[interview] What else? Marketeer Nespresso over de nieuwste 'O'
- Food-en-retail
- 10 mrt 2020 @ 08:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - EvenementMarketing
- 10 mrt 2020 @ 08:13
- Peter van Woensel Kooy
Nespresso's nieuwste koffiezetmachine, de futuristische 'O' die aanstuurbaar is via een app en die het perfecte gepersonaliseerde kopje belooft, wordt nu getest in Nederland. Tien vrijpostige vragen aan Erik van Houten, als marketeer van Nespresso Nederland eindverantwoordelijk voor de 'O by Nespresso'.
Met hieronder: beeld- en video impressie vernissage 'O by Nespresso'.
1. Introduceer jezelf graag. Waarom marketing?
'Mijn naam is Erik van Houten, Marketing Director van Nespresso Nederland, en ik ben in mijn rol verantwoordelijk voor de lokale marketingstrategie en het verder uitbouwen daarvan. Zowel voor business-to-consumer als business-to-business. Ik heb altijd een passie voor marketing gehad en ben daar in verschillende rollen mee bezig geweest. Daarnaast bestaat er vanuit mij een grote interesse in het koffiesegment, dus mijn huidige baan is voor mij de perfecte combinatie van beide werelden.'
2. Nespresso zet een nieuw pilot-model in de testmarkt: de spannende “O”. Wat is hierachter jullie gedachte, de insight?
'De O by Nespresso is een conceptmachine waarmee we de wereld een kijkje willen geven in de toekomst van koffie. Wij zien de machine als een voorloper van een nieuwe generatie koffiesystemen. Er zijn maar 1000 machines wereldwijd geproduceerd en de machine wordt maar in vijf landen gelanceerd voor een zeer selecte testgroep.'
3. Waarom wordt gestart met een zachte test in plaats van direct te lanceren?
'We hebben besloten de machine als een conceptmachine te lanceren omdat we geinteresseerd zijn in de feedback van de eindgebruiker op deze nieuwe ontwikkeling. Vandaar dat er gekozen is om de machine voor een periode van drie maanden te laten testen door een selecte groep. Het doel van deze test-and-learn-fase is het onderzoeken hoe gebruikers reageren op deze nieuwe technologie, zodat Nespresso deze informatie kan gebruiken voor toekomstige innovaties.'
4. Waarom is Nederland als testmarkt uitverkoren?
'Allereerst omdat Nederlanders echte koffieliefhebbers zijn, wereldwijd staan we in de top 5 van grootste koffiedrinkers. Een kopje koffie zit ingebakken in onze cultuur, dus we gaan er vanuit dat deze machine veelvuldig getest gaat worden. Verder houden we in Nederland van gadgets en technische snufjes, en daarmee kom je met deze machine ook echt aan je trekken.'
5. Aan welke doelgroep denken jullie met de “O”?
'In deze fase focussen we ons op alle functionaliteiten van de machine in plaats van een specifieke doelgroep. We vinden het belangrijk dat de machine de meest optimale koffiebeleving biedt, dit kan zowel voor jong als oud.'
6. Wat voor “types” zijn de testers? En hoe gaan jullie om met de feedback van deze testers?
'De testgroep die O by Nespresso mag gaan testen bestaat enerzijds uit geselecteerde loyale klanten en anderszijds uit journalisten en mensen met een technische achtergrond. Door deze selectie hopen wij zowel op de technische aspecten van de machine als het gebruikersgemak feedback te ontvangen. Het oordeel van de eindgebruiker van ons product is erg belangrijk voor ons en die informatie nemen wij mee in de ontwikkeling van toekomstige innovaties.'
7. De test duurt drie maanden. Wat worden de next steps?
'Na de testperiode van drie maanden zal alle feedback verzameld worden. Deze feedback wordt door Nespresso meegenomen in de ontwikkeling van toekomstige innovaties.'
8. In je speech had je het over een nieuwtje over een misstand op een boerderij van koffieteler. Wil je daar nog wat over kwijt?
'Je hebt misschien gezien of gehoord over de verontrustende beelden van kinderarbeid op koffieboerderijen, uitgezonden op de Britse televisie maandag 2 maart jongst leden. Er werd hierin gesteld dat het boerderijen betreft die ondere andere aan Nespresso leveren. Nespresso hanteert een zero tolerance beleid als het gaat om kinderarbeid. Voor Nespresso is kinderarbeid onacceptabel en dit betekent dat kinderarbeid op geen enkele wijze getolereerd wordt in de toeleveringsketen. Dat is de reden waarom we onmiddellijk hebben gehandeld om de kwestie te onderzoeken en verschillende acties ondernomen:
• Er vindt op dit moment grondig onderzoek plaats in de regio om uit te zoeken om welke koffieplantages het gaat en of ze daadwerkelijk koffie leveren aan Nespresso
• Nespresso is onmiddellijk gestopt met de aankoop van koffie van alle koffieplantages in de regio. De aankoop van koffie uit deze regio wordt niet hervat voordat met zekerheid kan worden vastgesteld dat er geen sprake is van kinderarbeid op plantages in deze regio
• Nespresso verdubbelt het aantal landbouwkundige specialisten in de regio ter ondersteuning van de uitvoering van het onderzoek en bezoeken aan de plantages
• Nespresso zal onaangekondigde bezoeken uitvoeren aan koffieplantages in de regio om de naleving van sociale- en arbeidsvraagstukken extra te controleren
Bovengenoemde acties zijn ter aanvulling op de bestaande samenwerkingen met boeren en partners in de desbetreffende regio en in de rest van de wereld. Nespresso werkt samen met Rainforest Alliance en Fairtrade om goede arbeidsomstandigheden en de eerlijke behandeling van werknemers te bewerkstelligen. Alle boerderijen van de coöperaties in deze regio in Guatemala zijn Rainforest Alliance en Fairtrade gecertificeerd.'
9. Nespresso-medewerker Bert vertelde me in de winkel tijdens de vernissage dat er mooie recyclingprogramma’s bestaan van de cups. Kun je hier nog wat meer over delen?
'Nespresso heeft intensief geïnvesteerd om te zorgen dat wij de capaciteit hebben in Nederland om 100% van alle capsules te kunnen recyclen én ervoor te zorgen dat het terugbrengen van capsules voor recycling voor consumenten zo eenvoudig mogelijk is.
Alle ingezamelde capsules worden gescheiden in koffie, aluminium en plastic van de recyclingzak. Na de materiaalscheiding wordt de koffieresidu’s gebruikt als biobrandstof. De koffieresidu's worden hierbij eerst vergist totdat er biogas ontstaat (biomethaanvorming, red.), wat op zijn beurt omgezet wordt naar bio-elektriciteit. Na deze vergisting bezitten de koffieresidu's nog steeds een hoge voedingswaarde, waardoor ze gebruikt worden als een ideale compostverbeteraar.
Het aluminium wordt voor hergebruik eenvoudig omgesmolten. Hergebruik van aluminium vergt slechts 5% van de energie die nodig is om nieuw aluminium te produceren. Bovendien kan aluminium oneindig gerecycled worden waarbij er geen gewichts- of kwaliteitsverlies is. Het aluminium wordt opnieuw gebruikt voor Nespresso capsules en andere gebruiksvoorwerpen.'
10. Waarom zouden we reikhalzend uit moeten kijken naar de nieuwe “O”? En heb je er zelf ook een?
'Wat bijzonder is aan de O by Nespresso machine is het intuïtieve systeem wat in de machine verwerkt is. Dit systeem herkent moeiteloos koffiecapsules aan de kleur en het metaal. Na de koppeling van de machine met de Nespresso-app bevestigt de gebruiker de capsule vervolgens via de LED-display op het userinterface. De bereidingsparameters - druk, stroom, temperatuur en pre-infusie – sluiten naadloos aan op de gekozen koffie van Nespresso, zodat elk kopje perfect bereid wordt. Door de instelling Expert Brewing en de op maat gemaakte extractietechnieken haalt O by Nespresso het beste uit elke koffie naar boven. Alle aroma’s in de verschillende koffies worden zo opnieuw gedefinieerd en de consument beleeft de smaak van haar of zijn favoriete koffie op een geheel unieke wijze. Op ons kantoor hebben we een exemplaar staan, zodat onze eigen medewerkers ook de gelegenheid krijgen om de machine te testen.'
tekst: Peter van Woensel Kooy
zie hieronder ook: videoverslag van influencer JustForKoks van de vernissage.
Beeld impressie vernissage 'O by Nespresso'
(fotografie: PvWK, onderste: marketingteam NL met op rechts Erik)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- BBC
- O by Nespresso
- Marketing Director
- Heiligerweg
- innovatie
- Nespresso
- koffie
- George Clooney
- verantwoordelijk
- koffie
- Rainforest Alliance
- What Else
- fairtrade
- Fairtrade
- boon
- Erik van Houten
- Guatemala
- flagshipstore
- Nederland
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing