[column] Hoe zit het met jouw (data)geletterdheid?

  • Content
  • 26 jun 2020 @ 11:36
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentDigitaal

Even mijn mailbox legen. Even scannen of er nog verrassende ontwikkelingen zijn in ons vakgebied. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je gestimuleerd door het mooie weer een dagje buiten bent geweest, groeit het aantal ongelezen mail al gauw naar tweehonderd.

Gelukkig bulkt de mailbox van dezelfde berichten, omdat zoveel platforms dezelfde content gebruiken, zodat het redelijk snel gaat. Het is dan wel deprimerend als je voor de zoveelste keer een verhaal leest dat bij eerste oogopslag klinkt als een klok, maar waarvan je je na twee keer lezen afvraagt, of de schrijver data-analfabeet is. Het is bijna Trumpiaans. Na een pauzestand van enkele maanden, had je wat beters mogen verwachten. Ik citeer wat zinnen uit de nieuwsbrief van Customer Talk van vorige week. ‘Stapsgewijs groeien steeds meer organisaties door naar de hoogste klantgedrevenheidsfases analyseren, samenwerken en transformeren. Dat is in 2020 met 7 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Ook positief is dat het aandeel bedrijven en instellingen langzaam kleiner wordt dat in de fase negeren zit. Naast de positieve trend in klantgedrevenheid op langere termijn, heeft ook de actuele situatie rondom het coronavirus een positieve invloed. 51 procent van de organisaties in Nederland is momenteel namelijk meer klantgedreven dan voorheen, terwijl bij slechts 8 procent de klantgedrevenheid te lijden heeft onder de COVID-19-maatregelen. Klanten blijken wel een tweedeling te ervaren tussen organisaties in de verschillende volwassenheidsfases van klantgedrevenheid. Zo is de klantbeleving twee keer vaker verbeterd tijdens de COVID-19-pandemie bij organisaties die zich in een van de drie hoogste klantgedrevenheidsfases bevinden, dan bij organisaties in de fases verzamelen of negeren.’ Natuurlijk laat ik wat context weg, maar zelfs na twee keer lezen, begrijp ik niet wat hier staat en waar die positieve toonzetting op is gebaseerd. Trumpiaans taalgebruik. Jammer dat dit platform zo vaak redactioneel broddelwerk levert. (Bron Customer Talk).

Uit MT haal ik deze interessante passage: ‘Een analytics-team moet snappen wat de business nodig heeft om tot een goed besluit te komen en de business moet begrijpen wat er mogelijk is met data en hoe je data interpreteert en toepast binnen je organisatie. Investeer dus in de datageletterdheid van je businessmedewerkers én in het meer business savvy maken van je analytics-team.’ Mijn oog viel natuurlijk op het vergroten van de datageletterdheid van je mensen. Het zou een verplicht vak moeten worden in vwo en wo-studies. Als je geen verstand van data heb kun je eigenlijk geen fatsoenlijk stuk meer ‘op papier’ krijgen.

Het jaarlijkse media-trendonderzoek van Mediatest is wat genuanceerder over het fenomeen datageletterdheid, lees ik op Inct.nl. Uit het onderzoek blijkt dat authenticiteit en empathie (menselijkheid in communicatie) door de coronacrisis nog belangrijk zijn geworden. ‘In tijden van onzekerheid is er behoefte aan eerlijke- en betrouwbare informatie waarin menselijkheid centraal staat. De mediatrends die fors in belang zijn afgenomen tijdens de coronacrisis zijn data driven communicatie, predictive analytics en machine learning. Dit wordt mogelijk verklaard door het feit dat een nieuwe werkelijkheid is ontstaan en data uit het verleden minder waarde hebben.’ Met andere woorden er is dringend behoefte aan nieuwe data. Aan deskundigen die oude data van nieuwe kunnen onderscheiden.

Het stuk sluit met de volgende alinea: ‘Hoewel tijdens de coronacrisis het social media gebruik (onder jongeren) is toegenomen, verwacht de ruime meerderheid van de media- en communicatieprofessionals dat WhatsApp, YouTube, TikTok, Instagram en LinkedIn belangrijker worden ten koste van Twitter en Facebook.’ Het lijkt erop dat de media- en communicatieprofessionals zich door corona in slaap hebben laten sussen. Want data en privacy gaan in belangrijke mate onze toekomst bepalen. Zeker zolang het virus nog rond sluimert, en we straks maar wat blij zijn als we alerts krijgen van de overheid dat we dichtbij de gevarenzone zitten.

Dit platform bracht deze week het nieuws van het boek ‘Mediastorm’. Een van de auteurs zegt: Merken dienen daarom als een dirigent al hun marketingopties te orkestreren. Je creëert daarmee ‘mediacreativiteit’, een paradox die het succes van authentieke content nu ook kwantificeert in harde cijfers. Over datageletterdheid gesproken.

Dutchitchannel.nl kwam deze week met tien data- en analytics trends die helpen bij het herstel na de crisis. COVID-19 brengt ongekende marktverschuivingen met zich mee. Om in deze tijd te innoveren staan data en analytics leiders voor de uitdagingen steeds sneller en op grotere schaal analyses uit te voeren. Gartner brengt een tiental trends op het gebied van data en analytics in kaart die hierbij helpen.

Van emerce.nl pluk ik deze week deze alinea, het begin van een verhaal over first-party datastrategie. Klantdata is tegenwoordig de belangrijkste drijfveer voor personalisatiestrategieën om de customer experience te verbeteren. Een moderne datastrategie was nog nooit zo belangrijk. Klanten verwachten consistente ervaringen op de talloze kanalen waarmee ze communiceren – in de winkel of op je website. 56 procent van de consumenten zegt dat inconsistente en inaccurate productaanbevelingen tot frustratie leiden.

Nu even een stap naar het fenomeen geletterdheid. Want je kunt nog zoveel verstand van data hebben, als je geen fatsoenlijk stuk op papier kunt krijgen, kom je nog nergens. Op Medium Daily Digest las ik hier een interessant verhaal over. Het begint als volgt: Internet is behoorlijk tekstgericht. Denk aan de hoeveelheid woorden op sociale media waarmee we dagelijks worden overspoeld. Waarschijnlijk lezen of scannen we vandaag de dag meer woorden dan iedereen uit vorige generaties. Hoe belezen deze mensen ook waren. Maar we worden er niet echt slimmer van. Het lezen van boeken is essentieel voor de ontwikkeling van ons brein. De wetenschap zegt dat het lezen van een boek in onze hersenen diverse domeinen activeert, zoals selectieve aandacht, het vasthouden van aandacht, cognitieve ontwikkeling en verbeeldingskracht.’

Cijfers rondstrooien zonder enige context of toelichting is niet meer van deze tijd. Net zoals verhalen pas authentiek worden in een heldere context.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken