[onderzoek] Top 10 coolste speelgoedmerken volgens 4 tot 14- jarigen
- Food-en-retail
- 5 dec 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ContentWinkelen
- 5 dec 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Met het Heerlijk Avondje en Sinterklaas voor de deur, onthult een recent onderzoek van Human8 in samenwerking met Transfer, nieuwe inzichten over de verlanglijstjes van Nederlandse kinderen (4- tot 14-jarigen), de zgn. Generatie Alfa. Wat zijn de coolste speelgoedmerken?
En hoe beïnvloeden kinderen vandaag gezinsaankopen? Waar halen ze inspiratie voor cadeaus? Ook hun favoriete TV en streaming kanalen komen in het onderzoek aan bod.
Het onlineonderzoek onder 4- tot 14-jarige Nederlandse kinderen en hun ouders toont aan dat kinderen een grote invloed hebben op gezinsaankopen. Op kop staat speelgoed waarbij 2 op 3 kinderen bepaalt wat er door de ouders gekocht wordt, gevolgd door games (46%) en boardgames (40%), maar ook cosmetica (32%) en elektronica-aankopen (23%) worden reeds sterk beïnvloed door deze jonge generatie.
'De ouders van deze generatie Alfa zijn voornamelijk Millennials en die voeden hun kroost op in een collaboratieve ouderschapsstijl. Dat betekent dat ze hun kinderen al heel jong betrekken bij gezinsaankopen en een grotere openheid hebben voor de voorkeuren en wensen van hun kind', zegt Joeri Van den Bergh, generatie-expert bij Human8 (foto boven).
De top 10 coolste speelgoedmerken op een rij
Als we een kijkje nemen welke speelgoedmerken Nederlandse kinderen vandaag als cool bestempelen, dan zien we dat Lego bovenaan de lijst prijkt. Een merk dat door de jaren heen relevant blijft bij zowel jonge als oudere generaties.
- Lego (78%)
- PlayStation (72%)
- Nintendo (68%)
- Pokémon (67%)
- Playmobil (48%)
- Rummikub (42%)
- Nerf (42%)
- Barbie (38%)
- Paw Patrol (36%)
- Play-Doh (35%)
'Lego slaagt erin om kinderen van alle leeftijden te blijven boeien door samenwerkingen met Star Wars, Disney en Marvel. Er zijn de Lego bioscoopfilms en naast de Batman en Harry Potter franchises, ontwikkelde het merk ook sets gelinkt aan populaire games bij tweens zoals Minecraft en Animal Crossing”, zegt Van den Bergh. “Daarnaast zet het merk ook erg in op thema’s die voor zowel de Millennial ouders als Gen Alfa belangrijk zijn: inclusiviteit, gelijkheid en diversiteit. De nieuwe generatie Lego Friends bestaat uit vrienden met een diverse afkomst, persoonlijkheid en heeft ook aandacht voor mentale en fysieke beperkingen. Er is ook Lego braille, die op een speelse en tactiele manier braille leert aan kinderen met een visuele handicap. Het merk richt zich ook actief op het wegwerken van stereotypes rond meisjes. Niet enkel in communicatie – de ‘play unstoppable’ campagne - maar ook in het ontwikkelen van nieuwe speelsets. Zo lanceerde Lego onlangs een doos rond vrouwenvoetbal met figuurtjes gebaseerd op bekende sterren zoals de ex-kapitein van het Amerikaanse vrouwenvoetbalteam Megan Rapinoe', vertelt Van den Bergh.
Bijna 1 op 2 Nederlandse kinderen haalt inspiratie voor cadeaus via YouTube
Maar waar halen Nederlandse kinderen de inspiratie voor hun Sinterklaas verlanglijstjes?
Ook daar biedt het Human8 onderzoek naar eigen zeggen antwoorden, waarbij op de eerste plaats 52% aangeeft via vrienden inspiratie op te pikken voor cadeaus, gevolgd door YouTube (45%) en fysieke winkels (32%). Maar ook influencers bieden voor 1 op 4 Nederlandse kinderen cadeau inspiratie, gevolgd door televisiereclame en hun ouders op een gelijke positie (22%). Tenslotte is er nog reclame in games (17%) en de e-commerce sites (15% - voornamelijk Bol.com werd hier vermeld).
Bijna 1 op 2 Nederlandse kinderen bepaalt de televisie-agenda
Televisiekijken blijft een belangrijke gezinsactiviteit volgens het Human8 onderzoek, waarbij 8 op 10 ouders aangeeft een aantal keer per week samen met hun kind televisie te kijken. In de meeste gevallen is het kind dan ook wel baas, want bijna 1 op 2 geeft aan te bepalen welke programma’s bekeken worden.
Als we dan nog even inzoomen op de favoriete TV-kanalen van de Nederlandse kinderen, dan zien we Nickelodeon op kop (25%), gevolgd door Disney Channel (20%) en Disney XD (17%).
In de streaming kanalen, is YouTube de grote favoriet (90%), gevolgd door Netflix (71%), Spotify (50%), Disney+ (39%), YouTube Kids en Videoland op een gelijke 5de positie (39%).
'Ook al heeft de helft van generatie Alfa al een eigen smartphone ter beschikking en ruim een derde een tablet met toegang tot YouTube, Netflix of Disney+, toch blijkt uit de studie dat "screenbonding” nog belangrijk is voor jonge gezinnen. Dat kan net zo goed samen een game spelen zijn, maar meest frequent is het toch nog samen televisie kijken', zegt Joeri van den Bergh.
(PvWK, bron: Human8)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing