WildWestLand opent 's werelds eerste Fromancerie in Gent

WildWestLand opent 's werelds eerste Fromancerie in Gent
  • Food-en-retail
  • 9 nov 2021 @ 07:56
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Het plantaardige merk WildWestLand - een samenwerking tussen Westland Kaas en Those Vegan Cowboys - gaat nu óók de Belgische markt veroveren. Om te beginnen met een shop in Gent.

In mei 2021 werd het merk geïntroduceerd in Nederland en inmiddels liggen twee verschillende smeerbare vegan ‘Fromance’ kazen in de schappen van supermarkten in het hele land. Een traditionele neutrale variant genaamd Cream Passionel en het kruidenjuweeltje Garlic & Herb Affair. Nu staat de uitrol naar België voor de deur. In een pop-up store in het hart van ‘Vegan Capital’ Gent kan de Belgische consument al kennismaken met deze heerlijke plantaardige kazen. Daarnaast zijn de vegan ‘Fromance’ smeerbare kazen verkrijgbaar bij Albert Heijn-winkels in België en op www.ah.be.

Westland Kaas - bekend van Maaslander en Old Amsterdam - en Those Vegan Cowboys - het plantaardige zuivellab van Vegetarische Slager-oprichters Jaap Korteweg en Niko Koffeman - hebben elkaar eerder dit jaar gevonden in de ambitie om de duurzaamste én de lekkerste kaas te willen maken. Met deze joint venture is Westland de eerste grote traditionele Hollandse kaasmaker die met een plantaardige variant de winkels in gaat. In navolging van het succes van WildWestLand in Nederland, zet zij nu óók voet over de grens in België. WildWestLand wil haar aanbod op den duur ook via andere retailers aanbieden. Begin volgend jaar breidt zij het assortiment verder uit met de lekkerste plantaardige ‘Fromance’ smaken om elke kaasliefhebber mee te verrassen.

’s Werelds eerste Fromancerie opent deuren in Gent
WildWestLand viert de nieuwe mijlpaal in België in stijl. Op 3 november 2021 opende zij tijdens de ‘Try Vegan’ maand een vegan delicatessen pop-up store - ’s werelds eerste Fromancerie - in een voormalige slagerij in Gent. Niet alleen de oude slagerij, maar de hele Brugsepoortstraat heeft een ‘vegan make-over’ gekregen. Een vele meters lang kunstwerk tovert een deel van de straat om in een vegan shoppingparadijs met kleurrijke winkeltjes in de stijl van de merken die in de Fromancerie te vinden zijn. Ook hebben lokale ondernemers vegan specialiteiten in hun aanbod opgenomen. In de pop-up shop kunnen kaasliefhebbers en fijnproevers allerlei producten proeven, zoals een aantal nieuwe varianten van WildWestLand. WildWestLand is hoofdsponsor van de Try Vegan maand.

'De lancering van WildWestLand is in Nederland uitstekend geland. Onze drie Fromance producten zijn nu in vrijwel alle supermarkten te koop en we maken ook stappen richting Foodservice. Vooral de Garlic & Herb Affair is een echte smaakmaker die door Nederlandse kaasliefhebbers erg gewaardeerd wordt', zegt Henny Westland, ceo van Westland Kaas. 'We hebben er alle vertrouwen in dat ook de ‘plant-based lovers’ in België zullen vallen voor onze plantaardige Fromance. We hebben gekozen voor een pop-up store in Gent, omdat de stad een reputatie heeft als ‘Vegan Capital’. De uitrol naar België is voor ons een logische stap, gezien de grote populariteit van vegan producten en de mogelijkheid om onze producten via Albert Heijn aan te bieden aan de Belgische consument.'

Jaap Korteweg, ceo van Those Vegan Cowboys en mede-oprichter WildWestLand: 'Overal ter wereld, ook in België, zie je de belangstelling voor plantaardig eten groeien. Maar kaas blijft voor veel mensen moeilijk. Dat was voor ons niet anders. We willen met WildWestLand alleen producten aanbieden die je echt dezelfde smaaksensatie geven. We richten ons puur op de kaasliefhebber die duurzaam wil eten.'

'Fromance is nog maar het begin'
België is de eerste stap over de grens; uiteindelijk is het de bedoeling dat ook kaasliefhebbers in andere landen gaan genieten van de heerlijke plantaardige kazen, zeggen de marketeers van TVC en Westland. 'De Fromance smeerbare kazen zijn nog maar het begin. WildWestLand verwacht eind volgend jaar een nieuwe generatie semi-harde kazen te introduceren die niet van traditionele kaas te onderscheiden zijn. Het is erg moeilijk om harde kaas te maken uit plantaardige ingrediënten, maar WildWestLand gaat deze uitdaging vol vertrouwen aan - met lokale ingrediënten die vol zijn van smaak.'
(PvWK)

 

Over Westland Kaas
'Westland Kaas, gevestigd in Huizen, is in 1936 opgericht door de familie Westland. De familie is 100% eigenaar van het bedrijf met Henny Westland als CEO. Westland Kaas laat haar kazen produceren bij verschillende Nederlandse zuivelcoöperaties en is eigenaar van de merken Maaslander, Old Amsterdam en Trenta, die (inter)nationaal een sterke positie hebben opgebouwd. In 2014 ontving Westland Kaas de Familie Bedrijven Award als authentiek en innovatief familiebedrijf. De "Why" van Westland Kaas is “Adding Taste to Life”.'

(bron: Westland Kaas)

 

Over Those Vegan Cowboys
'Jaap Korteweg en Niko Koffeman richtten begin 2020 het bedrijf Those Vegan Cowboys op. Vanuit hun laboratorium in Gent werken 23 wetenschappers aan de ontwikkeling van plantaardige caseïne door middel van precisiefermentatie. Door het kopiëren van dit belangrijkste eiwitbestanddeel kunnen in de toekomst alle kazen plantaardig worden gemaakt. Koffeman en Korteweg waren eerder initiatiefnemers van De Vegetarische Slager met als ambitie de grootste slager ter wereld te worden. Dit bedrijf werd in 2018 verkocht aan Unilever waarmee de ambitie van wereldwijde uitrol nog meer momentum kreeg. De missie van Those Vegan Cowboys: de zuivelketen diervrij maken en daarmee de grootste kaas- en melkboer ter wereld worden.'

(bron: TVC)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken