Meer marketing in reclame

  • Bureaus
  • 10 dec 2013 @ 08:08
  • Link
  • Eddie van Groningen
    Eddie van Groningen

    copywriter, partner
    Forward Communications
  • Geen tag

Even een stukje geschiedenis. Zo’n 30 jaar geleden had menig reclamebureau als verwijzing naar hun dagelijks werk, marketing- en reclameadviesbureau onder hun naam geplakt. De marketingkennis bij de adverteerder stond nog in de kinderschoenen, dus pakte de bureaus het op, opportunistisch als ze zijn. Maar niet voor lang, natuurlijk. Bedrijven hadden al snel in de gaten dat de marketing geheel en al binnen hun muren hoorde. En dat nam een grote vlucht. De toevoeging marketingadvies verdween dan ook vrij snel en ietwat schielijk van gevels en briefpapier. Alleen FHV BBDO bleef nog jarenlang het begrip marketing hanteren, weliswaar vervat in het illustere creative marketing agency, maar toch. Inmiddels heeft dit bureau, zie hun nieuwe website, deze toevoeging geschrapt.

Naar mijn idee geeft deze ontwikkeling aan wat er momenteel wellicht mis is in de reclamebranche. Niet de opkomst van online en social media-bureautjes, het versplinterde medialandschap, de teruglopende rendementen of Google en Facebook hebben voor een zekere kaalslag gezorgd. Het is een gebrek aan marketingkennis en -talent binnen de bureaumuren dat aan de kwaliteit en status van de bureaus heeft geknaagd.

Een bewijs? Bij de drie meest creatieve en succesvolle bureaus uit het eind van de vorige eeuw zat een marketeer in de leiding. Jack Schouten (marketeer bij DE) was mede-oprichter van Kuiper & Schouten, Lucas Mees kwam van Unilever en werd managing director bij DDB en Tiemen Bosma, ceo van Young & Rubicam, werkte vele jaren bij Schuitema (en ja, ook bij FHV BBDO). Kortom, er was aan bureauzijde iemand die verdomd goed begreep wat de marketeer aan klantzijde dagelijks bezighield. Ze spraken elkaars taal. Er was een vanzelfsprekende band. Alle vier de P’s waren onderwerp van gesprek. Maar dat is niet het enige. Ook creatieven hebben (weet ik uit ervaring) meer aan de input van iemand die dag-in-dag-uit intensief met een merk bezig is. Je leert veel en veel meer over een merk en zijn klanten van een marketeer, dan van een communicatiestrateeg, laat staan een client services director.

Inderdaad, dit is een pleidooi voor meer marketingkennis binnen de bureaumuren. Helaas is er een probleem. Werkten de salarissen en bonussen in de bureauwereld in de vorige eeuw nog als een magneet op marketeers, tegenwoordig ligt dat toch anders.
 

Eddie van Groningen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken