[column] Hoeracommunicatie

[column] Hoeracommunicatie
  • Content
  • 26 jan 2021 @ 08:27
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Waar kan Trump nog heen nu hij op de mainstream-kanalen is geblokkeerd? Er blijkt meer mogelijk dan ik had verwacht. Er zijn heel wat minder bekende socials in omloop zoals Cab en Signal.

Frankwatching geeft een interessant overzicht van de alternatieven voor Trump waar de spelregels minder scherp zijn en hij door kan blijven roeptoeteren. Wat een opluchting, dacht ik woensdag bij de inauguratie van Biden. Een indoctrinatie van vier jaar die zo’n zwaar stempel op alle dag drukte? Hoe zullen de Amerikanen op termijn terugkijken? Ook met een zucht van opluchting? Wil je meer weten over de nieuwe socials, lees dan het verhaal van Sanne Bekkema op FW. Voor mij is zijn vertrek en alle juichberichten over Biden een vorm van hoeracommunicatie. Het woord komt uit de Belgische krant De Standaard. Een fenomenaal woord dat past bij de stemmingen in de media van de afgelopen weken. Over het vaccin, over de genoegdoening van al die slachtoffers van de Haagse politiek, over de banneling Trump en het eigenrecht van de grote sociale media, over het succes van de boekhandels die al fietsend de boeken aan huis bezorgen, over … je kunt het zo gek niet bedenken. Zou 2021 het jaar van de Hoeracommunicatie worden?

De digitale versnelling leidt tot een ware eruptie aan online content. Deze groei in content resulteert voor veel bedrijven in een enorme stijging van hun online bereik. Klanten zijn nu bovendien eerder bereid om producten die voorheen fysiek waren, zoals evenementen, digitaal af te nemen. De online concurrentie is echter ook groter geworden. Je zult je slim moeten onderscheiden met relevante marketing en een optimale customer experience. Dat betekent dus ook pionieren om te ontdekken wat wel en niet werkt in the next normal. (emerce.nl).

Met belangstelling las ik een verhaal over online events op deze website. Hoewel het een salesgedreven verhaal is, geeft het toch enkele interessante argumenten om je als onderneming of als contentmarketingbureau te verdiepen in deze ontwikkeling. Onlangs heb ik als operaliefhebber een lifestream van de Nederlandse Opera gevolgd. Bijna drie uur op het puntje van mijn stoel. Minstens zo interessant dan een life-voorstelling in de Stopera. Een geweldige beleving, met name door de manier waarop de voorstelling in beeld werd gebracht. Ik kan me voorstellen dat online events een bijdrage kunnen leveren aan een marketingdoelstelling. De techniek moet in dit geval kloppen, maar de content en de registratie van die content zijn van cruciaal belang om de ‘kijker’ geboeid te houden.

Ik word ook blij als ik lees dat Zeeman zijn webwinkel af en toe moet sluiten, vanwege de stormloop. We gaan echt een nieuw tijdperk binnen. Niks tijdelijks. Misschien gaat het hier wel om het nieuwe normaal. Corona als gamechanger. Je merkt ook dat lokale merken het steeds beter doen, en dat merken die duurzaamheid omarmd hebben meer in de belangstelling zijn. (Bron).

Leuk om te lezen vond ik een verhaal over mail-etiquette op Intermediair: ‘Met de ouderwetse etiquetteregels kom je er niet meer, de aanspreekvorm is nu veel meer op maat.’ De kijk op digitale communicatie is veranderd. Leerzaam! En hoe heerlijk is het om af en toe weer aangesproken te worden met ‘meneer’. Ik kan daar blij van worden. Ik hoop dat we het Trump-populisme snel afleren.

Dit was ook wel een sprongetje in de lucht waard: Safari, Firefox en straks ook Chrome gaan cookies nog maar voor een zeer korte periode bewaren. Dit betekent dat het lastiger gaat worden een zorgvuldig ingestelde smart bidding-strategie om de gewenste resultaten te behalen. Doelgroepen lopen leeg en remarketing wordt een uitdaging. (FW)

Uit hetzelfde verhaal pik ik deze passage: ‘Zoekwoorden zullen steeds minder belangrijk worden. Dit zien we nu al in de belangrijke campagnevarianten zoals Smartshopping en Dynamic Search Ads waarbij helemaal geen zoekwoorden nodig zijn in de setup. In sommige gevallen zijn doelgroepen zelfs overbodig. Ook werden recent de zichtbare zoektermen in accounts sterk teruggebracht door Google. Hierdoor wordt het moeilijker om bepaalde zoektermen met een laag zoekvolume uit te sluiten.

Al deze ontwikkelingen hebben met elkaar gemeen dat de controle meer richting de platformen zoals Google of Microsoft verschuift. Zo verlies jij als marketeer het inzicht waar je voorheen je rapportages op baseerde. (FW) Van dit verhaal werd ik ook blij: ‘De coronacrisis en alle maatregelen daaromheen hebben duidelijk gemaakt dat e-health en zorg-op-afstand een onmisbare rol spelen in de gezondheidszorg. Dat geldt met name ook voor ouderen en laaggeletterden. Doordat zij vaak in kwetsbare situaties leven, worden zij extra getroffen door de coronacrisis. Beeldbellen is een prima langetermijnoplossing voor het contact met deze doelgroepen.’ Beeldbellen wordt hier nog een alternatief genoemd. Maar ik kan me zo maar voorstellen dat beeldbellen straks voor iedereen het nieuwe normaal wordt. Oogcontact en non-verbale communicatie via een goede beeldverbinding zijn uiterst effectief. (Bron: Icthealth.nl).

Iedereen in ons vakgebied moet investeren in de vraag welke veranderingen als gevolg van corona zo waardevol blijken, dat ze blijven, dat je niet terug hoeft naar de oude situatie als dat weer zou kunnen. Begin alvast met het definitief maken van de nieuwe tijd. 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken