Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor achterstand
- Design
- 14 mrt 2024 @ 08:32
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - AIOnderzoek
- 14 mrt 2024 @ 08:32
- Nanny Kuilboer
‘Nederland blijft achter op het gebied van GenQAI en dreigt daarmee zijn positie als digitale koploper te verspelen’, aldus Martijn Bertisen, VP Google Nederland. Hij baseert zijn uitspraak op onderzoek door Implement Consulting Group naar de impact van Generatieve AI op de Nederlandse economie dat vandaag is gepubliceerd.
Uit het onderzoek blijkt dat Generatieve AI de komende tien jaar tot 85 miljard euro aan het Bruto Binnenlands Product (BBP) kan toevoegen (+9%), ‘maar alleen als Nederland nu investeert in educatie, innovatie en adoptie. Een vertraging van vijf jaar in de adoptie en ontwikkeling van GenAI kan de groei terugdringen naar €15-20 miljard (+2%)’, vervolgt Bertisen.
‘Boost in productiviteit’
Volgens onderzoeker Martin Thelle van Implement blijkt uit het onderzoek dat 67% van de werknemers in Nederland GenAI zullen gebruiken als ondersteuning bij hun werk: ‘Dat is een belangrijke reden dat Generatieve AI tot 85 miljard euro kan bijdragen aan het BBP. Generatieve AI kan voor een boost in productiviteit zorgen, die in Nederland de afgelopen tien jaar aanzienlijk onder het OESO-gemiddelde lag. Tegelijkertijd komt er tijd vrij als herhalende taken geautomatiseerd worden. Die vrijgemaakte tijd kan vervolgens besteed worden aan mensenwerk dat meer waarde toevoegt.’
‘Nederland dreigt weg te zakken’
Maar, waarschuwt Telle, het onderzoek laat zien dat Nederland dreigt weg te zakken op het gebied van AI en de winst in productiviteit daarmee dreigt mis te lopen. ‘Hoewel Nederland over geweldige AI-experts en -onderzoekers beschikt, zijn er simpelweg te weinig van. Verder staat het Nederlandse bedrijfsleven niet vooraan bij het ontwikkelen en toepassen van AI-applicaties. Slechts 35% van de Nederlandse bedrijven zegt in de komende vijf jaar te investeren in AI-automatisering. Dat is aanzienlijk lager dan in België (46%), Denemarken (58%) en Luxemburg (59%). Verder verwachten minder bedrijven in Nederland dat Generatieve AI de productiviteit verhoogt (28%) ten opzichte van wederom België (37%), Denemarken (51%) en Luxemburg (58%). Dit patroon zet zich voort onder Nederlandse werknemers: 35% zegt nu of in de komende vijf jaar Generatieve AI te gebruiken, maar dat is lager dan in Denemarken (43%), Noorwegen (44%) en België (49%).’
Kenniskloof
Nederland behoort daarmee niet alleen tot de nakomertjes in Europa, maar Europa zelf hobbelt ook al in de achterhoede wereldwijd gezien. Bertisen: ‘Nederland beschikt van oudsher over een uitstekende digitale infrastructuur, maar dreigt op het gebied van AI de boot te missen. Er zijn te weinig AI-experts, we beginnen achter te lopen op onderzoek en zien beperkte steun voor AI-start-ups. Nederland moet aansturen op een arbeidsmarkt die als vanzelfsprekend met AI kan werken. Google ziet een deel van de oplossing in meer samenwerking tussen de publieke en private sector om zo te investeren in kennis en omscholing.’
‘GenAI net zo transformatief als het internet twintig jaar geleden’
Constantijn van Oranje, Special Envoy van Techleap, aanjager van start-ups en scale-ups in Nederland: ‘Generatieve AI is net zo transformatief als het internet twintig jaar geleden. We zullen de impact ervan merken in alle sectoren van de economie en alle geledingen van de samenleving. We kunnen het ons niet permitteren om niet volop te investeren in de ontwikkeling en toepassing van deze technologie, zodat we ervan kunnen profiteren, maar ook enige richting kunnen geven aan en controle kunnen houden op hoe AI zich ontwikkelt.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024