‘Vergeet het bier, maak plezier’ volgens Heineken

‘Vergeet het bier, maak plezier’ volgens Heineken
  • Food-en-retail
  • 2 aug 2024 @ 08:15
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Op Internationale Bierdag (2 augustus) heeft Heineken een advertentie gelanceerd met een voor een bierbrouwer misschien onverwachte boodschap: vergeet het bier, focus je op samen plezier maken.

Freddy Heineken zelf zei: ‘Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid.’ Om deze merkdoelstelling tot leven te brengen, heeft de brouwer een advertentie gemaakt die op Internationale Bierdag live gaat. De advertentie laat “vergeten biertjes” zien aan de rand van feestjes, voetbalwedstrijden en andere gezellige bijeenkomsten. De advertentie moet uitstralen dat er plezier wordt gemaakt. Met Debussy’s Claire de Lune als soundtrack laat de advertentie zien dat het beste deel van een biertje eigenlijk niet het bier zelf is.

Met factoren als digitale overbelasting en langere werktijden die ons sociale leven steeds meer beïnvloeden, is het belangrijker dan ooit om samen te komen voor leuke momenten. Een recent onderzoek wees uit dat bijna een kwart (24%) van de wereldbevolking zich ‘zeer’ of ‘redelijk’ eenzaam voelt, terwijl 6% zich helemaal niet verbonden voelt met anderen, wat neerkomt op ongeveer 1 op de 16 mensen wereldwijd.

Eerdere campagne
Heineken zet vaker in op het promoten van gezelligheid. Eerder dit jaar lanceerde het merk ‘The Boring Phone’, zonder toegang tot internet, sociale media of andere apps, om mensen te helpen ontdekken dat hun sociale leven beter wordt als ze minder met hun telefoon bezig zijn. Onderzoek wees uit dat 90% van de mensen toegeven op hun telefoon te scrollen tijdens avondjes uit.

Terug in 2022 creëerde de brouwer ‘The Closer’, een hightech flessenopener die met behulp van technologie je werk-apps sloot op het moment dat je de dop van een biertje opendoet. Zelfs de campagne rond het 150-jarig jubileum liet zien dat het het merk niet uitmaakt hóe consumenten het drinken, noemen of spellen, zolang ze er maar plezier mee hebben.

Ook tijdens Internationale Bierdag houdt heineken vast aan dat sentoment. Dolf van den Brink, CEO van Heineken: ‘Op Internationale Bierdag kunnen we écht laten zien waar het merk Heineken voor staat - samen plezier maken! Natuurlijk vieren we ons bier, maar waar we het meest trots op zijn, is dat we al 150 jaar mensen samenbrengen, iets wat onze kern zal blijven zolang we bier blijven produceren. Proost!’

Willem van Waesberghe, meesterbrouwer bij Heineken, voegt toe: ‘Als meesterbrouwer ben ik de eerste om de fantastische smaak en kwaliteit van ons bier te benadrukken. Maar vandaag draait het daar niet om - het draait om de speciale momenten rondom onze drinkervaringen. Fijne Internationale Bierdag!’

De advertentie voor Internationale Bierdag is bedacht door reclamebureau LePub.



Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken