[designpanel] 'Verkoop digitale abonnementen sinds lancering verdrievoudigd'
- Design
- 14 sep 2018 @ 08:47
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelDigital design
- 14 sep 2018 @ 08:47
- Nanny Kuilboer
Wat vindt ons panel van het nieuwe digitale Volkskrant-platform?
De inmiddels vijf jaar oude website van de Volkskrant werd bedacht toen de krant nog een gratis nieuwssite wilde zijn. De internetredactie opereerde volledig naast de krantenredactie en schreef het korte snelle nieuws en de krantenredactie schreef de achtergrondverhalen, die vaak pas een dag later online kwamen. Matthew Adeney, Misha Scholte, Jort de Vries en Marten Blankesteijn werden gevraagd voor de vormgeving van de nieuwe site, app en tabletversie. Blankesteijn: ‘De strategie werd in 2017 veranderd. De Volkskrant wilde niet de zoveelste site zijn met de snelle nieuwtjes, maar juist de plek waar mensen heen gaan om meer van het nieuws te begrijpen. Het ontwerp moest daarbij aansluiten: minder berichten, maar prominenter en met de premium uitstraling van de krant. Redacties zijn om aan de vormgeving van de krant veel aandacht te besteden, maar aan die van de site nauwelijks. Ze willen dat wel, maar digitale redactiesystemen laten vaak niet meer toe dan het invullen van een kop en het uploaden van een foto in een standaardgrid. Wij wilden dat de redactie die mooie, gevarieerde vormgeving ook digitaal zou kunnen toepassen. Speciale aandacht ging uit naar de tablet-app, de "digitale editie". Die mikt op de krantenfan die minder op papier leest, maar wel een dagelijkse bundel fijner vindt dan 24 uur per dag nieuwe berichten op een website. Daarvoor hebben we een digitale krant ontworpen. Gepagineerd, en met de gebruikelijke uitstraling van de Volkskrant, maar ook hier weer met veel digitale nieuwigheden. De eerste resultaten zien er goed uit: de verkoop van digitale abonnementen per dag is sinds de lancering verdrievoudigd.’ Wat vindt ons panel?
Marc van Eck, partner Business Openers: Verschillende vormgeving voor verschillende media gebouwd op de behoeften van de klant, dat is goed doordacht, typisch de Volkskrant. Mooi is dat, hoewel verschillend, er nooit twijfel is dat het van de Volkskrant is. Nog mooier is dat de digitale media niet meer het stiefkindje van de papieren krant zijn, maar volwaardige producten met specifieke kenmerken passend bij de mogelijkheden van het medium. Het blijft uiteraard wel de Volkskrant en daarom een beetje saai, maar een dikke 9 is op zijn plaats. Eerlijk toegeven, ik overweeg zelfs zo'n abonnement op de digitale editie.
9
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Er is goed nagedacht over de aanleiding, insteek en rol van verschillende digitale middelen bij het opnieuw digitaal ontwerpen van de Volkskrant en dat zie je in het resultaat. Het leesgevoel is echt die van ’n krant en persoonlijk vind ik dat goed werken. Er is rust, ruimte voor creativiteit en een optimale combinatie van krant en digitaal. De enige kritiek die ik kan bedenken is dat het allemaal wel heel netjes voelt. Er is weinig echte verrassing of ‘wow-factor’. Of dat nodig is? Voor mij niet, voor het bereiken van andere doelgroepen wellicht wel. Overall mooi resultaat!
7,5
Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Mooie combinatie biedt de Volkskrant haar abonnees zo met twee apps en een innovatieve website. Een app met de digitale versie van de gedrukte krant, ideaal voor de lezers die die lay-out gewend zijn en snel een rubriek willen lezen. Een nieuwe app waar de Volkskrant een unieke ‘innovatieve digitale’ krant maakt met technische mogelijkheden als video’s, links met diepere informatie en social media en de mogelijkheid om het laatste nieuws te integreren. Niet alleen gerubriceerd in Voorpagina, Opinie & Debat, Economie, Sport en dergelijke, maar ook ‘best gelezen’ items en ‘net binnen’. Het meest ideale zou zijn om deze twee apps te combineren, maar dat zal technisch lastig of onmogelijk zijn. Wel goed hoe de Volkskrant bestaande lezers bedient met beide apps. Zo herkennen en behouden lezers/abonnees de statische oude vertrouwde Volkskrant lay-out enerzijds en anderzijds maken zij kennis met een nieuwe innovatieve digitale krant met een scala van nieuwe technische mogelijkheden en up to date informatie. Wat mij bij het gebruik van de apps opviel, is dat de ‘innovatieve digitale’ app op de iPad alleen liggend gelezen kan worden en er ook geen screenshots gemaakt kunnen worden. De snelheid op de iPad met downloads van bijvoorbeeld video’s was wat traag. maar wellicht lag dit aan de wifi. Op mobiel was het een stuk sneller. Het beste komt de technische innovatie tot zijn recht op de nieuwe website via de computer/laptop. Op deze wijze kan men ook het meest gemakkelijk interessante artikelen op social media delen. Kortom, de Volkskrant krijgt een 8 voor de geweldige strategische innovatie, maar dient wel nog voor operationele technische verbeteringen zorg te dragen. Wellicht te koppelen aan de wensen en verwachtingen van abonnees door middel van een onderzoek.
8
Dionne van Dijk, digital designer Tam Tam: Een fijne en degelijke website die direct bij binnenkomst duidelijk maakt dat je op een nieuwswebsite bent geland. De gelaagdheid tussen korte updates en lange diepgaande artikelen gaat mooi samen zonder dat de pagina druk aanvoelt. Er is een duidelijke focus wat ervoor zorgt dat de pagina makkelijk te scannen is. Ook in de mobiele app komen artikelen goed tot hun recht en nodigen uit om te lezen. De detailpagina's zijn vrij eenvoudig, wat het ook weer krachtig maakt. Of ik het ontwerp an sich vernieuwend vind, dat niet, maar het past wel goed bij het merk Volkskrant. Een mooie verbetering.
7
Bert Hagendoorn, positioneringsspecialist voor creative agencies en oprichter Dutch Digital Design: Sterk editorial design, een digitale ervaring met het gevoel van de fysieke krant, met drie elkaar versterkende onderdelen. De site is meer in lijn met de vormgeving van de printeditie dan die van concurrenten AD, Parool en NRC: 'Minder berichten, met de premium uitstraling van de krant', zoals de ontwerpers zeggen. Dat wordt ook behouden in de appversie, waar je prima kunt navigeren - in de tabletversie aangevuld met animerende onderdelen. Naast de hulde voor het ontwerp ook een kanttekening: het geheel had innovatiever gekund, juist meer gebruik makend van de digitale mogelijkheden. Dat het nieuwe ontwerp goed werkt, laten ook de eerste resultaten zien met een verdrievoudiging van de verkoop van digitale abonnementen per dag - ook in die zin effectief.
8
Pieter Jongerius, directeur Fabrique: Het nieuwe interactieve Volkskrant-platform staat als een huis. Apps en site navigeren onberispelijk en kunnen bogen op de on brand visuele identiteit die de krant al een aantal jaren hanteert. Het concept beloofde in persberichten een ongeëvenaarde redactionele vormvrijheid: het losbreken van de eentonige plaatje-praatje formats en uniforme kopstijlen die we kennen van andere online nieuwsdiensten. Creatieve zorg en liefde waar digitale contentconsumenten inderdaad al jaren grotendeels van verstoken blijven. Helaas zie ik daar in de praktijk weinig van terug. Ik vraag me af waar dat door komt. Het is geen ernstig gemis, misschien is dat de reden. Vorm, interactie en techniek worden - zelfs voor de reviewer - al snel zo transparant en ‘ambient’, dat hij verdwaalt in interessant nieuws en achtergronden. En da’s een goed teken.
8
Daniel Sytsma, creative director Achtung: De nieuwe digitale Volkskrant was hard aan vernieuwing toe en wil van snelle nieuwssite veranderen naar een plek met diepgang, achtergrond en duiding. Het moet een flinke uitdaging zijn om een volledige redactie mee te nemen in zo’n fundamentele transitie. Bij een nieuwssite is de voorkant (de site en app) tenslotte zo goed als achterkant (de redactie). Het resultaat is een goed ontworpen website en app die lezers veel rust en helderheid biedt. Helaas zijn de artikelen zelf niet heel interessant en uitnodigend vormgegeven. De bijgeleverde screenshots beloven een rijk ontworpen ervaring, maar de realiteit is toch anders als ik op volkskrant.nl rondkijk. De lat licht inmiddels hoog; we zijn de interactieve verhalen van The New York Times gewend en de prachtige artikelen van De Correspondent waar design net zo belangrijk is als het verhaal. Ik lees dat de Volkskrant in het redactiesysteem de mogelijkheid biedt om mooie en gevarieerde vormgeving op digitaal toe te passen. Misschien is de redactie hier nog niet volledig van op de hoogte…
7,5
Eerder beoordeelde designs:
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024