[onderzoek] ‘Direct verband tussen prijs luxeartikel en grootte logo’
- Design
- 6 jun 2019 @ 07:42
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual idOnderzoek
- 6 jun 2019 @ 07:42
- Nanny Kuilboer
Misschien tegen de verwachting in, maar hoe kleiner het logo, hoe duurder het luxeartikel, volgens marketingprofessor en auteur van ‘Invisible Influence: The Hidden Forces That Shape Behavior’ Jonah Berger op Businessinsider.
Hij stelt dat rijke mensen graag premium prijzen betalen voor artikelen met een klein logo, omdat die heel subtiel hun rijkdom benadrukken en minder snel geïmiteerd worden door de niet-rijken.
Berger onderzocht samen met professor Morgan Ward de correlatie tussen prijs en brand prominence van honderden artikelen en ontdekte dit verrassende verband. Het onderzoek verliep eerst als verwacht: hoe goedkoper het artikel des te minder duidelijk het merk was. Met het toenemen van de prijs werd de branding meer prominent, maar als de prijs nog verder steeg, nam dat weer af. Voor elke prijsverhoging van $ 5.000 wordt het logo één centimeter kleiner, stelt hij.
Voor elke prijsverhoging van $ 5.000 wordt het logo één centimeter kleiner
Logo staat voor status
Als een logo voor status staat, waarom dan meer uitgeven voor dure artikelen met amper een logo, vroeg hij zich af, vooral omdat er dan geen waarneembaar verschil is met de goedkopere tegenhanger.
Luxe artikelen houden een kwaliteitsbelofte in, maar dat is geen verklaring voor de premium prijs voor de minder prominente branding. Volgens Berger is het antwoord de exclusiviteit die gecreëerd wordt door subtiliteit. Alleen kenners herkennen de subtiele aanwijzingen van het merk. Grotere aanwijzingen - lees logo’s - zijn makkelijker te identificeren en ook sneller en meer waarschijnlijk te kopiëren.
Schreeuwerige logo’s a la Louis Vuitton en Gucci
Berger: ‘Een handtas bedekt met Louis Vuitton-logo’s suggereert rijkdom en lokt kopieergedrag uit van mensen die ook rijk willen lijken. Bij imitatietassen van merken met schreeuwerige logo’s zoals Louis Vuitton en Gucci is het het logo dat telt en niet de kwaliteit en dat weten de producenten van die namaaktassen ook. Die hoeven dus geen kwaliteit te leveren, alleen branding.’ Lees verder op businessinsider.nl of duik hier zelf het onderzoek in.
MarketingTribune besteedt vaak aandacht aan visuele identiteiten. Zoek eens op het woord 'logo' op onze site of lees dit artikel over het belang van een logo van onze vaste columnist design- en communicatiestrateeg Roel Stavorinus.
Headerfoto: Greg Kantra via Unsplash
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024