonors met standbeeld
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events