[designpanel] Zeeman door Dept
- Design
- 12 sep 2019 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelDigital design
- 12 sep 2019 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
In mei produceerde Zeeman twee paar sneakers. Eén duur paar en het andere paar voor een ‘Zeeman-prijs’. Met deze campagne wilde de retailer laten zien wat een dure sneaker duur maakt en hoe het ook kan.
De kwaliteit van de goedkope Zeeman-sneakers mocht niet minder zijn dat die van het dure paar. Behalve dat het natuurlijk een hele leuke marketingcase is - het dure model verkocht binnen één dag uit en het goedkope, waarvan er natuurlijk veel meer geproduceerd waren, binnen drie dagen - gaat het in dit designpanel om het digital design van de campagnesite door Dept.
Marc van Eck, partner Business Openers: Dit is weer zo'n typische Zeeman-case. Leuk bedacht, goed uitgevoerd en ze hebben weer alle aandacht die ze willen hebben. De kracht van Zeeman is de transparantie van hun verhaal, en dat heeft Dept serieus genomen en op een hele recht toe recht aan-manier een campagnesite gecreëerd. Geen fratsen, gewoon zoals het is, heel erg passend bij Zeeman. De kritiek die je zou kunnen hebben, is dat de hele omgeving beter past bij de goedkope sneaker dan de dure, waar een iets meer sophisticated approach beter on brand zou zijn. Komt ook nog bij dat ik de goedkopere sneaker veel mooier vind dan de dure en dat geeft me toch het gevoel dat Zeeman en Dept een beetje vals hebben gespeeld. Maar wat geeft het, het is leuk, talk of the town en gezien alle reacties heeft het super goed gewerkt. Maar is het meer dan goed? Ja, het idee wel, maar de campagnesite niet. Stevige 7,5 dus.
7,5
Ik vind de goedkopere sneaker veel mooier
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Een ijzersterkte campagne van Zeeman, maar dat is in diverse media al breed uitgemeten en het gaat hier om de campagnesite. Mooi werk van Dept: de site is mooi, modern vormgegeven, kek filmpje, strakke vormgeving en in stijl en kleur past ‘t perfect bij Zeeman, simpel maar stoer. Het doel van de campagne - waarom sneakers duur of goedkoop zijn - wordt ook duidelijk, zonder dat het saai of uitleggerig overkomt. Wat ik een beetje mis is de actualiteit en dynamiek rondom de campagne. De sneakers zelf staan centraal, maar waarom niet ook een news feed van alle berichten die er rondom de campagne zijn gepost of (live) beeld vanuit de pop-up stores. De campagnesite blijft nu een beetje geïsoleerd en op zichzelf, terwijl de toevoeging van wat andere elementen het geheel dynamischer had kunnen maken en breder dan de sneaker zelf alleen. Maar dat is wellicht een kwestie van budget dat - ondanks de verkoop van de dure sneaker met extra ruimte voor ‘verleidelijke marketing’ - toch al een beetje op was.
8
Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Wat een geweldige marketingcase; past ook helemaal bij Zeeman om dit zo te doen: het combineren van ‘goedkoop’ en ‘kwaliteit’, zoals de goedkope trouwjurk in 2018. Maar dit gaat nog verder! Bij deze sneakercase creëert Zeeman naast het ‘goedkope’ model, ook een hype rondom het exclusieve ‘dure’ model. En dan te weten dat het ‘dure’ model in één dag is uitverkocht. Echt knap gedaan!
Uiteraard dienen wij alleen het ‘design’ te beoordelen en niet het uiteindelijke resultaat. Dept heeft de vertaalslag in foto’s, tekst en video zeer goed gemaakt en in mijn optiek enorm bijgedragen aan het resultaat. Het exclusieve model met zwarte achtergrond en het goedkope model met witte achtergrond. Met duidelijk en simpel onderbouwd ‘waarom’ het ene model duurder is dan het andere. Het YouTube-filmpje geeft de vergelijking mooi weer. Ook de titel ‘Waarom zijn sommige sneakers zo duur?’ triggert. Dynamisch door de gekozen uptempo muziek, simultaan beeld met links en rechts de verschillen, de snel en de minder snel oplopende prijs in het beeld. Echt goed passend bij de pay-off: ‘Zeeman, zo eenvoudig kan het zijn’. Een welverdiende 9!
En voor Zeeman zelf: dit biedt nieuwe mogelijkheden voor andere producten om er een ‘exclusief en duurder’ model naast te zetten!
9
Ronnie Besseling, creative director Nok Nok Studio: Een goed idee heeft weinig nodig om te schitteren. Schitterende eenvoud, daar zijn wij als Nederlandse digitale ontwerpers goed in. Deze case van Dept onderstreept dit wat mij betreft helemaal. Het campagne-idee is ijzersterk. Je zou deze campagne kunnen zien als een testcase van de tijd waarin we leven, een tijd waarin we iedere dag kijken naar perfecte plaatjes, maar wat is nog echt? Waar betaal je voor? En waar komen de producten die ik koop eigenlijk vandaan? Je betaalt in dit geval voor de hype of juist niet. Alle marketingmechanismes kloppen hierbij. Ook de uitvoering schittert in eenvoud, van de tweedeling in video tot de interactieve split-screen-beleving op de website. Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn.
9
Michael Danker, digital director Vruchtvlees: Je landt op de website en denkt ‘wow, dit moet ik hebben’. Je voelt de parodie in alles en toch is het een compleet verhaal. Je navigeert soepel door de website dankzij de transities en integratie van video en fotografie. Leuk dat de Zeeman-branding tot in de details is doorgevoerd; wie tekst selecteert, ziet de typisch geel/blauw geblokte beeldtaal terug. Het concept is goed bedacht en consistent uitgevoerd in animatie, video en fotografie, maar roept ook vraagtekens op. Hoe wordt een sneaker voor 12 euro eerlijk geproduceerd? Voor Zeeman een gemiste kans om dat uit te leggen.
8
Hoe wordt een sneaker voor 12 euro eerlijk geproduceerd?
Dionne van Dijk, freelance digital designer @ NOS Digital: Mooi om te zien dat Zeeman de trend van de steeds hippere en duurdere sneaker beetpakt om een statement te maken dat past bij hun eigen merkwaarde. De eenvoud van de sneaker die Zeeman heeft ontwikkeld, komt duidelijk terug in het ontwerp van de website. Het mag dan gaan over het maken van een goedkope sneaker die net zo goed is als de duurdere, echter voelt de website niet ‘goedkoop’ aan. Er is aandacht besteed aan het ontwerp en de website werkt prettig. De ruime opzet, lettergrootte en het zwart/wit laten zowel de dure als de goedkope sneaker goed tot zijn recht komen. Lekker eenvoudig :-)
7,5
Esmée Lechner, head of design DDB Unlimited: Een sterk concept. Slim om in de huidige sneakerrage het contrast tussen een goedkope en exclusieve sneaker uit te vergroten en op deze manier een statement te maken. De visuele identiteit is doeltreffend en past door zijn grofheid en eenvoud zowel bij het merk Zeeman als bij een exclusief sneakermerk. Door middel van de simpele UX met kleine interactieve elementen scroll je gemakkelijk door deze pagina - zowel op desktop als mobiel - en blijf je geboeid tot het einde. Het geheel is verzorgd, goed op elkaar afgestemd en consistent doorgevoerd. Heel goed geslaagd, zowel in concept als executie!
9
Eerdere designpanels:
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024