Overheid start langlopende campagne tegen cybercrime
- Content
- 10 okt 2023 @ 08:21
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 10 okt 2023 @ 08:21
- Michiel van Zaane
‘Laat je niet interneppen’ is de nieuwe campagne van de Rijksoverheid om Nederlanders bewust te maken van online criminaliteit.
Een veelgebruikte manier van criminelen is om mensen online te misleiden. Door in te spelen op persoonlijke situaties en zich voor te doen als iemand anders krijgen criminelen het voor elkaar om mensen op het verkeerde been te zetten. Door de gewiekste manieren van online misleiding door criminelen kan iedereen in hun val trappen, zo blijkt uit recent onderzoek. ‘Als een crimineel in het echt voor je neus zou staan, trap je er misschien niet zo snel in. Online is dat een stuk lastiger. Steeds meer mensen zijn slachtoffer van online criminaliteit. Daders worden slimmer en soms is een écht bericht moeilijk te onderscheiden van een nepbericht. Met deze campagne willen we mensen helpen om online misleiding sneller te herkennen, zodat ze eerst de afzender checken en bij twijfel wegklikken’, aldus minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz-Zegerius.
Schade
Zo’n 2,2 miljoen Nederlanders kregen vorig jaar volgens het CBS te maken met online criminaliteit. Naast de financiële schade die zij daardoor leden, hebben zij ook vaak emotionele schade. Zo voelen zij zich minder veilig en hebben minder vertrouwen in anderen. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders behoefte hebben om meer te leren over hoe zij online oplichting kunnen herkennen en voorkomen’, zegt Mara Verheijen, een van de auteurs van het onderzoek 'Digitale Vaardigheden van Nederlanders', uitgevoerd door Centerdata in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De nieuwe campagne ‘Laat je niet interneppen’ draagt hieraan bij.
De meerjarige campagne van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties roept mensen op om goed de afzender van online berichten te checken en bij twijfel weg te klikken of swipen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hema Merk van het Jaar tijdens uitreiking Grand Prix Content...
- Milieuorganisaties lanceren “Op vakantie? Denk dichtbij”
- Campagne BrightPensioen wijst consumenten op invloed...
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt rondreis door Nederland
- 'Brabant herinnert' staat stil bij 80 jaar vrijheid en...
- [column] De groten kunnen nog veel leren van de kleintjes
Laatste Nieuws
- 'Brabant herinnert' staat stil bij... 14-11-2024
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt... 14-11-2024
- Hema Merk van het Jaar tijdens... 12-11-2024
- Campagne BrightPensioen wijst... 12-11-2024
- Milieuorganisaties lanceren “Op... 08-11-2024
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024