[column] Foodtrends 2019: anticipeer op rampfruit, guilty pleasures & wild

  • Food-en-retail
  • 18 dec 2018 @ 11:40
  • Link
  • Anneke Ammerlaan
    Anneke Ammerlaan

    trendonderzoeker / food watcher
    Ammerlaan & Mosch Vision on Food
  • FoodTrends

In de bekende jaarrubriek Jongereniconen (editie 2019) van MarketingTribune, die 18 december 2018 bij print-abonnees op de mat viel, is een vaste en betrouwbare voorspelster MT-columnist Anneke Ammerlaan. Hier de vier grote foodtrends die zij in 2019 voorziet.

A. Balans en zelfdiscipline is het nieuwe gezondheidsideaal en daar hoort ‘bewust ongezond genieten’ bij

Niet al te vaak en altijd wel met oog voor duurzaamheid en kwaliteit. Een (kleine) biofriet met een toef volvette mayo, een glas vin naturel of een ambachtelijk taartje van bijvoorbeeld Petit Gateau. Helemaal hip is een gekleurd snoepje (ja suiker!) uit een heel mooi design doosje. Binnenkort zien we ook een hype in snoep van over de hele wereld. Hierbij is de (etnische) verpakking net zo belangrijk als het snoep zelf. Voor mannen geldt balans ook, maar zij halen hun ongezond genieten vaker bij de grote ketens als McDonald's, Burger King en Subway. Een ander tegenreactie op individuele dieetwens van 2018 is de Table d’Hôte, eten wat de pot die avond schaft. Daarbij kijkt je wel eerst goed wát die pot schaft.

B. Clash convenience en duurzaamheid

Groepsdruk gaat steeds vaker en dan vooral bij on the go en snackgroenten bepalen welke verpakkingen nog wel acceptabel zijn en welke niet. Elk verpakkingsmateriaal dat op plastic lijkt, hoe duurzaam het ook mag zijn, voelt nog steeds als plastic en dus vervuilend. De vraag voor 2019 is hoe convenience duurzaam verkocht kan worden, in plaats van duurzaam verpakt. Het bedrijf dat als eerste hiervoor een oplossing vindt – en die gaat verder dan zelftap – is de winnaar. Sowieso wordt de definitie van convenience een andere dan deze nu is.

C. Rampfruit

Komend jaar zien we meer acties van (fruit)telers op social media die door klimaatverandering of andere milieu-invloeden niet aan de leveringsstandaarden van supermarkten kunnen voldoen en die voor hun afzet direct de consument zoeken. Reactie van de supermarkt zal niet uitblijven en we verwachten komende zomer 2019 een nieuw schap waar supermarkten per incident producten verkopen. Verwar rampfruit niet met buitenbeentjes. Rampfruit ligt eenmalig in het schap en legt de lokale verbinding tussen producent en product, terwijl buitenbeentjes het systeem van verspilling bevragen.

D. Beest terug op de kaart

Waar we nu nog denken dat vegan de enige toekomstoptie is, zien we dat bij de echte innovators dat het beest weer terugkomt. En dan letterlijk het wilde beest, want hij moet worden gejaagd en geschoten in de natuur, waarbij de jager zich volledig aan het spel houdt. Bij voorkeur is de eter zelf die jager. Uit respect liggen naast het vlees ook de kop en de veren op het bord.

Anneke Ammerlaan
foodmarketingstrateeg Ammerlaan & Mosch Vision on Food
 

Foto: aardappel. De complete Jongereniconen 2019 in print ontvangen, boordevol nieuwe insights voor marketeers? Klik hier voor een eigen exemplaar en lees ze als eerste.

LEES HIER JONGERENICONEN 2019 ONLINE!

Anneke Ammerlaan

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken