[column] Beklim een bergtop voor een ander perspectief
- Algemeen
- 7 okt 2020 @ 08:24
- Link
-
Beate van Dongen Crombags
Partner
EY VODW - Marketing
- 7 okt 2020 @ 08:24
- Beate van Dongen Crombags
Het is 5 uur ‘s morgens. Blij dat deze onrustige nacht voorbij is, schiet ik snel in mijn kleren om vroeg op pad te gaan voor onze tocht.
We hebben geslapen in een pittoreske berghut op 2.750 meter. En of het nu aan de hoogte lag, het feit dat we met vijf volwassenen en vijf kinderen in één ruimte sliepen of doordat we in verband met corona geen kussens kregen, weet ik niet, maar ik kon de slaap maar slecht vatten.
Met hoofdlamp op vertrekken we naar een bergtop van waaruit we een waanzinnig uitzicht hebben op de gletsjers. Langzaam worden de donkerte en het lichtje van mijn lamp vervangen door de opkomende zon. Als ik na een paar uurtjes klauteren en zweten rond 9 uur ‘s morgens de schoonheid om me heen in me opneem, voel ik me nietig in dit grote bergengeweld.
Gedachten
Zittend op het topje van de berg gaan mijn gedachten naar de afgelopen periode en ik besef eens te meer dat dingen vandaag de dag nooit meer zo zullen zijn als ze waren. In de berghut waar we overnachten, lopen we met mondkapjes. We desinfecteren onze handen na haast elke verplaatsing en met pijlen op de grond (overigens met een zeer beperkte tussenruimte van maximaal 50 cm) worden we gewezen op de afstand die we moeten houden tot elkaar. De tafel waaraan we zitten, moeten we in verband met het virus zelf schoonmaken. Onze gebruikte borden brengen we naar een luik bij de keuken.
Maar los van deze andere omstandigheden in de berghut, besef ik ook hoe drastisch mijn eigen gewoonten de afgelopen periode veranderd zijn. Kijk alleen al naar mijn nieuwe eetgedrag. Door al het thuiswerken lunch ik veel vaker thuis dan voorheen. Naar de supermarkt gaan, vind ik gedoe door de wachtrijen. Hello Fresh biedt mij een handig alternatief. Mijn (goede) koffieconsumptie thuis is exponentieel toegenomen en de verjaardagstraktatie van dochter Lente moest ineens coronaproof zijn. En nee, het zijn natuurlijk niet alleen de eetgewoonten die anders zijn. We gaan ook anders op vakantie. Zo blijken boten ineens heel populair en stappen we nu niet graag het vliegtuig in. En we hebben ook nieuwe vrijetijdspatronen in de weekenden. Feestjes en bijeenkomsten met groepen maken plaats voor etentjes met een klein gezelschap, cultuur snuiven kan lang niet altijd passend binnen de regels en de digitale consumptie viert hoogtij. En ja, het is zo dat de dingen die ik nu noem door Covid-19 veranderd zijn, maar ook zonder corona veranderen onze behoeften en ons gedrag continue. Iets minder extreem en snel dan de afgelopen maanden, maar niet minder fundamenteel.
Wakker worden!
Bedrijven met goede marketeers spelen direct op deze nieuwe behoeften en gewoonten in en verrassen klanten met nieuwe proposities. Nu, maar ook in tijden zonder de stresstest waar Covid-19 voor zorgt. De slapers zijn te druk met zichzelf en de business van vandaag de dag. Zij monitoren onvoldoende de continue veranderende klantbehoeften en vangen de signalen van hun omgeving niet of nauwelijks op.
Om regelmatig boven de dagelijkse routine uit te stijgen, zou ik iedereen een overzicht toewensen. Om te zien wat er gebeurt. Dit kan natuurlijk letterlijk in de bergen vanaf het dak van de wereld zijn, maar uiteraard kun je dit perspectief ook op een andere manier vormen. Door open te staan voor behoeften van klanten, nieuwe gedragingen en trends en ontwikkelingen in de markt. Al dan niet door technologie gedreven.
Dus stap uit de dagelijkse routine. Luister en kijk om je heen. Zie wat er gebeurt. En speel daar op in. Niet eenmalig, maar continue. Als een nieuwe manier werken. Want alleen zo blijf je bij in de snel veranderende wereld. Het leven staat namelijk niet stil. Wake up, al hoeft dit niet om 5 uur in een berghut te zijn, en net iets eerder dan de rest.
Headerfoto van Joshua Earle via Unsplash.
-
Beate van Dongen Crombags
- Werkt bij: EY VODW
- Functie: Partner
- Website:https://www.ey-vodw.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- [column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing