[designpanel] De geredde groentjes van Wonky
- Design
- 4 nov 2021 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelPackaging design
- 4 nov 2021 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Wonky maakt dipsauzen en smoothiebowls van groenten en fruit dat anders zou zijn weggegooid en Snow Donuts werd gevraagd het merk en de verpakking te creëren. Het woord is aan ons panel.
Helmich van Herpt, creative director Snow Donuts: ‘Vrij vertaald betekent Wonky zoiets als scheef of wankel en dat is nou precies wat er gebeurt in de wereld van groenten en fruit: 45 procent van alle groenten wordt verspild. In merk en verpakking maken we gebruik van letters waar stukken uit missen (het logo) en scheef geplakte sleeves op de verpakking. Juist deze gemankeerde delen maken het ontwerp en staan daarmee symbool voor Wonky. Met dank aan Christian Fielden voor de fotografie, Printhuys voor de sleeves, Isabel Verstraete en Syros.’
‘Tikkie complex’
Ik moet nog wennen aan ‘rescued food’. Ik heb daar een ‘niet goed, over de datum, groezelige’ associatie bij. Wat dus knap gedaan is aan dit design, is de fris- en vrolijkheid. Het ziet er aantrekkelijk uit. Ook de naam is goed gevonden, alhoewel ik denk dat niet veel mensen de betekenis direct begrijpen, maar Wonky klinkt lekker. De uitleg van het design is wel erg doordacht, ik vraag me af of de consument dat er allemaal uit weet te halen. Dus leuk, fris, passend en een tikkie complex is mijn samenvatting. Dat kan in deze fase van introductie nog wel. Het design nodigt uit om het een keer te proberen en de stap naar minder voedselverspilling te zetten. En dat is het doel!
Mariëlle Krouwel | Head of Branding NN Group
7
‘Te chique’
Mooi concept dit, helemaal van deze tijd en leuke naam. De ‘scheve’ gedachte is slim toegepast met de schuine vormen die op een herkenbare manier steeds terugkomen. Maar als ik aan geredde groenten denk, denk ik aan echte worteltjes uit de klei: puur, eerlijk, aards. En dat is waar het voor mij gevoelsmatig niet klopt. De uitstraling is erg opgepoetst, de fotografie gelikt en het voelt voor mij te chique en premium voor een heerlijke eerlijke worteltjesdip. Ook de bijzondere vorm van de sleeve is knap bedacht, maar voor mij voelt het te gekunsteld. Het productidee, de naam en het conceptuele idee van de scheve vormen vind ik top (een 9), maar de stijl en uitvoering stralen voor mij iets heel anders uit dan ik bij een concept als dit verwacht (een 6).
Felice Uiterwijk RM | Marketing Manager Fairtrade Original
7,5
‘Hulde’
Wonky is een mooi duurzaam product! Het merk is ontstaan om voedselverspilling tegen te gaan. De esthetische eisen die aan groenten worden gesteld om te verkopen in de winkel zijn hoog. Is een paprika niet goed van kleur of een wortel verkeerd van vorm, dan worden deze weggegooid, terwijl ze qua smaak en kwaliteit uitstekend zijn. Oprichtster Helena Gheeraert begon op kleine schaal van deze verloren groenten groentedips en hummussen te maken. Ze was niet tevreden over de smaak, dus zocht samenwerking met producenten om de receptuur te verbeteren. Haar verhaal in combinatie met de heerlijk uitziende verpakkingen en de leuk gekozen merknaam, maken dat je dit wilt gaan proeven. Kortom, hulde voor de makers van het logo en het design van de verpakkingen. De twist met de vervorming van de letters is briljant. Kortom, een 9! Zo ogen de producten superlekker, hip en maatschappelijk zinvol!
Irene van der Zwan SMP | Marketing- en Relatiemanager MKB-Amsterdam
9
‘Bijna te perfect’
Gediscrimineerde groenten, paprika’s met pigmentvlekken en buitenbeentjes worden gered! Een merk met een mooie missie. Als ik de verpakking zie, denk ik - in eerste instantie - dat ziet er goed uit! Gedurfde fotografie, premium look & feel, prachtige typo. Over de scheef geplakte etiketten is nagedacht. Echter, de balans tussen merkverhaal en verpakkingsdesign wringt ‘n beetje. De Wonky-merkstijl is wel héél esthetisch, ‘übergedesignd’, bijna te perfect. Hierdoor komt het sympathieke karakter van het merk niet echt tot uiting. Had ik meer ‘storytelling’ verwacht op de verpakking? Nee, want uiteindelijk gaat het er om zo veel mogelijk te verkopen met als doel verspilling tegengaan. En dan is het idee om de buitenbeentjes zo aantrekkelijk mogelijk aan te kleden goed gelukt. Buitengewoon design voor geredde groentjes.
Thea Bakker | Owner & Creative Director GoodOrange
8,5
‘Combinatie van smaak en durf’
Ik stoor me al jaren mateloos aan voedselverspilling. Wie niet trouwens? Daarom is Wonky een ontzettend goed en bemoedigend initiatief. Het voelt bijna als een beweging. Het concept geeft de juiste energie om je aan te sluiten bij iets goeds. En iets lekkers, want Wonky zet imperfectie smaakvol en kwalitatief neer. Het logo en scheve etiket identificeren zich dapper met de gemankeerde groenten. Mooi gedaan, maar te perfect, te braaf. Je koopt Wonky ook omdat het lekker is, maar vooral om kanslozen een kans te geven. Deze boodschap mag best een stuk duidelijker. Of stoot dat juist af? Op het moment dat je het weet, ga je het misschien ook proeven. Het is een zoektocht naar de combinatie van smaak en durven ergens voor te staan. In dit goede concept kan het één niet zonder het ander.
Stijn Braun | Creative Director Mountain Design
7
‘Schoonheid overschaduwt doel’
Kan lelijk ook lekker zijn? Jazeker, want deze ‘lelijke’ groenten worden omgetoverd tot deze prachtig en lekker vormgegeven dips. De productverleiding doet zijn werk. En merkovertuiging? Die volgt later wel. Merken bouwen is moeilijker dan producten maken, dus laat voorlopig de producten maar spreken, en dat doen ze! De naam is wat wankel - ver gezocht - maar beeldschoon vormgegeven. De koppeling met de scheve sleeve is prachtig en weg van de standaard. Ik had dat graag nog wat meer geaccentueerd gezien, het blijft nu wel heel erg blond en die blonde uitstaling voelt gezond en het hippe zwart/wit maakt het premium. Het is bijna culinair. Prachtige fotografie gekoppeld aan typografie. Mijn enige punt van kritiek is, dat het zo mooi is dat de schoonheid het doel overschaduwt. Nergens vermelding of herkenning voorop van de ‘rescued veggs’. Het hoeft niet zielig te worden, maar alleen maar uiterlijk is ook niet alles. Het blijft een feest voor het oog, de buik en zelfs het hart - nu mijn hoofd nog ;-)
Steven de Cleen | Creative Strategy Director & Founder ProudDesign
8
‘Droomproject’
Dit is een droomproject voor packaging designers. Een goed initiatief dat doet denken aan de Inglorious-campagne van de Franse supermarkt Intermarché. Voedselverspilling tegengaan op een leuke en creatieve manier. De verpakking valt op, oogt minimalistisch en uniek. Het gebruik van typografie en scherp afgesneden letters in het logo geeft een luxe uitstraling. Daarnaast is de naam leuk gevonden en perfect passend binnen het concept. De elegante letters worden versterkt met veel witruimte en ontzettend mooi en creatief gefotografeerde foodshots. Toch is de sleeve de eye catcher! Naam, logo en beeld versterken deze unieke verpakkingsvorm en zorgen voor een opvallend product in de schappen. Het concept en verhaal zijn onwijs sterk. Alle visuele elementen vullen elkaar goed aan. Je kunt beargumenteren of de missie genoeg gecommuniceerd wordt op de verpakking. ‘Rescue as many vegetables as possible’ mag visueel wat prominenter in beeld en vaker terugkomen. Desalniettemin blijft ik dit een mooie verpakking en project vinden. Een vervolgstap om de verpakking van gerecycled papier en plastic te maken, zou het concept nog meer versterken.
Sean Valies | Brand & Packaging Designer
8,5
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 17, 2021.
Eerdere designpanels:
111. Wereldhavendagen door 75B
110. Koeckebackers door Bureau Klink
109. Catawiki door DentsuAchtung
108. AvroTros door Studio Dumbar
107. Illustraties voor de Volkskrant door Rob en Robin
106. Oma's Soep door ProudDesign
105. City of London krijgt eerste voedselbank met eigen 'posh' logo
104. AutoScout24 door DesignStudio
103. HomeMade door Donder & Straal
102. Bonnefanten door Barnbrook
101. Rebranding Kees
100. Groningen
99. The Flower Farm
98. Hooghoudt
97. Meervaart door Das Buro
96. Bastardo door Van Heertum
95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024