[storecheck] Niet veel soeps in Budapest
- Design
- 6 sep 2019 @ 08:00
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Packaging design
- 6 sep 2019 @ 08:00
- Redactie Design
Mijn eerste bezoek aan Hongarije en Budapest, een oude stad gescheiden door de kolkende Donau met veel kleine supermarkten, zoals de Prima, Coop en ABC, maar ook veel Duitse invloed met DM-drogisterijen.
Een klein land waar ontzettend veel bier aangeboden en gedronken wordt. Tussen de andere budgettoeristen door vocht ik me een weg naar lokale verpakkingen, die verrassend moeilijk te vinden waren. Het was niet veel soeps, behalve de goulash dan. Érezd jól magad!
Skinny jeans
Opvallende verpakkingen van Farmer, waar de koe jeans aanheeft en vrolijk op zijn achterpoten rent. Daar word je blij van op het anders zo saaie zuivelschap. Logo-productnaam-beeld, zo simpel kan het zijn. En ‘blijheid’ van beesten wordt steeds belangrijker, dus met deze koe zit het wel goed. Net als z’n jeans, maar het is ook magere melk hè!
Biologische slim
Deze ogenschijnlijk zo gewone en anders lelijke verpakking wordt prachtig door een slimme designtruc. Naast merk- en variantcommunicatie moet er ook plek gemaakt worden voor een biologische boodschap. Door het woord BIO als een lint te schrijven creëert Kotanyi een mooie vlakverdeling en een welvend landschap tegelijk. Groot, opvallend, maar niet storend. Slim!
Mad Scientist
Dit Hongaarse speciaalbiermerk heeft een prachtig symbool. Wat voor brouwers de ketel is, is voor Mad Scientist het Erlenmeyer-glas, wat stoomt en overkookt en leidt tot biertjes als deze liquid cocaïne en Jam72. Prachtig geïllustreerde etiketten met elk een eigen vorm en flesjes met contrasterend gekleurde doppen. Een beetje gestoord is heel hip!
Aapje kijken
Zonder Hongaars ben je vaak verloren, maar dan zie je een koekjesverpakking in een aparte kleur met een aap in een pak erop en raak je geïntrigeerd. Deze kaneel-honing chocoladekoekjes worden ondersteund door maar liefst negen claims van wat er vooral NIET in zit. Het merk Majomkenyér heeft gelukkig nog een symbool en iets van een slogan. Vreemd, maar wel intrigerend.
www.majomkenyer.hu
Pornopantysap
Hier snap ik werkelijk helemaal niks van. Heb je een natuurlijk product, 100% puur appel-kersensap, en dan stop je het in een plastic, glimmend, pornografisch gevormd flesje in een kleur die je aan oma’s panty’s doet denken of karton. En daar moeten we ons mee ENJOY-en volgens Spar. Private label ontwerpen kan soms heel leuk zijn, maar soms moet je je schamen!
Hipchip
Dit Hongaarse merk Foody (origineel) heeft opvallende zakken voor hun ‘chipito’s’-range. De characters vallen goed op, op de pindasaus-smaakachtige achtergrond. Modern computer getekend, alsof ze zo uit een online strip komen. Het haar als basis voor de productnaam in leuke contrasterende kleuren. Hier word ik wel blij van, voor even.
www.foody-product.hu
Dit artikel is geschreven door Steven de Cleen van ProudDesign en stond in MarketingTribune 14, 2019.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024