[column] Marketeers schieten te hulp: vul de gaten in de corona-markt

  • Food-en-retail
  • 12 mrt 2020 @ 13:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOFoodPolitiekMarketing

Er worden grappen over gemaakt, gevolgen gevoeld, events uitgesteld, vliegverkeer stilgelegd en ziekenhuisbedden vrijgehouden: 'corona rules'. In Nederland geen hysterie maar toch een angstige onderstroom: wees op je hoede. Marketeers kunnen de nood helpen lenigen met slimme oplossingen in een verwarrende tijd. Denk mee!

Natuurlijk wordt al snel in Calvinistisch Nederland gezegd: 'de een z'n dood is de ander z'n brood'. Ook typisch Nederlands is echter nuchter naar problemen kijken en daar onze hoog ontwikkelde innovatieve kracht op loslaten. Met -in het geval van marketeers- daar nog eens bovenop: de gave om vanuit 'insights' te kunnen denken. Dus inzichten die uit onderzoek, trendreports zoals dit, eigen metrics, de vakmedia of straatobservaties komen of een combinatie daarvan. Die kunnen weer leiden tot het ontginnen en invullen van een 'latente behoefte'. Kunnen we deze krachten en dit talent niet eens loslaten op de corona-paniek? Wat is er nodig en wat zouden wij daaraan kunnen doen?

Slimme oplossingen in een verwarrende tijd
Hierbij 7 marketing-ideeën die we juist in Nederland goed kunnen oppakken en uitvoeren. Heb je aanvullingen of onderbouwde suggesties? Onderop dit artikel kun je ze kwijt! Een selectie nemen we mee in de print-editie.

1 * SPRING IN OP GILLENDE VRAAG NAAR MONDKAPJES
China bouwt in 7 dagen een anti-corona ziekenhuis. Nederland bouwt in 7 dagen een mondkapjes-fabriek in samenwerking met bestaande producenten, zoals Crown van Gelder in Velsen. We maken daar in superhoge oplage betaalbare mondkapjes, recyclebaar en van goede kwaliteit en exporteren deze massaal naar 'haarden' waar ze nodig zijn. Op de kapjes kan met illustraties nog handenwas-voorlichting gegeven worden en eventueel een link naar de website van de gulle gever / sponsors / Nederlandse overheid.

Nieuw: mondkapjes bikini

2 * MAAK MONDKAPJES LEUK
Net als met de niqaab of burka wordt het straatbeeld er niet gezelliger op met mondkapjes. Bovendien is Nederland een land van het 'open vizier'. Kan dat leuker? Dit idee hebben we geleend, maar kan prima worden doorgevoerd bij productie in Nederland: gepersonaliseerde masks. In China bovendien handig ter voorkoming van de totalitaire gezichtsherkenning: je kan zomaar een ander worden. In Nederland kan je kiezen voor het gezicht van je collega, favoriete sportheld of logo.


Marketinghits: badeendjes met politici en dozen mondkapjes voor de toeristen in etalage nu op het Amsterdams Rokin

3 * VUL NEDERLANDSE BOODSCHAPPENLIJSTJES IN
Jessica Buijtenhek uit Dordrecht sloeg flink wat extra boodschappen in bij de Lidl, signaleren AD en 24Kitchen. 'Het is niet dat ik bang ben voor het virus', benadrukt ze, 'Het is meer ter voorbereiding. Als het virus zich verder verspreidt en we zouden bijvoorbeeld twee weken thuis in quarantaine moeten, dan wil ik genoeg eten in huis hebben.' N=1 maar wel typisch zoals veel Nederlanders denken. Wat slaat ze dan in?
Pasta, rijst, potjes groente en eten voor haar huisdier. 'Ik heb twee kinderen en een hond. Ik wil niet dat zij zonder eten komen te zitten. Ik wil gezond eten kunnen blijven koken voor de kinderen en wil dat de hond zijn blikvoer heeft. Brokken hebben we altijd wel in huis', aldus de Lidl-klant. Dat WC-papier en handzeep schaars is, lazen we al in MarketingTribune. P&G, Johnson, Unilever, Henkel en Beiersdorf zet je zeepmachines in de hoogste versnelling. Denk aan verpakkingen met pompjes of die je helemaal niet met de hand hoeft aan te raken. Met boodschappenlijstjes als van Buijtenhek kunnen retailers en foodmarketeers aan de slag. Schuim de markten af in corona-vrije gebieden en breng de gewenste waren naar Nederland.


Remember him: alles ontkennen is lachwekkend




















4* BEDENK (TIJDELIJK) EVENEMENTEN NIEUWE STIJL
De ene partij is nerveuzer om nog een evenement te organiseren dan de ander. Sommigen blijven stoicijns. Zo gaat Indoor Brabant gewoon door, enkele andere events zoals SXSW en MerkKracht worden niet afgezegd maar uitgesteld. Blijf als organisator relaxed en licht je te verwachten klanten in elk geval nuchter voor, bijvoorbeeld zo:
'De belangrijkste maatregelen die je kan nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen zijn
1. Was je handen regelmatig;
2. Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
3. Gebruik papieren zakdoekjes;
4. Voorlopig geen handen schudden.



Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen. Voor al je vragen en antwoorden over het virus kun je kijken op de site van de RIVM via deze link.'
Dit zijn de basics. Lees als je in de live-communicatie zit ook even ons artikel 'corona: Idea roept op tot alertheid'. Gaten in de huidige event-markt die je kunt helpen vullen, zijn dat je het event (wil je het toch de komende maanden houden en niet uitstellen) iets anders inricht. Volgens de ene is 1000 personen de max voor een event, volgens de ander 100 (zojuist t/m maart 2020 gemaximeerd tot 100 door Kabinet, red.). Ben je een groter event van plan, dan kan je dit dus opsplitsen van 1000 naar 10x100 groepen. Ook is via virtual reality en met webinar-techniek 'op afstand' of in gescheiden ruimtes hetzelfde event te beleven. Aan de poort van de eventlocatie kan behoefte aan medische controle-apparatuur en ontsmettingscabines ontstaan, zodat de bezoeker zich binnen veilig voelt. Zoals je in clubs gewend bent op wapens en drugs gecontroleerd te worden, zo wordt hier aan de deur met corona-dreiging afgerekend. Welke marketeer kan de benodigde apparatuur op korte termijn regelen en aanbieden?

5 * DENK OVER ONDERWIJS OP AFSTAND
Het zit erin, enkele andere landen gingen ons al voor: het lagere en middelbare schoolonderwijs evenals HBO's en WO sluiten weldra tijdelijk. Het is de 'lock down' waarover al verschillende pubers stiekem dromen ('extra vakantie'). Met welke techniek wordt straks toch de kennis overgebracht? Marketeers, gespecialiseerd in gedragsverandering, kunnen met deze vaardigheid ook meedenken over educatie en hoe je die (online) faciliteert. Content marketeers kunnen helpen de lesstof via juicy storytelling de studeerkamer binnen te krijgen, digital agencies kunnen 'gaming'-elementen en beloningen toevoegen aan het materiaal waardoor straks de leerresultaten nog door het dak gaan.


Buiten Brabant valt er in de buurt toch ook veel te beleven?

6 * VERZIN ALTERNATIEVE VEILIGE VAKANTIES
Van simpele zielen tot professoren: veel Nederlandse gezinnen, families en alleen reizenden heroverwegen hun vakantie. Risico nemen door naar een corona-gebied te gaan komende zomer: waarom zou je? Kerngezond en laconiek toch naar zo'n gebied afreizen, betekent dat je voortdurend tegen mondkapjes (nieuwe uit Velsen?) aankijkt. En je misschien straks thuis je oma besmet. Kortom, we blijven liever in de buurt. De vraag is waarheen, wat is veilig. Wat is leuk met kids of juist alleen? Een enorm te ontginnen gebied voor marketeers uit de reisbranche op korte termijn. De lege vliegtuigen die aan de grond blijven staan kunnen we vullen met Nederlandse mondkapjes richting crisisgebieden.














Thuisactiviteiten: lekker een filmpje pakken

7 * DENK NA OVER DISTRIBUTIE VOOR DE THUISBLIJVENDEN
Voordat de paniek en het virus over (hopelijk) een half jaar is overgewaaid, zullen er wel veel Nederlanders een paar weken thuis in quarantaine gaan. Bangerikken zullen zich ook minder in supermarkten vertonen, want mogelijk waart het virus daar ook rond. Websuper Picnic meldt al een aantrekkende vraag: het thuisbezorgen is nu een extra groot gat in de markt. Foodmarketeers zonder Picnic-wagentjes of eigen AH-busjes kunnen alvast wat extra distributie opzetten en nadenken over preventie voor chauffeurs. Retailers kunnen in overleg met RIVM en huisartsen ook alvast recepten componeren en diëten. Deze kunnen onomfloerst online gezet worden ('Anti-corona menu') en eventueel bezorgd in een speciale maaltijdbox, waarmee de getroffene hopelijk eerder herstelt.

Samen slopen we de corona!

Waarmee kunnen we de wereld nog meer uit de brand helpen? Zet jouw idee hieronder.

Peter van Woensel Kooy
senior editor, platform manager Food & Retail en merk-expert
MarketingTribune











Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken