Gratis verzending populair, maar betalingsbereidheid consumenten groeit
- Food-en-retail
- 11 jan 2023 @ 11:11
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 jan 2023 @ 11:11
- Michiel van Zaane
Hoewel hoge verzendkosten voor de meerderheid van consumenten (57%) reden is een aankoop te staken, neemt tegelijkertijd de betalingsbereidheid toe. Nederlanders waren een jaar geleden bereid voor een order van €50 maximaal €3,40 aan bezorgkosten te betalen. Nu is dat €4,50. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 1,000 Nederlanders.
Jarenlang waren consumenten gewend aan gratis bezorging, maar de stijgende prijzen dwingen steeds meer webwinkels verzendkosten door te berekenen. Twee derde (65%) van de consumenten verwacht dat verzendkosten dit jaar zullen stijgen als gevolg van inflatie. Hoeveel consumenten willen betalen voor verzending, hangt af van de orderwaarde van hun bestelling. Voor een bestelling van €15,00 wil de Nederlandse consument €4,50 betalen, bij een order van €150,00 euro zelfs €5,50. Nederland ligt daarmee boven het Europese gemiddelde van respectievelijk €4,30 en €6,20. Opvallend is dat millennials het diepst in de buidel tasten: zij zijn bereid tot wel €7,40 aan bezorgkosten te betalen.
‘Nederlanders zijn lange tijd verwend met gratis verzending, terwijl dit voor veel online retailers een blok aan het been is. Voor een dubbeltje extra gingen consumenten al naar de concurrent’ aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. ‘We zien nu een duidelijke verschuiving in consumentengedrag. Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten, al kan de hoogte hiervan wel een dealbreaker zijn. Webgiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen, en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen.’
Consument steeds bewuster
Terwijl de betalingsbereidheid voor verzending groeit, blijft gratis verzending onverminderd populair. Maar liefst twee op de drie (59%) Nederlanders is bereid een extra product toe te voegen in ruil voor gratis verzending. Bovendien wint gratis het van snelheid: terwijl 4 op de 5 consumenten (82%) gratis boven snelle bezorging verkiest, geeft slechts een vijfde (18%) de voorkeur aan snelle levering. Ook bij de keuze uit verschillende verzendopties of een specifieke vervoerder, komt gratis bezorging als winnaar uit de bus.
Hoewel ‘gratis’ dus een sleutelwoord blijft als het gaat om verzending, zijn consumenten zich ook bewust van de ecologische consequenties van bezorging. 1 op de 3 consumenten is van mening dat niet-duurzame levering duurder moet zijn. Tegelijkertijd gelooft de meerderheid (71%) dat verzendkosten goedkoper moeten zijn wanneer een consument bereid is langer te wachten.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing