Retailers Plus en Coop in het rood

Retailers Plus en Coop in het rood
  • Food-en-retail
  • 28 mrt 2024 @ 08:33
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenWinkelen

Retailers Plus en Coop schrijven rode cijfers: -€31,2 miljoen in 2023, tegen €18,4 miljoen in fusiejaar 2022. Dat kwam volgens analisten door de ombouw van 55 Coop-winkels naar Plus en de ingebruikname van een nieuw dc.

De gezamenlijke omzet kwam op bijna €4,8 miljard uit, iets meer dan het jaar ervoor. Het marktaandeel liep terug van 10 naar 9,5%, meldt de TG. 'Plus en Coop besloten in 2021 samen te gaan en vormen met ruim 550 winkels het derde supermarktconcern van Nederland, na Albert Heijn en Jumbo. Sinds begin 2022 vormen ze de coöperatie Plus.'

Er waren nogal wat aanvoerproblemen, zoals met diepvriesproducten, melden de formules. Ook zijn nog niet alle Coops omgebouwd. In 2023 was er aardig wat verloop in de Plus-directie en recent ging ook algemeen directeur Duncan Hoy weg. Per 1 april 2024 wordt Hoy bij Plus opgevolgd door Aart van Haren, afkomstig van supermarktketen Vomar. Onder retailers lijkt zich een nadere consolidatieslag te ontvouwen.
(PvWK, bronnen TG en FD | Bernard Hermant / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken