[storecheck] Dublin: Yes we 'can'!
- Design
- 31 mei 2019 @ 09:23
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Packaging design
- 31 mei 2019 @ 09:23
- Redactie Design
Steven de Cleen van ProudDesign checkt voor ons de schappen in Dublin en legt de focus op bier in blik.
Storecheck Dublin door Steven de Cleen van ProudDesign
De markt voor ambachtelijk/craft bier is aan het exploderen. Het onderscheidende met de grote bierfabrieken, die dit segment ook ontdekt hebben, is dat ze op kleine schaal en met de hand gebrouwen zijn (small batch crafted) zijn. Het grote verschil echter is overtuiging en design. Daar waar klassiek bier in een fles zit, zitten zij in blik! En daar waar klassieke merken vooral aan het logo plakken zijn, gebruiken zij dit canvas voor extreme uitingen om zoveel mogelijk mensen van zich te vervreemden en juist daarmee echte fans te creëren – lees Make Enemies & Gain Fans; The Snask way of becoming a successful creative entrepreneur. Zo stond ik bij een kleine news agent (craftcentral.ie) in het centrum van Dublin, met voor in de winkel de dagelijkse herrie en achterin 9 meter verlichte en gekoelde craft beer design porn! Alleen maar blik. Alsof ik in een design gallery terecht was gekomen. Cheers!
Kunstig
De coöperatieve brouwer uit Belfast Boundary gebruikt schilderkunst als uiting van zijn brouwkunst of juist van smaak? De blikken zijn ge-etiketteert waardoor je een betere kleur- en materiaalexpressie krijgt. Deze matte, stroeve labels voelen als beschilderde doeken aan. Heel abstract en daarmee buiten je comfort zone. Grafisch is het logo ende lay-out heel strak, ter compensatie van het vrije beeld.
Instable
Deze Spaanse brouwer Garage gebruikt simpele fotografie en kleur voor maximale impact. De beelden zijn absurd en onverklaarbaar. Alsof het een insta-beeld is. Het korte label laat veel van het blik zien, waarmee ongelijk etiketteren meteen zichtbaar wordt. De merknaam is geheel afwezig, alleen het symbool is daar, de bliksemschicht. Gelukkig staat de naam van het bier wel voorop.
Unlimited beauty
Een geweldig spel tussen blik en label van Rye River. Het blik is sober en in één kleur bedrukt voor de limited edition-serie. De ijsvogel duikt in de Rye River en wijst naar de belangrijke boodschap: small batch beer. De labels zijn smal, maar rijk in executie. Frisse kleuren, mooie tekeningen, goudfolie en handgeschreven teksten op een smal, postzegelachtig label. Klein maar fijn. Zelfs de bovenkant van de can is speciaal. Je komt ogen tekort.
Look, no-label-look
Als het bedrukken van een blik te duur is - minimale oplage is hoog - maar vooral niet fraai genoeg is – offset - verzin je een list. Stone Barrel gebruikt de blikkleur als achtergrond en maakt het label transparant. Meestal zijn de kleuren dan ook wat flauw, maar hier is het zwart en vooral de zonnebril erg krachtig. Label en blik worden één en vormen hier een gezicht, dat van het schap afknalt. Cool dude!
Hop hop hope
Uit eigen stal, dus wat zal ik zeggen van Hope? Dat ieder blik een mooie combinatie van merk, variant en verbeelding kent? Dat een frisse combinatie van fotografie met illustratie in het schap ontzettend opvallend én duidelijk is? Dat je voelt dat er een verhaal achter zit? En dat als je dat leest, je het niet meer vergeet? Nu maar ‘hopen’ dat het aanslaat…
Brood en spelen
De voorloper en koning van absurde designs. Dit design van Mikkeler is net zo absurd als hun bieren, toegegeven, en claimt daarmee een geheel eigen taal van volwassen kinderachtig design. Het heeft iets van Herman Brood. Veel gekopieerd, maar nooit geëvenaard; dan heb je geen logo meer nodig. En ook net doen alsof volume en omzet je niet boeit, gewoon goed en bijzonder bier maken en ontwerpen - de rest is historie.
Dit artikel stond in MarketingTribune 10, 2019.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024