Gratis verzending populair, maar betalingsbereidheid consumenten groeit

Gratis verzending populair, maar betalingsbereidheid consumenten groeit
  • Food-en-retail
  • 11 jan 2023 @ 11:11
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Hoewel hoge verzendkosten voor de meerderheid van consumenten (57%) reden is een aankoop te staken, neemt tegelijkertijd de betalingsbereidheid toe. Nederlanders waren een jaar geleden bereid voor een order van €50 maximaal €3,40 aan bezorgkosten te betalen. Nu is dat €4,50. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 1,000 Nederlanders.

Jarenlang waren consumenten gewend aan gratis bezorging, maar de stijgende prijzen dwingen steeds meer webwinkels verzendkosten door te berekenen. Twee derde (65%) van de consumenten verwacht dat verzendkosten dit jaar zullen stijgen als gevolg van inflatie. Hoeveel consumenten willen betalen voor verzending, hangt af van de orderwaarde van hun bestelling. Voor een bestelling van €15,00 wil de Nederlandse consument €4,50 betalen, bij een order van €150,00 euro zelfs €5,50. Nederland ligt daarmee boven het Europese gemiddelde van respectievelijk €4,30 en €6,20. Opvallend is dat millennials het diepst in de buidel tasten: zij zijn bereid tot wel €7,40 aan bezorgkosten te betalen.

‘Nederlanders zijn lange tijd verwend met gratis verzending, terwijl dit voor veel online retailers een blok aan het been is. Voor een dubbeltje extra gingen consumenten al naar de concurrent’ aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. ‘We zien nu een duidelijke verschuiving in consumentengedrag. Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten, al kan de hoogte hiervan wel een dealbreaker zijn. Webgiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen, en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen.’

Consument steeds bewuster
Terwijl de betalingsbereidheid voor verzending groeit, blijft gratis verzending onverminderd populair. Maar liefst twee op de drie (59%) Nederlanders is bereid een extra product toe te voegen in ruil voor gratis verzending. Bovendien wint gratis het van snelheid: terwijl 4 op de 5 consumenten (82%) gratis boven snelle bezorging verkiest, geeft slechts een vijfde (18%) de voorkeur aan snelle levering. Ook bij de keuze uit verschillende verzendopties of een specifieke vervoerder, komt gratis bezorging als winnaar uit de bus.

Hoewel ‘gratis’ dus een sleutelwoord blijft als het gaat om verzending, zijn consumenten zich ook bewust van de ecologische consequenties van bezorging. 1 op de 3 consumenten is van mening dat niet-duurzame levering duurder moet zijn. Tegelijkertijd gelooft de meerderheid (71%) dat verzendkosten goedkoper moeten zijn wanneer een consument bereid is langer te wachten.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken