Johma onthult oorsprong naam in nieuwe commercial

Johma onthult oorsprong naam in nieuwe commercial
  • Food-en-retail
  • 3 sep 2024 @ 08:26
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het is een vraag in het spel Triviant: Waar komt de naam Johma vandaan? Maar het antwoord op de achterkant van het spelkaartje is (deels) onjuist. Hoe het wel zit? Dat is te zien in de nieuwste commercial van het salademerk ‘oet Twente’.

Al meer dan 10 jaar voert Johma met haar reclamebureau Alfred consistent campagne rondom ‘de burgemeester van Losser’ en zijn buurtgenoten. In die campagnes werd steeds op een humoristische manier de nieuwste Johmasalade geïntroduceerd. De nieuwe campagne maakt een volgende stap. Paul van Kuilenburg, Strategy Director bij Alfred: 'Tot nu toe stond in communicatie van Johma altijd het product centraal - de nieuwste smaakvariant. Met deze campagne verschuift de aandacht meer naar de merkwaarden. Johma komt ‘Oet Twente’, zo zeggen we al jaren. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Het DNA van Johma bevat één ingrediënt dat alle Twentenaren ook in zich hebben: "noaberschap”.'

De commercial, die vanaf 2 september te zien is,  laat zien hoe het bedrijf ooit ontstond, gebaseerd op het verhaal verteld door de kinderen van de oorspronkelijke oprichters, Johan en Gerrie Schreur. Ook wordt duidelijk waarom de Twentse roots en cultuur nog steeds belangrijk zijn voor het bedrijf.

Het ontstaan van Johma
In de commercial volgen we het verhaal van Johan en Gerrie, oprichters van Johma in 1968. Het bedrijf dat inmiddels jaarlijks alleen al in Nederland meer dan 55 miljoen bakjes salade verkoopt, startte ooit klein in een schuurtje in Twente. Ze verkochten de salades aan slagers, kleine supermarkten en campings in de buurt en toen de verkoop door het dak van het schuurtje ging, zochten ze een grotere productielocatie. Die vonden ze in Losser. Inmiddels is Johma hier al meer dan 50 jaar gevestigd, waar het bedrijf is uitgegroeid tot een grote speler in de markt.

Kinderen van oprichters Johan en Gerrie, Frank en Marian Schreur, hebben speciaal voor deze commercial het verhaal over het ontstaan van het salademerk verteld. Daar was namelijk lange tijd onduidelijkheid over. Zo staat er zelfs bij de Nederlandse versie van het spel Trivial Pursuit, Triviant, een fout in het antwoord op de vraag ‘Waar komt de naam Johma vandaan?’. Frank Schreur, legt uit hoe het zit. ‘Joh komt natuurlijk van de naam van mijn vader Johan. Ma komt echter niet, zoals in Triviant beweerd wordt, van een oprichter Martin. Ma komt van Martinus, een veel voorkomende naam binnen ons gezin, en ook mijn tweede doopnaam. En mijn moeder heet dus ook geen Marie zoals vaak beweerd wordt.’

Noaberschap
In de commercial zien we ook hoe belangrijk "noaberschap" is voor Johma. In de campagne wordt duidelijk dat de allereerste salade naast ei en bieslook nog een ander belangrijk ingrediënt bevatte: noaberschap. Al vanaf het ontstaan van Johma is de lokale gemeenschap heel belangrijk. Dat geldt zowel voor de manier waarop alle collega's onderling voor elkaar ‘zorgen’ als voor de inwoners en bedrijven in Losser. Brandmanager bij Johma, Evelien Siebers, licht toe: 'Johma is diepgeworteld in de waarden van de Twentse cultuur en de familiegeschiedenis van onze oprichters. Hard werken, eerlijkheid en gemeenschapszin vormen nog steeds de basis van alles wat Johma doet. Het is bijzonder om nu, zoveel jaren later, dit authentieke verhaal met de rest van Nederland te mogen delen en de trots op onze oorsprong te laten zien.'

Credits:
Verantwoordelijk bij Johma: Erik Bras, Karin Bronsvoort en Evelien Siebers
Bureau: Alfred 
Productie: freddy
|Regie: Michiel ten Horn
Edit: Pim van der Pas 
Postproductie: Ton Habraken 
Grading: Crabsalad

Foto: Frank en Marian Schreur (midden), de kinderen van oprichters Johan en Gerrie Schreur, samen met de acteurs (links en rechts) die hun ouders vertolken in de commercial.



Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken