Unilever benoemt Hein Schumacher als nieuwe CEO

Unilever benoemt Hein Schumacher als nieuwe CEO
  • Food-en-retail
  • 30 jan 2023 @ 10:27
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Personalia

Unilever Global heeft vandaag de benoeming van Hein Schumacher aangekondigd als nieuwe Chief Executive Officer, na een uitgebreide, wereldwijde zoektocht.

Schumacher (foto) vervangt Alan Jope, die in september 2022 aankondigde met pensioen te gaan bij Unilever. De nieuwe man is momenteel nog CEO van het wereldwijde zuivel- en voedingsbedrijf Koninklijke FrieslandCampina en werd in oktober vorig jaar niet-uitvoerend bestuurder van Unilever. Unilever geldt wereldwijd als interessante partner voor marketeers en bureaus, onder andere als een der grootste adverteerders ook in Nederland, zoals blijkt uit MarketingTribunes jaarlijkse Top 100 Adverteerders.

Hein Schumacher zal beginnen als Unilever CEO per 1 juli 2023, na een overdrachtsperiode van een maand. Hein is een bedrijfsleider met een uitstekende staat van dienst bij meerdere toonaangevende bedrijven in de consumptiegoederenindustrie. Als CEO van Koninklijke FrieslandCampina, een omzet van € 11 miljard bedrijf dat actief is in meer dan 40 landen, heeft hij een aanzienlijk portfolio gerealiseerd en een reorganisatie als onderdeel van de transformatie naar een meer gefocuste, groeigedreven en duurzaam ondernemen, memoreert zijn nieuwe werkgever.

Internationale carriere
'Voordat Hein in 2014 als CFO bij Royal FrieslandCampina in dienst trad, werkte hij ruim een decenium voor H.J. Heinz - in een tijd van grote veranderingen bij het bedrijf - in de VS, Europa en Azië. In zijn laatste vier jaar bij Heinz was hij gevestigd in China, waar hij leiding gaf aan een ommekeer van de Azië-Pacific-zone. Hein begon zijn carrière in de financiële wereld bij Unilever, voordat hij in dienst trad bij Koninklijke Ahold NV', licht Unilever-chairman Nils Andersen toe. En: 'We zijn verheugd Hein te verwelkomen als onze nieuwe CEO, na een uitgebreid, wereldwijd zoekproces. Hij is een dynamische, values-driven zakelijk leider met een diverse achtergrond van ervaringen en een uitstekende staat van dienst binnen de fmcg-wereld. Hij heeft uitzonderlijke strategische capaciteiten, bewezen operationele effectiviteit en sterke ervaring in zowel onderontwikkelde als zich ontwikkelende markten. De Raad van Bestuur ziet ernaar uit dat Hein het volledige potentieel van Unilever zal realiseren en zorgt voor groei en waarde op lange termijn voor al zijn belanghebbenden. Ik wil ook graag van de gelegenheid gebruik maken om Alan (Jope, de vorige ceo, red.) te bedanken voor zijn leiderschap bij Unilever. De wijzigingen die hij heeft doorgevoerd in de strategie, structuur en organisatie van het bedrijf positioneerden Unilever succesvoller. Alan blijft tot eind juni Unilever leiden. Hij gaat met pensioen na een geweldige carrière van 37 jaar bij ons bedrijf.'
(PvWK, bron: Unilever)
 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken