Primark leert jongeren naaien

Primark leert jongeren naaien
  • Food-en-retail
  • 17 apr 2025 @ 07:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MVO

Uit onderzoek door Panelwizard in opdracht van Primark blijkt - open deur? - dat jongeren de skills missen om kleding te repareren, op 10 procent na, want die kan het wel! Voor die overgebleven 90 procent organiseert Primark Repair Workshops.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren het belang van repareren wél inzien, maar niet goed weten waar ze moeten beginnen. Slechts 1 op de 10 jongeren tussen de 18 en 30 jaar grijpt zelf naar naald en draad. De helft doet een beroep op een handig familielid en ruim een derde heeft het zelfs nog nooit geprobeerd. Het resultaat? 41% van de kleding die met een kleine ingreep te redden is, wordt weggegooid.

Gratis Repair Workshops
Sinds 2023 heeft Primark al 189 gratis Repair Workshops verzorgd in bijna alle winkels in Nederland. Tijdens deze workshops leren deelnemers de basics van kledingreparatie: van knopen aannaaien tot kleine gaatjes dichten of ritsen repareren. Iedereen is welkom, ervaring is niet nodig. Bij binnenkomst krijg je een naaisetje en duidelijke instructies - je gaat meteen aan de slag met je eigen kledingstuk.

Bewuster omgaan met kleding
De Repair Workshops zijn onderdeel van Primark Cares - de duurzaamheidsstrategie waarmee het bedrijf zich wil inzetten voor een langere levensduur van kleding, minder afval en eerlijke productie. Primark: ‘Inmiddels is ruim 66% van de collectie gemaakt van gerecyclede of duurzamere materialen. De ambitie? In 2030 moet dat voor 100% van het aanbod gelden.’

Zelf proberen?
Op primark.com/draag-ze-langer vind je een serie korte instructievideo’s waarmee je stap voor stap leert hoe je thuis aan de slag kunt. Of schrijf je in voor de volgende gratis repair workshop via deze link!

Methodologie
Het onderzoek is in juli 2024 uitgevoerd door Panzelwizard in opdracht van Primark. In totaal namen 1.080 Nederlanders deel, in de leeftijd van 18 tot 60 jaar en ouder, afkomstig uit diverse gezinssamenstellingen met en zonder kinderen. De deelnemers zijn bevraagd over hun omgang met kapotte kleding en hun reparatiegedrag.

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken