Podcast maakt ouders bewust van risico's sexting kinderen

Podcast maakt ouders bewust van risico's sexting kinderen
  • Algemeen
  • 1 aug 2024 @ 11:31
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

90% van de ouders denkt dat hun kind niet aan sexting doet, maar zeker de helft doet dat wel, met alle risico’s van dien. Slachtofferhulp Nederland is een podcast en campagne gestart om ouders bewust te maken van de realiteit van sexting en seksuele exposing.

In de podcast Luister zonder Oordeel bespreekt journalist Frank Kromer sexting en seksuele exposing. Zeker de helft van de jongeren doet aan sexting, hoewel ruim 90 procent van de ouders vrij zeker weet dat hun kind dat niet doet. Dat blijkt uit onderzoek van Eenvandaag (maart 2024) onder ruim 1.600 ouders van schoolgaande kinderen. Zorgwekkende cijfers volgens Slachtofferhulp Nederland, omdat ouders een belangrijke rol spelen in de opvang van hun kinderen als sexting berichten zonder toestemming doorgestuurd worden. Maar ook in de preventie van online misbruik en het versterken van de weerbaarheid van kinderen spelen ouders een cruciale rol.

Roy Heerkens, woordvoerder Slachtofferhulp Nederland, benadrukt dat sexting onschuldig is, maar het zonder toestemming delen niet: ‘Het sturen van seksueel getinte berichten en foto’s, sexting, is onschuldig. Het is voor jongeren tegenwoordig onderdeel van hun seksuele ontwikkeling. Het zonder toestemming delen van seksueel getinte beelden en de gevolgen daarvan, zijn niet onschuldig. Dat zorgt voor angst doordat jongeren gebrek aan controle en dreiging ervaren. Ze vragen zich af: wie heeft de beelden gezien, wanneer duiken ze weer op? Dat is heel belastend. Ook zorgt het ongewenst delen van naaktbeelden voor schaamte en ze vragen zich af “wat zullen ze over me denken?”. Het is belangrijk dat jongeren én hun ouders weten dat ze hulp en ondersteuning kunnen krijgen.’

Podcast voor ouders
In de podcast onderzoekt journalist Frank Kromer het fenomeen sexting en de mogelijke negatieve gevolgen, zoals seksuele exposing, schaamte en victim blaming. Als vader van een jonge dochter is sexting voor hem een relatief onbekend terrein vol met vooroordelen. Hij groeide zelf op in een tijd zonder social media. Deze onwetendheid zorgt ervoor dat hij, net als veel ouders, niet weet hoe met het onderwerp om te gaan.

Stap voor stap neemt de journalist de luisteraar mee in zijn zoektocht. Waarom is sexting een normaal onderdeel van het leven van pubers? En hoe ga je als ouder hiermee om, ook als het misgaat? Daarvoor gaat hij in gesprek met psychologen, ervaringsdeskundigen, slachtoffers en ook hun ouders.

De campagne wordt op social en online uitgerold. De podcast ‘Luister zonder Oordeel’ is te beluisteren op Spotify met elke week een nieuwe aflevering. De campagne is bedacht door N=5 en geproduceerd in samenwerking met Microphone Media.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken