Onderzoek: 'Bijna helft Nederlandse kantoorwerkers snakt naar extra vrij in december'

Onderzoek: 'Bijna helft Nederlandse kantoorwerkers snakt naar extra vrij in december'
  • B2b
  • 9 dec 2021 @ 09:13
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ArbeidsmarktOnderzoek

Uit onderzoek van LinkedIn onder duizend Nederlandse kantoorwerkers blijkt dat de steeds veranderende corona-adviezen en -maatregelen een negatieve impact hebben op hun energieniveau en nu de feestdagen in het weekend vallen, heeft 46% behoefte aan extra vrije dagen in december.

Nog een aantal uitkomsten:

  • 60% zegt dat werken ten tijde van corona meer dan anders een beroep doet op zijn of haar aanpassingsvermogen
  • 60% is die veranderingen zelfs helemaal zat
  • 45% voelt zich extra uitgeblust richting het einde van 2021.

Extra vrije dag van de baas

Doordat Kerst en Oud & Nieuw precies in twee weekenden vallen, geeft 39% van de respondenten aan dat zij niet voldoende op adem kunnen komen richting 2022. De baas die werknemers een extra vakantiedag gunt? 55% zou dat dit jaar niet meer dan terecht vinden.

Vakantiedagen, autonomie en collega’s zien

Nadenken over meer vakantiedagen in coronatijd is volgens een groot deel van de respondenten sowieso een kwestie waar werkgevers zich eens over zouden moeten buigen. 45% geeft namelijk aan dat dit van positieve invloed kan zijn op het mentale welzijn van medewerkers. De twee andere belangrijkste zaken zijn volgens de werknemer autonomie om eigen werktijden en -locatie te bepalen (39%) gevolgd door meer persoonlijke interactie met collega’s (30%).

 

Jongeren meest gehecht aan kerstpakket
Ook Acties.nl heeft onderzoek gedaan naar het welbevinden van de Nederlandse werknemers. De onderzoekers verwachten dat werkende Nederlanders weer kunnen fluiten naar hun kerstborrel en daarom iets extra’s kunnen verwachten in hun kerstpakket. Maar hoeveel plezier doe je werkend Nederland met een kerstpakket? Uit onderzoek van Acties.nl onder 1.066 werkende Nederlanders blijkt:
►Een op zeven vindt een kerstpakket niet meer van deze tijd. Opvallend genoeg vinden vooral Noord-Hollanders (23%) het kerstpakket oubollig
►50% krijgt liever een vrije dag of bescheiden bonus
►46 procent is over het algemeen niet tevreden over de inhoud van het kerstpakket
►Driekwart van de ondervraagden geeft hierdoor weleens onderdelen van het kerstpakket weg aan familie of vrienden
►68 procent van alle ondervraagden zou het liefst zijn- of haar eigen kerstpakket uitzoeken.


 

 

 

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken