Fairtrade Original lanceert ‘Waar smaak begint’

  • Design
  • 19 aug 2019 @ 15:15
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CommunicatiePackaging designCampagnesStrategie

In april 2018 stak designbureau ProudDesign Fairtrade Original in een nieuw jasje en nu is het tijd voor de volgende stap, aldus algemeen directeur René Bakker.

Bakker: ‘Fairtrade Original wil een groter publiek aanspreken door de communicatie vooral te richten op hoe lekker onze producten zijn. Uiteraard met behoud van en liefde voor onze roots.’ Samen met reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam heeft Fairtrade Original de communicatiestrategie verder aangescherpt.

Fairtrade Original volledig op food

In 1959 werd Fairtrade Original opgericht. Bakker: ‘In 60 jaar tijd is er veel veranderd. Niet alleen binnen onze organisatie, maar ook de wereld om ons heen. We zijn nog steeds een social enterprise met een missie die zich richt op eerlijke handel. Sinds enkele jaren hebben we ons volledig op food gericht. De consument ziet ons vaker als het merk van eerlijke producten, dan dat van lekkere producten. Dat is ook niet zo gek als Fairtrade onderdeel is van je merknaam en identiteit. We staan dichtbij de producenten, onze lokale partners, om hen een eerlijke toekomst te geven. Het advies van JWT luidde om te bouwen op onze zorg en de zorg van onze lokale partners voor de producten, de verbouwing, de bereiding.’
Jan Bouts, Executive Strategy Director J. Walter Thompson Amsterdam: ‘Want hoe dichter je in deze tijd bij de bron blijft des te beter is de smaak. Waar de smaak begint, is het eten het lekkerst. Een mooi bijkomend gevolg van fair zijn voor je lokale partners’.

Land van oorsprong

Fairtrade Original laat zoveel mogelijk ingrediënten in het land van oorsprong verwerken tot een consumentenproduct. Bakker: ‘Dat doet veel voor de smaak van ons assortiment. Samen met onze lokale partners ontwikkelen we de recepturen van onze producten, die we vervolgens ook ter plekke bereiden en verpakken. Daar begint de originele smaak van bijvoorbeeld onze curry’s of kokosmelk. Dat bijvoorbeeld laatstgenoemde binnen twee uur van noot verwerkt is tot een blik kokosmelk, proef je. Dat is wat ons onderscheidt van andere merken in het schap. Onze Thaise groene, gele en rode curry zijn de grootste curry’s binnen de totale Aziatische keuken in Nederland (bron: Distrifood). Dat zegt genoeg over de kwaliteit en potentie van de rest van ons assortiment’.

Interne creatieve team Fairtrade Original

Na het vaststellen van de strategische kaders, is de eerste productie door een intern creatief team ontwikkeld. ‘We doen ons werk met een klein team van 25 medewerkers vanuit Culemborg. Dat we deze content met eigen specialisme produceren, zorgt ervoor dat we Waar smaak begint echt vanuit het DNA van ons merk kunnen gaan bouwen, aldus de algemeen directeur.
De aangescherpte strategie op merkniveau zal in alle on- en offline communicatie doorgevoerd gaan worden, om Fairtrade Original nog meer als ‘lekker’ foodmerk te presenteren. Vanaf vandaag zal Waar smaak begint terug te zien zijn in alle content ontwikkeld en gepubliceerd wordt.

Lees ook: Rebranding Fairtrade Original door ProudDesign

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken