[designpanel] Wereldhavendagen door 75B
- Design
- 4 jun 2021 @ 09:50
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital designLogoVisual idCorporate designDesignpanel
- 4 jun 2021 @ 09:50
- Nanny Kuilboer
Wereldhavendagen heeft in samenwerking met het Rotterdamse ontwerpbureau 75B een nieuwe visuele stijl ontwikkeld, die bestaat uit een logo, icoon en eigen lettertype. Wat denkt ons panel?
Wereldhavendagen in Rotterdam vindt jaarlijks plaats in het eerste weekend van september en is het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland. Vorig jaar koos de organisatie in verband met corona voor een grotendeels online vorm en introduceerde toen ook het logo met de draaiende scheepsschroef. Dit jaar bestond bij Stichting Wereldhavendagen de behoefte aan een verdere opfrisbeurt van de visuele identiteit van het evenement.
Eigen lettertype
Naast de scheepsschroef ontwikkelde het Rotterdamse ontwerpbureau 75B daarom een eigen lettertype speciaal voor Wereldhavendagen. Ontwerper Rens Muis van 75B: ‘Als je Rotterdam van bovenaf bekijkt, zie je de vele “happen” uit de Nieuwe Maas. Dit zijn de uitgegraven havens, bedoeld om kades te creëren. Datzelfde hebben we gedaan in dit lettertype. Elke letter heeft een haven'.
Marc van Eck RM | CEO & cofounder New Growth Strategies
‘Kleuren vallen tegen’
Leuk, simpel, stoer. So far so good, want dat past prima bij Rotterdam en de Wereldhavendagen. Dankzij de schroef zie je meteen dat het met boten te maken heeft en ik zag in de W duidelijk de contouren van een schip. Ik lees dat de letters allemaal een inham hebben, die verwijzen naar de talloze havens die in de Rotterdamse delta zijn gemaakt. Mooi, had het niet gezien, maar kunstig bedacht. De kleuren vallen wat tegen. Het schroefblad zijn het bekende oranje, rood, wit, blauw, maar dat associeer ik uiteraard met Nederland en eerder Amsterdam of Den Haag. Rotterdam is of rood van Feyenoord en Sparta of groen van de vlag en het wapen van de stad. Het had ook best een andere verrassende kleur mogen zijn, maar net niet dit. Jammer, een zesje.
6
Felice Uiterwijk RM | marketingmanager Fairtrade Original
‘Samenhang ontbreekt’
Mooi staaltje werk en dan doel ik op de losse elementen: woordmerk, beeldmerk en daarnaast het eigen lettertype. De elementen zijn op zichzelf sterk en mooi ontworpen. Wat voor mij ontbreekt is de samenhang. Ik heb de behoefte om ze bij elkaar te plaatsen, zodat het echt een geheel gaat vormen. Daarnaast is er nog wat werk te doen in de toepassing van het sterke merkicoon. Als je naar de verschillende middelen kijkt waar het is gebruikt, zoals website en video’s, dan wordt het hier en daar nogal lukraak opgeplakt. Wat meer finesse en gevoel bij de implementatie zou helpen om het meer een geheel te laten vormen met de context waar het in staat. Kortom, een mooie basis, die in de praktijk nog wat optimalisatie kan gebruiken.
6,5
Willem van Wijk | eigenaar GROEI Marketing & Interim Marketing Manager
‘Begrijpt een leek dit?’
Soms moet je een nieuwe visuele identiteit even op je in laten werken voordat je je mening vormt. In eerste instantie zag ik niet direct een schroef in het icoon en vond ik de nieuwe identiteit met het onrustige lettertype in de verschillende kleuren nogal ‘veel’ om naar te kijken. Het lettertype is gebaseerd op de uitgegraven havens in de Maas en met de schroef wil de ontwerper de voortdurende dynamiek van de Rotterdamse haven weergeven. Natuurlijk is dit een prachtig verhaal maar of dit door een leek begrepen wordt, en de boodschap daarmee versterkt wordt, betwijfel ik. Sinds jaar en dag wordt Wereldhavendagen georganiseerd om reclame te maken voor de Rotterdamse haven. Een echt Rotterdams evenement om trots op de zijn. Deze trotse boodschap komt in de nieuwe identiteit en met name het icoon minder goed naar voren. Uniek en onderscheidend is het wel en ook goed doorgevoerd in de overige communicatiekanalen. Daarom nog wel een voldoende.
6
Priscilla Brusselaars | Art director & Senior designer Bureau Rietveld
‘Kinderlijk’
De ontwikkeling van een eigen lettertype geeft een ‘merk’ direct een eigen herkenbare stijl. Goed te zien dat een organisatie als Wereldhavendagen daar tijd en budget voor vrijmaakt. De gedachte achter het lettertype is goed gevonden. Lekker bold toegepast ook. De kleurkeuze voor het beeldmerk straalt een en al Hollands trots uit. Wel komt het geheel door de combinatie van het kleurgebruik, het lettertype en de simplistische vormen wat kinderlijk over. Wellicht een bewuste keuze. Wereldhavendagen is er tenslotte voor jong en oud.
6,5
ALEF DE JONG | OPRICHTER & STRATEEG WUNDER
‘Modern en rauw’
De eventstijl van Wereldhavendagen is een krachtig lettertype. Een modern en rauw lettertype zonder franje. Geen gedoe. Gewoon schrijven waar het op staat. Dat past wel bij de mentaliteit van Rotterdam en zijn haven. Als huisstijl voor een merk is het arm, monotoon en mist het spanning en verrassing. Maar voor de drie dagen van Wereldhavendagen is het net voldoende.
6
JOP QUIRINDONGO | LOWRES CREATIVE STUDIO
‘Herkenbare huisstijl’
Als ik denk aan een haven, denk ik als eerste aan een afstandelijke, industriële uitstraling. Ik ben blij dat 75B niet die kant is opgegaan met de identiteit en juist het dynamische aspect heeft uitvergroot. Het idee van de havens in de typografie is mooi gevonden en het levert een herkenbare huisstijl op. Als ik naar de toepassing op de website kijk, denk ik dat er meer uit te halen is, maar ik kan me voorstellen dat deze stijl op het fysieke evenement erg goed kan werken.
7,5
Roel Stavorinus RM | zelfstandig merk- en designstrateeg, oprichter Melvin Day en voorzitter Nima Brand Design Community
‘Heerlijk zo’n uitgesproken huisstijl’
Ik ben een fan van het werk van 75B. Het is uitgesproken, vrolijk en kleurrijk en het ademt vaak een sfeer van ambachtelijkheid. Zo ook het werk dat het bureau maakte voor Wereldhavendagen. Het logo is een bloem in de vorm van een scheepsschroef, of andersom. En er is een eigen letter ontworpen geïnspireerd op de vorm van de haven als je die van bovenaf ziet. Heerlijk om weer eens zo'n uitgesproken huisstijl te zien. Jammer dat er vervolgens zo weinig mee gedaan wordt. Op de website slaat het volledig dood. En dat introductiefilmpje... zelden zoiets slaapverwekkends gezien of gehoord. Doe het dan goed of doe het niet. Het ziet ernaar uit alsof alle energie in de verkeerde dingen is gaan zitten. Gemiste kans. Twee cijfers: een 9 voor potentie en een 2 voor de toepassing.
5,5
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 10, 2021.
Eerdere designpanels:
110. Koeckebackers door Bureau Klink
109. Catawiki door DentsuAchtung
108. AvroTros door Studio Dumbar
107. Illustraties voor de Volkskrant door Rob en Robin
106. Oma's Soep door ProudDesign
105. City of London krijgt eerste voedselbank met eigen 'posh' logo
104. AutoScout24 door DesignStudio
103. HomeMade door Donder & Straal
102. Bonnefanten door Barnbrook
101. Rebranding Kees
100. Groningen
99. The Flower Farm
98. Hooghoudt
97. Meervaart door Das Buro
96. Bastardo door Van Heertum
95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024