Markteffect Podcast Monitor: populariteit podcast onverminderd hoog

  • Content
  • 16 jun 2020 @ 15:03
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

De ontwikkeling van de podcast in Nederland heeft het afgelopen anderhalf jaar een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, een representatief onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat in mei 2020 voor de derde keer werd uitgevoerd.

Aantal luisteraars gelijk aan vorige meting

Wat als eerste opvalt is dat het aandeel Nederlanders dat wel eens naar een podcast luistert redelijk stabiel blijft ten opzichte van de vorige meting (november 2019).

In mei vorig jaar beluisterde nog ruim een kwart van de Nederlanders wel eens naar een podcast en in november nam dit percentage toe tot 39%. In de huidige meting blijft dit percentage stabiel met 40%, wat neerkomt op ongeveer 5,3 miljoen Nederlanders. Ongeveer een op de zes Nederlanders luistert minimaal één keer per week naar een podcast.

Toegevoegde waarde zakelijke podcasts

Van de zakelijke luisteraars (24%) zien we dat liefst 80% hoopt vernieuwde inzichten te verkrijgen die hen verder op weg kunnen helpen in hun werk. De opmars van het aantal podcasts, bestemd voor vakspecialisten en- experts, is volgens Markteffect dus goed te verklaren en lijkt strategisch een slimme zet. Zij zijn echt op zoek naar vernieuwende inzichten die hen verder kunnen helpen op hun werk.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ook podcasts die meer dan een jaar geleden zijn opgenomen, nog steeds door meer dan 20% van de luisteraars beluisterd worden.

Bij podcasts die een half jaar geleden zijn opgenomen is dit percentage zelfs 45%. Dit betekent dus dat je als maker niet per se in hoeft te zetten op het vermarkten van je nieuwe afleveringen, maar dat ook populaire podcasts die een (half) jaar oud zijn gebruikt kunnen worden om mensen kennis te laten maken met jouw podcast.

Verschuiving in frequentie van luisteren

Wel lijkt het alsof de coronacrisis invloed heeft gehad op de frequentie van luisteren. Michael Petit (Manager Marketing bij Markteffect) licht toe: 'De huidige perikelen rondom het coronavirus hebben cijfermatig geen impact gehad op het aantal luisteraars, ondanks dat een populair moment het woon-werkverkeer is. Wel zien we een verschuiving in de frequentie van luisteren: tijdens de vorige meting luisterde het grootste deel minimaal wekelijks, dat is nu minimaal maandelijks.'

Reclame uitingen tijdens podcast

In deze derde meting is ook het onderwerp reclame toegevoegd. De meeste mensen luisteren de reclame tijdens de podcast zonder deze over te slaan en wordt door minder dan 20% van de respondenten als niet-storend ervaren. Hierover zijn de meningen onder de respondenten dus nog niet onverdeeld positief.

.

De Markteffect Podcast Monitor

De Markteffect Podcast Monitor is een halfjaarlijks onderzoek dat wordt geïnitieerd en uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect. In het onderzoek is een representatieve groep van 1.000 Nederlanders ondervraagd. De volledige rapportage is te downloaden via deze link.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken