5 vragen aan Carla Sublett, CMO bij Rackspace
- B2b
- 9 jun 2016 @ 09:18
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - MarketingautomationInterviewLeadgenerator
- 9 jun 2016 @ 09:18
- Connie Lohuis
Senior Vice President en CMO Carla Sublett is wereldwijd verantwoordelijk voor alle marketing functies van managed cloud bedrijf Rackspace. Wij stelden de Amerikaanse vijf vragen over haar plannen met Rackspace, de continue verandering van het marketingvak en de rol die andere mensen spelen in haar al 17 jaar durende carrière sales en marketing. Voordat Sublett aan de slag ging in deze nieuwe rol werkte ze al enige tijd als CMO van Rackspace Americas.
Daarvoor vervulde Sublett diverse leidinggevende rollen binnen sales en marketing bij onder andere Dell, en was ze executive director of marketing bij Dell Latin America, waar ze alle facetten van marketing bestierde. Vanuit die rol droeg ze bij aan de sterke groei in de regio, evenals een toename van conversie van leads tot sales in the regio, terwijl ze de bijdrage van marketing naar de business verdubbelde.
Je bent niet aangenomen om enkel de marketing status quo van Rackspace hoog te houden. Wat zie jij als je missie?
‘Rackspace heeft de afgelopen jaren veel successen gevierd met inbound marketing. We waren pioniers in digital marketing en dat ging jaren lang goed. Maar het vak verandert. Mijn doel is nu om de juiste balans aan te brengen tussen outbound- en inboundmarketing en op deze manier een echt geïntegreerde marketingaanpak neer te zetten.Geïntegreerde marketing is een vereiste om het hele pad, van awareness tot en met de call to action, uit te laten betalen in succes. Het is een gezamenlijke inspanning die je kunt zien als de werking van een orkest. Doen we het slecht, dan ontstaat er een kakofonie aan herrie. Pakken we het geïntegreerd aan, ontstaat er een prachtige symfonie.’
Je werkt nu vijf maanden aan deze verandering. Hoe krijg je dat voor elkaar, in zo’n grote organisatie?
‘Het belangrijkste is dat je een sterke visie moet hebben op hoe je gezien wil worden door de markt. Vervolgens gaat het erom dat je iedereen kennis laat maken met deze visie en zorgt dat alle mensen aan boord áchter dit idee staan. Zo bouw je sterke teams met functionele expertise, niet alleen in marketing maar door het hele bedrijf. Ik stimuleer deze teams om hun best te doen. Wij werken in een zeer competitieve omgeving, dus het is belangrijk om aan te tonen hoe onderscheidend we zijn. Ik geloof echt dat Rackspace het enige bedrijf is van deze grootte dat zich zo sterk heeft toegespitst op de managed cloud.'
'Deze gedachte wordt ondersteund door Gartner. De IT-sector bevindt zich in een unieke periode en we staan aan de vooravond van een ‘material inflection’ punt. De cloud is inmiddels een overall geaccepteerd fenomeen maar: nu onze klanten hier ook steeds meer mee willen doen realiseren zij zich dat het complex, kostbaar en ingewikkeld is en dat zij de expertise niet in huis hebben om dit zelf op te tuigen. Rackspace heeft een flink aantal producten en services te bieden, maar het zijn ons intellectuele eigendom, service niveau en ondersteuning die het mogelijk maken om te doen wat we doen. Wij zijn van oudsher een cloud-bedrijf, dat is ons bestaansrecht. Ik vind het super spannend en ben blij dat ik hier nu een belangrijk onderdeel van ben.’
Hoe heb jij b2b marketing zien veranderen en waar gaat het volgens jou naartoe?
‘Het is veranderd en blijft veranderen. Dat maakt het zo uitdagend om marketeer te zijn. De kunst en wetenschap ervan is wat mij zo aantrekt. Een voorbeeld daarvan: in de laatste jaren is er een verschuiving geweest naar ’moderne marketing’, waarbij technologie, data en automatisering een grote rol kregen. Maar ik voorzie daar uiteindelijk verzadiging. Sommige marketeers geloven in het terugdringen van het aantal boodschappen, terwijl anderen zo veel als mogelijk willen zenden. Creativiteit inzetten om zaken voor elkaar te krijgen: dat vind ik het leukste om te doen.’
Je bent veel meer dan een CMO. Je bent ook moeder, echtgenote, hardloper, vrijwilliger bij de Texas Conference for Women en nog meer. Hoe houd je alles in balans?
‘Het is belangrijk voor me om te balanceren tussen dingen die mij energie geven en energie kosten. Het vrijwilligerswerk, mijn familie en sport geven mij energie, die ik vervolgens inzet voor mijn werk en mijn team. Ik stel mezelf regelmatig de vraag: ‘Van welke zaken krijg ik de wind in de zeilen?’Ik heb geleerd dat ik goed voor lichaam én geest moet zorgen. Ik vervul een harde, uitdagende functie, sta op en ga naar bed met mijn agenda. Elke minuut van de dag is schematisch vastgelegd, zelfs de tijd die ik voor mijzelf en mijn familie heb, zoals douchen en mezelf klaarmaken voor het werk!’
Wie waren belangrijke personen voor jou in je carrière tot nu toe en wat motiveert je?
‘Karen Quintos, senior vice president en chief marketing officer bij Dell was de eerste persoon die mij identificeerde als marketeer. Ik werkte in de sales en zij zette me in een marketingfunctie waarbij ik alle facetten moest managen, voor alle klantsegmenten. Dat was een ’crash course’. Ze linkte me ook aan een aantal echt goede marketeers, sommige werkzaam bij Dell, anderen aan bureauzijde. Van hen heb ik veel geleerd; we hebben nog steeds veel contact.'
'Daarnaast heb ik een aantal ‘telefoon-vrienden gemaakt. Andere CMO’s, marketingexperts of business leaders. Ik kan vragen stellen aan deze mensen, ideeën droppen en inspiratie bij hen opdoen. Aan het niet-marketingfront heb ik een aantal geweldige mentoren en leiders die hun sporen reeds hebben verdiend en mij een kans hebben gegeven.Wat mij motiveert en waar ik mijn voldoening uithaal is Rackspace explosief te zien groeien. Het succes van Rackspace is wat mij drijft. Ik vind het dan ook heel belangrijk om connecties op te bouwen met de mensen met wie ik werk. Zoals ik het zie, is dat heel belangrijk: bijna al mijn tijd gaat uit naar werk, dan wil ik ook goede relaties opbouwen met de mensen waarmee ik dat doe. Ik heb veel plezier en bewondering voor de mensen met wie ik werk. Dat is wat uiteindelijk het verschil maakt. Een kernwaarde.’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Herna Verhagen draagt bij PostNL stokje over aan Pim Berendsen
- De marketingtransfers van week 14, 2025
- ‘Stukje van Mij’ bekroond met hoogste Europese PR-onderscheiding
- Digital advertising naar recordhoogte: TikTok en AI stuwen...
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en waarom van de campagne...
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden voor: Dercksen,...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 15,... 18-04-2025
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en... 16-04-2025
- AI houdt miljarden slechte... 16-04-2025
- Digital advertising naar... 16-04-2025
- Herna Verhagen draagt bij PostNL... 14-04-2025
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden... 14-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management