[onderzoek] Fixed mindset is killer voor innovatie

  • Design
  • 8 okt 2019 @ 08:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieOnderzoek

Vereist je business continue vernieuwing? Breng je teams in de juiste mindset voor innovatie! Een artikel van EY VODW

Om vernieuwing te realiseren, bestaat een rijk scala aan methoden en technieken. Waar je bij design thinking itererend en validerend van businesskans naar gebruiksvriendelijk product gaat, knip je bij agile grotere doelen op in subdoelen, zodat je telkens kleine stukjes kunt testen en tijdig kunt bijsturen. Lean startup gaat er op zijn beurt vanuit dat je alleen met vallen en opstaan tot succes komt.

Al deze methoden en technieken zijn bewezen succesvol, maar hoe zorg je er nu voor dat dit geen incidentele successen zijn? Hoe blijf je waarde toevoegen als de design sprint voorbij is of als de consultant de deur uit loopt?

 

Juiste mindsetvoor innovatie

Het antwoord? Stimuleer de juiste mindset; een mindset die het toestaat om fouten te maken en om telkens opnieuw dingen te proberen. Carol Dweck [1] noemt deze mindset de growth mindset; een omgeving waarin vooral gedacht wordt vanuit het tegenovergestelde, een fixed mindset, een killer voor (snelle) innovatie. In dit artikel lees je meer over deze mindset en een aantal tips om, met je team, in de growth mindset te komen.

Het begrip growth mindset gaat uit van het geloof dat kennis en expertise aangeleerd zijn en aangesterkt worden door ervaring. In tegenstelling tot een fixed mindset waarbij intelligentie statisch is en talenten alleen tot uiting komen als ze aangeboren zijn.

Een bekend experiment van Dweck [2] illustreert het verschil tussen de twee mindsets. In dit experiment worden puzzels voorgelegd aan kinderen rond de 10 jaar. De kinderen krijgen eerst een eenvoudige puzzel voorgelegd. Na het oplossen van deze puzzel krijgt een deel een compliment over hun intelligentie: ‘Goed zo, jij bent vast erg slim’. Een ander deel krijgt een compliment krijgt voor hun inspanning: ‘Goed zo! Je hebt hard je best gedaan’. Vervolgens krijgen alle kinderen een lastigere puzzel voorgelegd, waarna wordt gevraagd van welke soort puzzel ze meer willen maken. De groep die gecomplimenteerd werd over intelligentie kiest de eenvoudige puzzel, ze willen zich weer slim voelen. Terwijl de groep die complimenten kreeg over de inspanning kiest voor de lastige puzzel. Ze zijn niet bang dat ze de puzzel niet kunnen oplossen, lukt het niet dan proberen ze nog harder.

 

Van fixed mindset naar growth mindset

Wij ervaren bij klanten dat zij soms onbewust een fixed mindset stimuleren bij een (vernieuwings)uitdaging, bijvoorbeeld door opgelegde tijdsdruk, de verwachting van ‘first time right’ of een perspectief van ‘succes of falen’.

Aan ons dan de taak om een growth mindset te stimuleren. Soms doen we dit door een team letterlijk uit de context van het bedrijf te halen, bijvoorbeeld in de vorm van een corporate start-up. In andere gevallen begeleiden we teams heel bewust om ‘experimenten’ uit te voeren die ‘aannames valideren’. We zorgen dat het team ‘verliefd wordt op de uitdaging’ en kijken naar vooruitgang of groei van uitkomsten.

Wanneer we aandacht geven aan de juiste mindset, zien we al snel een verandering in de manier van werken. Het team dat aan de start lastig ideeën bedenkt of moeite heeft met de imperfectie van eerste ideeën wordt nieuwsgieriger. Het durft meer en voelt zich steeds comfortabeler bij een minder perfecte uitvoering. We leren teams dat je altijd blijft verbeteren. Ook bij een goed presterend product of goed presterende service kun je je afvragen of de user experience nog beter kan en of de marketingmachine optimaal functioneert.

 

Growth mindset omarmen voor innovatie

Drie tips:

Schaf falen af

We zijn net kinderen van 10 jaar: we willen allemaal het gevoel vermijden ‘niet goed genoeg’ te zijn. Laat het team daarom zien dat resultaat altijd meer omvat dan het ‘wel/niet behalen van de KPI’s’. Naast het meten van prestatie geeft het lanceren of testen van een idee altijd meer waardevolle informatie. Stimuleer teams te kijken naar de ‘waarom’ achter het (niet) behaalde resultaat. Kortom, ‘wat heb ik geleerd?’. Met dit perspectief kan een idee nooit falen, je hebt namelijk altijd iets geleerd. Dit voorkomt dat een idee met potentie in de prullenbak belandt, omdat het niet voldoet aan de ‘first time right’-verwachting. De nadruk op wat er is geleerd geeft teams de energie en motivatie om verder te gaan en het idee naar een nieuw niveau te tillen. Zo werk je iteratief en continu aan vernieuwing, in plaats van een constante zoektocht naar het gouden ei.

Stuur op vooruitgang

Het wegnemen van falen geeft het team meer ruimte nieuwe dingen te proberen en buiten de gebaande paden te treden. Hierin is richting echter wel belangrijk. Geef teams een duidelijke doelstelling mee, waar elk idee aan moet bijdragen. Het team kan zo continu naar de doelstelling toewerken. Leg gedurende dit proces de nadruk op vooruitgang. Organiseer bijvoorbeeld elke twee weken een ‘vooruitgang-vrijdag’, waar er een dagdeel in het teken staat van hoe er de afgelopen twee weken is bijgedragen aan de doelstellingen. Kortom, ‘waarin zijn we verder dan een week geleden?’. De terugkoppeling van de vooruitgang stimuleert teams iteratief door te gaan totdat ze hun doelstelling hebben bereikt.

Normaliseer de growth mindset

Het gaat verder dan growth mindset opnemen in je mission statement [3]. Organisaties die een growth mindset omarmen, stimuleren het proberen van nieuwe dingen en nemen van risico’s, ook als ze weten dat sommige initiatieven niet de beoogde resultaten zullen hebben. Ze belonen werknemers voor de lessen die ze leren, ook als de uitkomst niet past met de oorspronkelijk gestelde doelen. Ze stimuleren juist de samenwerking tussen collega’s en afdelingen en ze committeren zich aan de groei van elke werknemer door cursussen en ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden.

En het allerbelangrijkst, verwacht niet dat het er ineens is, ook een growth mindset is iets wat je met vallen en opstaan bereikt. Lekker experimenteren dus.

 

Dit artikel is geschreven door Jelmer Enhus, Roelie Bottema & Judith van der Werf van EY VODW en stond in MarketingTribune 17, 2019.

 

[1] Carol S. Dweck & E.L Leggett (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273.

[2] Carol S. Dweck (2006). Mindset: The new psychology of success.

[3] Carol S. Dweck (2016). What Having a “Growth Mindset” Actually Means. Harvard Business Review

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken