[column] Battle of the smartphones

[column] Battle of the smartphones
  • Food-en-retail
  • 18 apr 2024 @ 13:51
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Niets zo dynamisch en heftig als de voortdurende strijd op de smartphonemarkt. Naast Samsung en Apple melden zich nieuwe spelers. Waarin zit het onderscheid en hoe merktrouw zijn we eigenlijk?

Apple en Samsung strijden al jaren om het hoogste marktaandeel in de zeer lucratieve markt van smartphones. Beide producenten rijden een Formule I-rit op het terrein van innovaties en brengen in zeer hoog tempo hun nieuwe modellen op de markt. Beide merken weten heel goed dat nieuwe modellen met nieuwe features nieuwe klanten trekken en bestaande gebruikers doen verleiden om snel weer het nieuwste model te kopen.

Stuivertje wisselen

Was eind 2023 Apple nog de marktleider in smartphones, in het 1e kwartaal van 2024 is Samsung weer de grootste. Apple wist er in Q1 50 miljoen te verkopen waarmee het marktaandeel zakte naar nog altijd een geweldige 17,3%. Samsung lanceerde de nieuwe Galaxy S24 en verkocht er maar liefst 60 miljoen, goed voor 20,8% marktaandeel. (Bron: IDC).

Een rekensom leert dat er dan in het eerste kwartaal 289 miljoen smartphones verkocht zijn. Apple en Samsung samen met een uphill battle bezig, maar intussen stoomt Xiaomi verder op naar een substantieel aandeel en moeten genoemde merken op hun tellen passen. Samsung zelf heeft in 2020 ook al eerder een forse sprint genomen.

1,17 miljard smartphones in 2024

De verslaving aan nieuwe smartphones is groot. Maar liefst 1 op de 7 inwoners op deze aarde schaft zich jaarlijks een nieuwe doorgaans dure smartphone aan. Waarbij China en de rest van Azië de grootste afzetmarkten vormen. Deze nieuwverkopen vertegenwoordigen een marktwaarde van ruim 400 miljard dollar.

Apple genereerde in 2023 in totaal een omzet van $ 383.2 miljard, waarvan 52% afkomstig was van 232 miljoen iPhone-verkopen. Waarbij de gemiddelde prijs wereldwijd zo’n 825 dollar per iPhone bedroeg. Bij Samsung kunnen de verkopen van de smartphones niet apart geanalyseerd worden, maar duidelijk is dat de smartphones ook een zeer hoge bijdrage aan de winst van Samsung hebben.

Op weg naar een circulaire markt

De laatste jaren zetten de telecomproviders erop in om de jong gebruikte smartphones een herbestemming te geven. De meeste abonnementen lopen namelijk gedurende 2 jaar en zeer velen kiezen daarna voor het nieuwste model. Voor je 2 jaar oude toestel krijg je 100 of meer euro korting. Die telefoons vinden dan vaak een nieuwe gebruiker in andere landen en continenten. Volgens schattingen van IDC loopt die tweedehandsmarkt in 2027 op naar zo’n 430 miljoen telefoons met een marktwaarde van 110 miljard euro omzet.

FoMo gedreven markt: Innovate or die!

De smartphonemarkt existeert bij de gratie van innovaties. Waarom anders zouden de meeste gebruikers al na 2 jaar hun telefoon inruilen terwijl die echt wel langer meegaat! Ook al zijn niet alle innovaties even groots, we willen dat ding hebben. Stel je voor dat je net als ik met een verouderde smartphone gezien wordt... (ik heb een S22+). Het is “the fear of missing out” wat ons naar de telecomwinkel drijft.

De onderscheidende elementen naast de aanschafprijs zitten vrijwel allen in het product. De grootte en kleurenechtheid van de display, de kwaliteit van de camera, de opslagcapaciteit, de levensduur van de batterij, de Cloud services. Daarnaast speelt het design van de smartphone een belangrijke rol.

What's next?

De noodzaak om te blijven innoveren is zeer groot. De markt is dermate groot en lucratief dat bestaande en nieuwe aanbieders blijven vechten en innoveren om een nog groter marktaandeel te krijgen. Merktrouw speelt in enige mate mee, maar geldt meer voor de Apple- en Samsunggebruikers en minder voor de andere klanten. Verreweg de meeste mensen kiezen voor de techniek en kijken vooral naar de kosten van abonnement en de telefoon. Voorts wordt er ook steeds meer gelet op het hergebruik van materialen in de nieuwe smartphones.Al met al een spannende markt die het uiterste vergt van marketeers en productontwikkelaars.

 

Leo van Sister

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken