[column] Koffiedik 2023 notities van Willem-Albert Bol

[column] Koffiedik 2023 notities van Willem-Albert Bol
  • Bureaus
  • 13 jan 2023 @ 15:55
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategieMarketing

Het jaarlijkse branche-event Koffiedik Kijken vond weer plaats in het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) Amsterdam. Vier sprekers deden hun voorspellingen en Marcel van Rosmalen sprak een column uit, nadat Ruben Schreurs (Ebuiqity) het Gouden Koffiekopje in ontvangst nam als beste voorspeller in 2022. Hier de aantekeningen van Willem-Albert Bol.

Wat een fijne editie van Koffiedik Kijken. Ik zag drie hele scherpe voorspellers rond het thema 'Together to get there'.

Kristel Vanderlinden van Future Kind
1. De 'minder economie': een mindset van meer soberheid. Krimpflatie. SoMe-flatie (kleinere communities online). De vraag van 'Can we' naar 'Should we'
2. Vrouwen & sport booming business: inclusiviteit waargemaakt: professionaliteit van bijvoorbeeld vrouwensport, meer marketing & innovatie
3. Opkomst mainstream & branded Tweedehands: in de lijn van duurzaamheid. Branded tweedehands retail (bijvoorbeeld Re-essential en refurbished Nike)
4. Van war for talent naar sharing talent: werkenden gaaan van 1 naar meer professionele identiteiten; en van jonge generatie unicorns naar werkpaarden. Er ontstaat een Gig Economy met bijvoorbeeld meer flexwerken/ meerdere dingen doen (multibanen).

Gijs de Bruijn van Accenture Song
Het wordt een rotjaar. Maar we kunnen het nog redden. 2023 gaat niet vanzelf, als we niet scherp zijn. Het wordt een jaar van de permacrisis (langdurige periode van onzekerheid). Hij ziet vier ontregelende trends:
1. Great resignation: opzetten van lidmaatschappen. Ook veel mensen die afhaken. Deels omdat ze niet willen of deels niet kunnen. Quiet quitters: mensen die afhaken en in snooze stand gaan.
2. Be real: in 2023 wordt A.I. mainstream - alles wordt nu anders. De grote invloed van ChatGPT. We zijn er nog niet klaar voor. In de zee van nep, moet je antwoorden met echt. Applied creativity.
3. The messy middle wordt belangrijker: door alle opties en veranderingen hebben mensen problemen met keuzes maken. 60% vindt het nemen van beslissingen lastig. Dat omdraaien is een marketingkans. Steunen in klanten helpen mewt 'decision support'. 90% van de klantenreizen wordt niet afgemaakt. Klanten echt snappen, daar gaat het om. Hen leiden door de jungle. We gaan ook een opkomst van het midden in politiek zien. Men wil graag weer meer nuance.
4. Meer luisteren en meer nadenken en meer twijfelen. Onze eigenheid te beschermen en te koesteren.

Gijs doet een oproep om meer aandacht aan strategie te schenken bij bureaus. Creatieven schieten vaak snel door naar een concept. 'Wordt eerst verliefd op het probleem van je klant.'

Janneke Niessen is Angel investor
Zij ziet voor het eerst een rem op de groei. Lijkt het. Want er gebeurt wat.
1. A.I. verschijnt en Tiktok verdwijnt. We overschatten Twitter. Snapchat groeit langzaam door. A.I. is nog maar begin. A.I. gaat impact maken. Omarm technologie in plaats van 'wegdenken'.
2. Kung Fu Panda’s worden de helden: denk niet in hokjes en functies. Wel in houding en vaardigheden. Minder focus op CV.
3. Zonder impact geen toekomst: je zult als bedrijfsvoering positief moeten veranderen. Voor klanten, voor medewerkers, voor wetgevers.
4. Bye bye narcistische CEO/ founder: er is geen ruimte meer voor te grote ego’s. Verzamel kritische mensen om je heen. Zorg voor inclusiviteit. Kijk buiten je eigen netwerk.

Danny Membre en René Watzema van Rumag
...prikkelden op hun eigen wijze. Jongeren gaan vaker zelf hun platform maken en zij sluiten ze daar graag op aan. Ze presenteerden hun Coffie Dick Future Predictator Beta versie, stelden dat er meer wordt vreemdgegaan in de media en dat stilte beter is dan bullshit. Inclusiviteit doet er toe. 'Neem mensen aan op verschillen.'

En last but not least kwam het meest scherpe, cynische, bittere vanuit Marcel van Roosmalen. Hij hield een anti-verhaal voor Harry de Tietenman. 'Het gaat een meer dan middelmatig jaar worden.' 🤣

Aansluitend vond de traditionele, geanimeerde borrel plaats in de centrale ronde marmeren hal.

Proost! Op 2023 lieve vakgenoten. Prima inhoudelijke aftrap in het KIT. 

Willem-Albert Bol
ceo Abovo Maxlead


Het auditorium van het KIT tijdens KDK23

Ruben Schreurs, chief product officer bij Ebuiqity wint het Gouden Koffiekopje


fotografie: Paul Ridderhof

P.S. Mijn complimenten aan VIA Nederland, MWG / Het verbindende platform voor communicatie, BvA netwerk van merkleiders, Adformatie en Jeanne Misteli (IAA).
(WAB)

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken