Report It Always: platform voor veiligheid en discriminatiemeldingen queergemeenschap

Report It Always: platform voor veiligheid en discriminatiemeldingen queergemeenschap
  • Algemeen
  • 6 aug 2024 @ 09:57
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Meldpunt Discriminatie en The Diverse Agency hebben het nieuwe community platform RITA (Report It Always) gelanceerd. Het platform moet uitgroeien tot een centrale hub waar de queergemeenschap incidenten kan melden, persoonlijke verhalen kan delen en advies en ondersteuning kan krijgen.

Onderzoek wijst uit dat incidenten vaak niet worden gemeld vanwege onzekerheid over wat een meldbaar vergrijp is, gebrek aan duidelijkheid over de meldingsprocedure, wantrouwen in autoriteiten en gevoelens van machteloosheid. Deze barrières creëren een vertekend beeld van de echte problemen waarmee de gemeenschap wordt geconfronteerd. RITA probeert deze obstakels weg te nemen door een toegankelijke, veilige en betrouwbare omgeving te bieden voor het melden van incidenten en het delen van ervaringen.

Jerrald Justin, CEO van The Diverse Agency en een van de medebedenkers van RITA: ‘Vorig jaar lanceerden we 'Meld Je Rit', en dit jaar zetten we de volgende stap in onze voortdurende strijd voor veilige en inclusieve omgevingen. Dit heeft geleid tot de oprichting van “Report It Always”, een platform waar de queer gemeenschap hun ervaringen kan delen en incidenten kan melden zonder angst of terughoudendheid. RITA, de afkorting van “Report It Always”, is niet alleen een platform; het is een beweging die streeft naar echte verandering door het verzamelen van waardevolle data en verhalen.’

De lancering van het platform ging in verschillende stappen:

Fase 1: Out of home campagne in Amsterdam (start 27 juli)
Sinds 27 juli zijn door heel Amsterdam abri’s met de RITA advertenties geplaatst om de boodschap van RITA te verspreiden en bewustzijn te creëren. Deze advertenties moedigen mensen aan om incidenten te melden en zich bij het platform aan te sluiten.

Fase 2: Oproep influencers
In de tweede fase van de lancering heeft The Diverse Agency diverse influencers gevraagd om te helpen bewustzijn te creëren over de campagne en hun volgers aan te moedigen hun verhalen en incidenten te delen. Onder andere burgemeester Femke Halsema, Jörgen Raymann, Vanessa van Cartier, Jennifer Hopelezz, King Faisel, Jerrol Marten (Meldpunt Discriminatie) en vele anderen doen mee aan de campagne. Met de boodschap " Report It Always " willen we een cultuur van openheid en bereidheid om te melden bevorderen. Influencers spelen een cruciale rol bij het verspreiden van deze boodschap en het versterken van de gemeenschap.

Fase 3: Lancering platform
Het RITA platform is officieel gelanceerd met Pride, tijdens het evenement op de Dam in Amsterdam op 2, 3 en 4 augustus. Dit evenement markeert de overgang van de vorige campagne 'Meld Je Rit' naar het uitgebreide platform 'Report It Always'. RITA is vanaf nu toegankelijk als zowel een social media platform als een website en RITA biedt gebruikers informatie, een ruimte om meldingen te doen en een community om hun verhalen te delen.

Oproep tot actie
Tijdens Pride had RITA drie dagen lang een activatie op de Dam bij het MainStage event om het platform te lanceren. Binnen die drie dagen heeft RITA al bijna 5000 volgers op social media vergaard. Helaas zijn er in datzelfde weekend ook al tientallen meldingen gemaakt via RITA, wat wederom bevestigd hoe nodig een platform als deze is.

Naast The Diverse Agency en Meldpunt Discriminatie ondersteunen ook Uber, Bolt, TCA, Winq, Gaykrant, Out TV, Meijt, Bar Blend, MainStage Pride en diverse andere partijen de RITA campagne en werken ze samen om zo de veiligheid binnen de queergemeenschap te verbeteren.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken