Post-Corona Kompas 1: sterker uit de crisis
- B2b
- 16 jun 2020 @ 09:46
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Kennissessie
- 16 jun 2020 @ 09:46
- Sjaak Hoogkamer
Het Post-Corona Kompas geeft richting en duiding in deze onzekere tijd. Het geeft inzicht in belangrijke consumententrends en merkkansen Post-Corona. Gebaseerd op het Tijdgeest trend model schetst Peter Heshof van trend en marketing agency Bloom exclusief voor Marketingtribune de trends na corona.
Het Tijdgeest trend model past hij sinds 2003 toe bij vele Top 50 consumenten merken, als essentieel kompas voor merkpositionering, strategie en innovatie.
Sterker uit de crisis
Na een moment van freeze en korte termijn focus is het nu tijd om vooruit te kijken en in actie te komen. Want stilstaan is geen optie, maar wat wil de consument Post-Corona? Het Post-Corona Kompas helpt marketeers en hun teams om de nieuwe tijdgeest en consument beter te begrijpen en aan de slag te gaan met de kansen, om straks sterker uit de crisis te komen.
Versneld naar nieuwe Tijdgeest periode
Een crisis, ook de Corona crisis, heeft een versnellend effect van de ene naar een nieuwe Tijdgeest periode en daarmee naar nieuwe consumenten trends.
Zoals ik laat zien in mijn trend-video (link naar https://tobloomproductions.nl/courses/trends-tijdgeest-model/ ), komen we uit een Feel Good, Experience, Purpose periode waar de Millennial zich goed thuis voelde en we gaan dus door de Corona crisis versneld naar de Smart Wellbeing periode, goed passend bij GenZ.
Vanuit het Tijdgeest model, gaan we versneld van de gele naar de blauwe Tijdgeest periode. In deze nieuwe blauwe periode willen consumenten weten wat het beste is voor hun welzijn en het welzijn van onze wereld. Niet gebaseerd op een leuke Instagrammable post van een influencer maar op basis van expertise, onderzoek en technologie.
Consumenten Trends en Merk Kansen
Het Post-Corona Kompas is gebaseerd op ons trendmodel, daarin leggen wij uit dat trends geen toeval zijn maar dat ze worden gedreven door de vaste cyclus van de tijdgeest. Ieder 40 à 50 jaar komen dezelfde consumentenbehoeften weer terug.
In de nieuwe Tijdgeest periode zijn de volgende consumentenbehoeften dominant: controle, veiligheid, zekerheid, prestatie, gezondheid, verantwoordelijkheid, personalisatie, ultra-convenience, escapisme en smart cocooning.
In dit Post-Corona Kompas wil Heshof vanuit de consumentenbehoeften aan controle en zekerheid, 2 trends bespreken: In Controle Zijn en De Expert is de Held.
Trend 1: In Controle Zijn
Mensen hebben behoefte aan controle juist in deze onzekere tijd. We zijn op zoek naar grip op wat we nog wel kunnen beïnvloeden, zoals ons eigen welzijn en onze naaste omgeving. Door het meten van onze prestaties en resultaten krijgen wij betere regie op ons welzijn en met hulp van deze data kunnen we onze ontwikkeling gaan monitoren en ons proactief laten adviseren.
Merk kansen – In Controle Zijn
Deze trend leidt tot een meerdere merk kansen, om er een aantal te noemen: Faciliteer Zelf-Regie, Bied Smart Self-Care, Inzet Smart devices, Wees een Proactieve Partner en versterkt door Corona Bied Bescherming - Safety First. Heshof heeft er 2 uitgewerkt.
# Inzet Smart devices
Om te kunnen meten, monitoren en adviseren zullen vaker slimme apparaten worden ingezet. Zo worden in de US de Apple watches en de Fitbits gebruikt om inzicht te krijgen in de verspreiding van Corona. Je ziet ook nieuwe devices opkomen zoals de Food Marble. Hiermee meet je hoe goed je maag een maaltijd verteert. Als je iets gegeten hebt blaas je 5 seconden in het apparaatje en laat de App vervolgens zien hoe goed jouw maag het voedsel verteerd heeft. Zo weet ik nu dat ik beter niet te veel brood kan eten want dan slaat hij rood uit. Kortom, je leert ervan en je kan vervolgens betere keuzes maken. (https://foodmarble.com )
Photo credit: FoodMarble
# Wees een Proactieve Partner
Vanuit de behoefte aan controle zie je een verschuiving van reactief naar proactief handelen, want voorkomen is beter dan genezen. Proactief handelen wordt mogelijk als je een duurzame partner bent voor de klant. Vanuit data en inzichten kan je de klant helpen haar doelen te bereiken (zoals lager cholesterol of bloedruk) of problemen te voorkomen (zoals mogelijke schade). De verzekeraar Luko is een mooi voorbeeld hiervan, naast de polis bieden zij ook plug & play devices die je waarschuwt als er schade dreigt te ontstaan in huis. Op basis van de data geven ze ook slim advies hoe je de energierekening kunt verlagen. (https://www.luko.eu/en/active-protection )
Trend 2: De Expert is de Held
We komen uit een periode waar de Maker met de langste baard onze held was (de App bouwer, de bierbrouwer en de bananencake bakker). We gaan nu versneld naar de (her)waardering van de Expert met haar expertise, want zij kan de zekerheid van de beste keuze bieden vanuit haar kennis, de data en de slimme rekenmodellen. We verschuiven van een periode waar emotie, de beleving, het goede gevoel leidend waren naar een periode waar de ratio, de fact & figures, het bewijs belangrijker worden.
Merk kansen – De Expert is de Held
Deze trend leidt tot een meerdere merk kansen, om er een aantal te noemen: Bouw aan Vertrouwen & Expertise, Zet Wetenschap In, Bouw aan een Rationale en Versterk met Data. Heshof heeft er weer 2 uitgewerkt.
# Zet Wetenschap In
Mensen willen zekerheid o.b.v. onderzoek en wetenschap. De beste keuze voor de klant kan niet op een bierviltje, op het gevoel of op een jarenlange gewoonte worden bepaald. Daar is onderzoek en wetenschap voor nodig. Leuk voorbeeld is het onderzoek door chemici en wiskundigen hoe je het perfecte kopje espresso zet. Conclusie: barista’s moeten de bonen iets grover malen en er minder van gebruiken. Over smaak valt dus wel te twisten. (https://www.volkskrant.nl/wetenschap/chemici-brouwen-een-superieur-kopje-espresso~bea58353/ )
Photo credit: Unsplash – Jess Eddy
# Bouw aan een Rationale
De tijd dat je een product of dienst kon bouwen op vooral een mooie storytelling en craftsmanship is nu voorbij. Naast de emotie wordt de ratio belangrijker, het hebben van een rationale. Het bewijs waarom jouw product of dienst de beste keuze is. Een mooi voorbeeld van de verschuiving van emotie naar ratio is de tv-commercial van Yakult: A little bottle of science, not magic. Zie video onder het artikel.
Het merk als anker
Het is de rol van de marketeer om nu op deze nieuwe trends en kansen in te spelen, maar altijd vanuit de kracht van het merk. Zodat jouw merk straks sterker uit de crisis zal komen.
Video: De logica achter het Post-Corona Kompas
Wil je de logica achter het Kompas ontdekken? Wat de trends zijn in de huidige en in de nieuwe blauwe Tijdgeest? Consumenten Trends worden namelijk gedreven door de vaste cyclus van de Tijdgeest. Met ons Tijdgeest trendmodel krijg je beter grip op de veranderende consument en begrijp je waar de merk kansen liggen, juist in de Post-Corona tijd. Om direct met het Tijdgeest kompas aan de slag te gaan, is er een trend video en online-cursus.
Interesse, ga dan naar www.tobloom.nl
Peter Heshof is eigenaar van trend & marketingbureau Bloom. Sinds 2003 helpt Bloom Future-Proof merken te bouwen vanuit de Tijdgeest en Consumententrends (van Unilever tot de Landmacht). Ook is Heshof spreker en schrijft hij regelmatig voor o.a. MarketingTribune. www.tobloom.nl
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 45, 2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een gerust gevoel het contact...
- onderzoek Invoering Ja sticker: minder folders koopgedrag...
- [onderzoek] DDMA: “Meer aandacht voor awareness-campagnes in...
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit door samenwerking PostNL
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook gouden Effie
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 46,... 15-11-2024
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook... 15-11-2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een... 11-11-2024
- De marketingtransfers van week 45,... 08-11-2024
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit... 07-11-2024
- onderzoek Invoering Ja sticker:... 06-11-2024