[onderzoek] Digital News Report: helft jongeren wil betalen voor online nieuws
- Content
- 26 jul 2021 @ 10:52
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BereikMarketingOnderzoek
- 26 jul 2021 @ 10:52
- Peter van Woensel Kooy
Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het nieuwe Digital News Report steeds meer bereid om voor online nieuwsdiensten te betalen.
Uit het Digital News Report 2021 van het Commissariaat voor de Media blijkt dat de groep Nederlanders die betaalt voor online nieuws in 2020 flink is gestegen. In twee jaar tijd, zo signaleert het rapport, steeg het aandeel dat aangeeft afgelopen jaar een betaalde online nieuwsdienst te hebben geraadpleegd van 11% naar 17%. Als de respondenten met de intentie om dit jaar te betalen voor nieuws meegeteld worden, stijgt het aandeel potentieel betalende afnemers in 2021 door naar ruim een kwart: 26%.
Verdubbeling onder jongeren
De bereidheid om mee te betalen aan online nieuws ligt hoger bij jongeren dan bij ouderen, aldus het DNR. Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het rapport steeds meer bereid om voor online nieuwsdiensten te betalen. Het aandeel betalende jongeren is in twee jaar tijd verdubbeld: meer dan de helft van de jongste doelgroep (18-24 jaar) behoort tot de groep (potentieel) betalende lezers. Josefien Zwetsloot, Commercieel manager News & Domeinen bij DPG Media, vertelt in dit interview hoe zij aankijkt tegen de resultaten van het DNR-onderzoek en welke learnings zij meeneemt om de business te laten groeien.
(PvWK, bronnen: Commissariaat voor de Media, DNR en DPG Media, foto: Vlada Karpovich | Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- gratis
- abonnee
- verdienmodel
- test DNR
- DPG Media
- Commercieel manager
- Josefien Zwetsloot
- betaalde content
- nieuws
- mediagebruik
- jongste doelgroep
- paywall
- online
- News & Domeinen
- onderzoek
- onderzoek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing