Hak deelt haar liefde voor lokaal
- Food-en-retail
- 11 apr 2022 @ 10:39
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 11 apr 2022 @ 10:39
- Sjaak Hoogkamer
Groentefabrikant Hak breekt in een nieuwe campagne een lans voor lokaal en doet dat door consumenten ‘bewust te maken van de herkomst van hun groenten en ze te laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit.’
Daarnaast wil het groentemerk ‘consumenten inspireren om lokale ingrediënten te gebruiken in hedendaagse internationale gerechten.’ Kiezen voor lokaal geteelde volle grond seizoensgroenten is vaak beter voor de planeet, de voedingswaarde en de telers en daarom goed voor de consument, aldus de groentefabrikant. Hak appelleert dan ook aan de liefde voor lokaal die al 70 jaar in haar DNA zit. Niet voor niets teelt Hak vandaag de dag 85% van haar groenten en peulvruchten binnen een straal van 125 kilometer van de fabriek in Giessen in Noord-Brabant.
Veldertjes uit Zeeland
In de campagne, ontwikkeld door DDB Unlimited, maakt Hak mensen bewust van de voordelen van lokale groenten en ‘eten met de seizoenen als leidraad’. De Veldertjes (Velderwtjes), die in Zeeland worden gekweekt, spelen deze keer de hoofdrol om het verhaal van de groenten van Hak te vertellen. Maarten Remmers, Creative Director bij DDB Unlimited: ‘Uiteraard doen we dit weer op de typische Hak-manier: met een knipoog. En omdat veldertjes niet kunnen praten vertelt Elise Schaap wederom ons verhaal.’
Naast een nieuwe commercial lanceert Hak ook een ‘Veldvinder’ op haar website, waarmee mensen kunnen bekijken waar de groenten van Hak worden geteeld.
Op deze website vinden consumenten ook de oogstkalender die laat zien wanneer welke groente wordt gezaaid, groeit en wordt geoogst. Daarnaast komen er volgens het groentenmerk in de Hak-velden in Nederland waar mensen langs rijden en lopen een groot aantal Hier groeit Hak-borden geplaatst ‘om de herkenning voor de consument te vergroten en de Hollandse groenten nog dichterbij te brengen.’
Verbinding kwijt
Ananassen uit Costa Rica, sperziebonen uit Marokko en wortelen uit Spanje zijn niet meer weg te denken uit het schap. Gemiddeld ‘reist een maaltijd’ 2500 tot wel 4000 kilometer voor het op het bord van de consument ligt . Tegelijkertijd ziet Hak dat 6 op de 10 consumenten meer transparantie wil over waar zijn eten vandaan komt. ‘Consumenten zijn zich niet meer bewust van de seizoenen omdat voedsel van over de hele wereld jaarrond beschikbaar is en door de verstedelijking zijn we de connectie met ons voedsel kwijtgeraakt,’ aldus Nicole Freid, Hak-directeur Marketing en Innovatie. ‘Gelukkig zien we dat het bewustzijn over de voordelen van lokaal geteelde en geproduceerde producten weer toeneemt. Wij zien het als onze missie om de consument te helpen in zijn bewustzijn en kennis over de herkomst van ons voedsel en die verbinding met ons eten te versterken. Wij zijn ervan overtuigd dat die verbinding zal leiden tot meer waardering en een voorkeur voor lokaal eten.’
De nieuwe campagne sluit ook aan bij de toegenomen relevantie van ‘dichtbij’ die de afgelopen twee jaar inzette. Nederlanders zijn vaker thuis en in hun eigen regio. Daardoor zijn ze lokale initiatieven, regionaal nieuws en de Nederlandse natuur weer meer gaan appreciëren. Nicole Freid: ‘We zijn ons eigen land meer gaan ontdekken. Hierop aansluitend helpen we de consument lokaler én eigentijds te koken met de nieuwe campagne, de Veldvinder en natuurlijk receptinspiratie met onze groenten en peulvruchten.’
Credits
HAK: Nicole Freid, Yolanda van Grootel
Reclamebureau: DDB Unlimited
Productiehuis: Holy Fools
Veldvinder: Egotribe
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024
- Kerst 2024: De zusjes van John Lewis15-11-2024
- Dr. Oetker bakt voor Stichting... 15-11-2024
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024