CBL wil een ontbossings- en conversievrije sojaketen in 2025

CBL wil een ontbossings- en conversievrije sojaketen in 2025
  • Food-en-retail
  • 25 mrt 2022 @ 08:48
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodStrategie

Nederlandse supermarkten zetten zich in voor een ontbossings- en conversievrije sojaketen in 2025. Die ambitie staat beschreven in het nieuwe manifest waar de Nederlandse supermarkten, aangesloten bij het CBL, zich achter scharen.

Om ontbossing en landconversie een halt toe te roepen, is het belangrijk dat de markt voor niet-duurzame soja in zijn geheel verdwijnt.

Nederlandse supermarkten hebben zich de afgelopen jaren al flink ingezet voor de verduurzaming van de sojaketen. Zo is de branche nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de Round Table of Responsible Soy (RTRS), onderschrijven supermarkten het Cerrado Manifest en zijn zij betrokken bij het Dutch Soy Platform, memoreert het CBL, voluit Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Stimulans blijkt onvoldoende
Duurzame soja is al enkele jaren de standaard binnen de Nederlandse supermarktbranche. Zij gebruiken enkel soja die gedekt is door de zogeheten RTRS-credits of credits van een vergelijkbare standaard. Het gebruik van deze credits geldt als een stimulans: de gecertificeerde soja-producenten krijgen door de verkoop hiervan een extra bijdrage.
Toch blijkt deze stimulans niet voldoende om ontwikkelingen een halt toe te roepen en de transitie naar een duurzame sojaketen te versnellen. Daarom is volgens het CBL een vervolgstap nodig.

In 2025 enkel ontbossings- en conversievrije soja
Jennifer Muller, manager duurzaamheid bij het CBL, onderstreept het belang van gezamenlijke actie: “om de sojaketen te bewegen is een bundeling van krachten, door het optrekken met de gehele branche, noodzakelijk. De Nederlandse supermarktbranche heeft immers maar een beperkt aandeel in de internationale sojamarkt.”
De branche verwacht door een combinatie van certificering en aanvullende monitoring- en validatiemechanismen de doelstelling om te komen tot een ontbossings-en conversievrije sojaketen in 2025 te behalen. Daarbij heeft de branche niet de intentie om landen of leveranciers uit te sluiten, maar wordt samenwerking juist gestimuleerd.
(PvWK, bron: CBL, foto soja: Polina Tankilevitch / Pexels)

Meer informatie over de ambitie van de Nederlandse supermarkten staat hier op het volledige sojamanifest.


 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken